Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinsstammen och dess framtid

Featured Replies

Publicerat

Intressant ämne.

Lokalt vet jag var det finns gott om gris, men överlag ser jag samma nedgång, om jag tittar på det område jag känner till.

Vintrarna har gjort sitt, men sen kan man juh inte  påstå att jaktrycket har justerats efter tillgången.

Utfordingen är kraftig, på dom områden som verkligen vill ha in gris, men det är även där det skjuts mkt gris.

Jag skulle gärna se en kraftigare stamm, men bönderna gillar läger som det är nu. Mindre skador.

Sen nu när suggorna börjar ha smått,  är det nog viktigt att inte säppa hundar som går in och rensar reden.

Publicerat

Om jag minns rätt var det väl ollonår 2012, många suggor fick tidig avkomma. Så tidig att den i stor utsträckning frös ihjäl vintern 2013 som ju var ganska kall i södra sverige. Till råga på allt var våren rejält sen. Suggorna brunstade om, vilket gjorde att kultingarna på många håll var väldigt små när hundjakten startade i oktober. Var själv på ett ställe och gick som hundförare i början av oktober, min tjt fick upp sugga med kultingar. Kultingarna var fan inte större än terriern och hon är i princip så liten (32 cm manke) en tyska får vara enligt rasstandard, med en vikt på ca 7 kg. Bara att hon sprängde den gruppen gjorde nog att ett par kultingar svalt ihjäl eftersom de inte hann med suggan som simmade över Ätran.

Självklart hade det bästa varit att inte släppa där. Det vi gjorde var att så fort som möjligt koppla upp tyskan och gick över till rådjursjakt med drever istället.

Med detta vill jag ha sagt att misstag och felbedömningar görs, samtidigt som vi för fjolåret nog inte kan undvika att väga in naturen som delförklaring i det som händer med vildsvinsstammen. Men då är det ännu viktigare med hur vi förvaltar den vilket väl var TS poäng.

Publicerat

Jag håller med, förvaltning måste till för att få en lagom och livskraftig stam. Men den stora frågan kvarstår, hur stor ska stammen vara?

Jag tror att de flesta, både jägare och markägare, vill ha en ordentlig förvaltning. Men när frågan kommer om hur stor stammen ska vara, ja då skiter de sej tyvärr oftast.

Jag vill gärna jaga vildsvin, men när jag ser uppbökade vallar, trädgårdar och stora vägar in i spannmålsåkrar, då blir jag ledsen. Jag blir ungefär lika ledsen när jag hör om bönder och markägare som vill ha betalt för skyddsjakt, men gnäller när grisarna förstör för mycket.

Balansgången är svår, men inte omöjlig!

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Skulle säga att den verkliga skyddsjakten har väldigt lite påverkan på stammen.

Publicerat

Det är inte vad ja menar heller..

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Läste din tråd precis mkj. Kan rekommendera övriga att göra detsamma.

Publicerat

Jag läste just igenom tråden (och delar av MKJ:s länkade tråd). Här tas ju upp ett antal delfrågeställningar som är mer eller mindre kopplade till varandra.

Vad är rätt nivå på vildsvinsstammen (eller på någon annan viltart också för den delen)? Med facit i hand så tvingas vi nog erkänna att vi avskjutningsmässigt varit ett eller ett par steg efter med att justera avskjutningen på t.ex. både älg och rådjur om man kollar de senaste årtiondenas utveckling (både när stammarna ökat och minskat).

Vad anser vi är en jaktbar stam kontra vad den aktive lantbrukaren kan acceptera för skadenivå (en svårighet är ju här att beskriva vilttätheten i reella tal - det är lättare att se en stigande eller sjunkande trend än att uppskatta antal djur/arealenhet)?

Är vi som jägare beredda att betala arrendenivåer som håller lantbrukaren ekonomiskt skadeslös om vi vill ha täta viltstammar (antingen direkt i det avtalade arrendet eller ersättning för skördebortfall och fördyrande i brukandet för den faktiska skadan som uppstår)?

Sen tycker jag också att det känns lite konstigt om någon lantbrukare vill ha betalt för att någon skall hjälpa dem med skyddsjakt.

Jag har filat lite på ett upplägg för skyddsjakt, som jag tycker skulle vara vettigt:

1. Själva jakttillfället ej kostar något för jägaren

2. Lantbrukaren utskänker skottpengar på motsvarande kostnaden för trikinprovet (avräknas mot kilopriset)

3. Jägaren erbjuds att köpa köttet till ett humant kilopris

På detta sätt skulle lantbrukaren kunna få hjälp med att minimera skador i grödorna och jägaren får jaktupplevelsen gratis. Samtidigt tänkte jag mig att lantbrukarens bidrag med provtagningskostnaden skulle kunna hjälpa till att styra mot att mindre (av en del kallade "olönsamma", p.g.a. att trikinprovet blir dyrt per kg kött) grisar skjuts.

Vet inte om det är rätt eller fel tänkt? - kommentera gärna förslaget!

På markerna där jag jagar har grisavskjutningen varierat extremt de senaste åren. Det har praktiserats hård avskjutning vissa år, då vi har ett antal aktiva lantbrukare i grannskapet. Misstänker att det skogslandskap som jag jagar i nog inte tål lika höga vildsvinsstammar som slättbyggd eller mellanbyggd, då de få åkrar som finns verkar ha en stor dragningskraft. De år det har varit dåligt med gris har intresset bland jägarna falnat och stammen har repat sig på något eller några år. Visst kan vi som jägare decimera viltstammarna, men vildsvinen är nog ändå en av de arter vars reproduktionstakt gör att de hämtar sig snabbast.

Hur, var och av vem?

Jag vill jaga dagtid och med hund och jag bor i dagsläget inte vid jaktmarken. Jag vill även att den byggd jag är uppvuxen i skall förbli så vacker som den är, med åkrar och ängar med betande djur insprängt i skogarna - även om vi under denna typ av jakter ej lyckas fälla det antal vildsvin som behövs vissa år. Av den anledningen tycker jag inte att jag då kan sitta och vara avundsjuk på dem som offrar sin nattsömn för att skjuta grisar på åtel - även om en del skjuter fler grisar på småmarker än vad deras mark producerar (sen får det ju naturligtvis inte gå till orimligheter det heller).

Bara mina fem ören.

MVH
Alias