Jump to content

Böld på halsen gråhund!

Recommended Posts

Min 10 år gråhunds hane har fått en böld på halsen ! Igår fm hade han inget men på kvällen så var det en stor böld!

Jag prata med vetrinären nu på morron och hon sa att jag skulle raka han å kolla om det såg infekterat ut !

Han är pigg och som vanligt äter och dricker och kall om nosen ! Men lite fundersam blir man att han får den så fort

det här årstiden!

post-5858-0-37687700-1390292018_thumb.jp

post-5858-0-67639400-1390292034_thumb.jp

Fick en tid hos vet idag ändå! Det fanns inget var,, så det är med stor risk cancer sa dom :sad:  Tycker att det är konstigt att cancer kommer så fort men men jag vet inte,, dom tog prover iaf skulle få svar om en vecka  han fick kortison. Kanske bäst att han får somna in men det tar i mot :sad:

En cancersvulst växer inte fram på ett par dagar iom det krävs en hel del celldelning. Så fanns den inte dagen innan är det nog inte cancer.

• Like 1
lsjonsson

Det låter konstigt att det skulle vara cancer o den kommer så fort.

Jag har ju fått ta bort två tikar p g a juvertumör men där har det tagit längre tid innan jag upptäckte hårda knölar o vet bekräftade att det var tumörer.

Dom var 11 resp. 9 1/2 år.

fredde_fmj

'Cancer' är ett slaskbegrepp. Det kommer från 'carcinom' vilket innefattar elakartade tumörer utgående från ytceller (epitel). Det är bara ett hörn på kartan. Det finns en väldig uppsättning andra tumörtyper utgående från kroppens alla vävnader och med olika malignitetsgrader. Det är helt omöjligt att ens spekulera utifrån den ringa information som är given. Tumörer kan också ge upphov till lokal inflammation med allt vad det innebär av sekundär svullnad, rodnad, värme och smärta. Så...spekulera kan man alltid göra...men det blir just spekulationer taget helt ur luften. Att hävda någon sorts 'vetande' i den specifika frågan är knappast möjligt om man har den minsta medicinsk insikt.

Om det är cancer - rätt behandlat kan vovven säkert få något år eller två till men det gäller att komma under adekvat behandling fort.

Men låt vetrinären få säga sitt först, det går att söka tillräckligt med information på nätet för husse / matte och klättra upp på väggarna av.

• Like 1
Lille Skutt

Som sagt tidigare, nog omöjligt att svara på vad det är, men innan en koll skall man nog inte måla Svarte Petter på väggen,

Kan nämna jag råkade ut för exakt samma sak med min Breton förra året, upptäckte på ett jaktprov att han plötsligt hade en stor böld mitt på bröstet!! 

Blev naturligtvis orolig, turligt nog var en av domarna veterinär som inte såg det så allvarligt, och bara ett par dagar efteråt var den borta...

Hade dagen innan varit i skogen med hunden, och troligtvis hade han sprungit in i en kvist eller dylikt och fått en större blodutgjutelse.

Förhoppningsvis är det något liknande eller annat mindre allvarligt han har råkat ut för.

• Like 1

'Cancer' är ett slaskbegrepp. Det kommer från 'carcinom' vilket innefattar elakartade tumörer utgående från ytceller (epitel). Det är bara ett hörn på kartan. Det finns en väldig uppsättning andra tumörtyper utgående från kroppens alla vävnader och med olika malignitetsgrader. Det är helt omöjligt att ens spekulera utifrån den ringa information som är given. Tumörer kan också ge upphov till lokal inflammation med allt vad det innebär av sekundär svullnad, rodnad, värme och smärta. Så...spekulera kan man alltid göra...men det blir just spekulationer taget helt ur luften. Att hävda någon sorts 'vetande' i den specifika frågan är knappast möjligt om man har den minsta medicinsk insikt.

jag vet inte om detta var menat till mig för det inlägg jag gjorde.

visst kan det vara cancer som pluggar igen lymfan eller påverkar sekundärt men cancer kommer inte på dagar från att inte synas till att växa till en stor knöl. så mycket vet jag iaf. ingen cell har så kort cellcykel oavsett malignitet.

Cancer är invasivt till skillnad från benigna knutor som pga taskig placering kan orsaka stora problem. dvs de knuffar på annat men är ofta lätta att få bort. tumörer infiltrerar frisk vävnad vilket gör det svårare har jag också läst och hört.  :dry:

det kan som andra föreslagit också vara nåt helt annat, det finns mycket skit både vi och hundar kan dra på oss. Jag hoppas det är något annat, gjorde de ultraljud på vovven?

/Kalle

jag vet inte om detta var menat till mig för det inlägg jag gjorde.

visst kan det vara cancer som pluggar igen lymfan eller påverkar sekundärt men cancer kommer inte på dagar från att inte synas till att växa till en stor knöl. så mycket vet jag iaf. ingen cell har så kort cellcykel oavsett malignitet.

Cancer är invasivt till skillnad från benigna knutor som pga taskig placering kan orsaka stora problem. dvs de knuffar på annat men är ofta lätta att få bort. tumörer infiltrerar frisk vävnad vilket gör det svårare har jag också läst och hört.  :dry:

det kan som andra föreslagit också vara nåt helt annat, det finns mycket skit både vi och hundar kan dra på oss. Jag hoppas det är något annat, gjorde de ultraljud på vovven?

/Kalle

Kul läsning :thumbsup:  Nej dom gjorde ingen ultraljud

Nu har bölden blivit mjukare och mindre :smile: men han kliar hela tiden så han fått skavsår :sad:

Vet sa idag när jag ringde att det var inte så mycke att göra innan provsvaren har kommit :sad: