Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Limsläpp?

Featured Replies

Publicerat

Hej, jag har märkt att några av mina knivar har släppt i fogarna. Jag har mestadels använt mig av epoxy från clas olhsson, både 5 min och 20 min härdningstid. Någon som varit med om samma problem? Beror det på limmet lr kan det bero på att de olika bitarna torkar å dras isär? Jag har använt mig av vulcanfiber som mellanlägg, kan det vara ett problem? Vulcanfiber är ju ett dött material å förändras inte medan trä och horn är levande och därmed kanske förändras av att vara ute i kylan å bli fuktiga å sen tas in i värmen å torka.. Jag vill ju inte sälja en kniv om den riskerar att gå sönder efter ett par års användande. För min egen del är jag hyfsat nöjd så länge kniven är vass men som sagt vill man ju leverera kvalitet. Som tur är har jag inte sålt så många utan mest gett bort i present, men iaf.

Tacksam om någon har en lösning på detta problem

/Henrik

Publicerat

Jag upplever samma sak. Tror att jag använt material som inte varit torrt nog då jag på fulltångeknivar har ett par där metallen sticker ut en aning i skaftet.

Publicerat

HAr limmat  knivhandtag horn/ trä, näver samt korkhandtag till flugspön redan på 70-talet och fram till 90-talet med Casco Araldit standard+rapid samt Plastic Paddings super epoxi. Har inte haft problem med att tillverkade grejer släpper efter några år. 

Däremot har det hänt att lim inte blivit ordentligt blandat och senare inte härdat ut fullständigt med resultat att limningen inte hållit. Det har i regel uppmärksammats genom dålig härding att limmet inte blivit "stenhårt"  och har då gjorts om. Störst problem har jag haft med epoxi i sprutform som gjordes för att eliminera problem med blandningsförhållandet bas/härdare 1:1. HAr sannolikt berott på att den ena komponenten i sprutorna blivit "trögare" och gett en felaktig dosering.

JAg har inte haft problem pga av att materialet är levande och blir blött och sen torkar. MIna skaft har hållit ändå.

DT

Publicerat

Jag har limmat med lite av varje, till exempel polyuretanlim och haft problem. När jag återgått till Araldit, vanlig eller rapid har det slutat rappla. Finns säkert fler bra lim men detta fungerar för mig. 

Publicerat
  • Författare

Ja det ska vara om jag blandat dåligt då, men jag tycker jag vispat runt bra nog inann jag applicerat, och det som runnit över har ju blivit stenhårt. Ska kanske testa köpa araldit i fortsättningen då. Har också kört en del med sprutorna eftersom man tänker att man får rätt blandning då.

Kanske man skall ha en del småhål i fulltångeknivarna så att limmet fäster genom metallen, så att säga, på fler ställen? Nu har jag bara gjort hål för nitarna. Men samtidigt har det ju lossnat på en sticktånge också...mellan valnöt å vulcanfiber. Ja det vette fanken vad jag gör för fel.

Publicerat

Om vi utgår från att blandningen är rätt så har lim två problemområden - vidhäftning och fogtjocklek.

Vidhäftningen är svår på en sticktånge, eftersom man inte alltid kommer åt att höra rent i hålet. Limmet släpper alltså, alternativt brister materialet som limmats.

Är fogen för tjock kan brottet ske i limmet, men såna krafter kommer vi väl inte upp i när det gäller knivar...

Återstår blandningen, som kan vara ojämn, så att mindre lim än tänkt verkligen fäster eller att fogen blir för mjuk.

Det är ett elände med lim, och klibbigt.

Publicerat

Renlighet på tånge och dylikt, lim griper bäst i fettfria miljöer och där det är lite repor