Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Galenskap eller framtid?

Featured Replies

Publicerat

Ta en titt på detta system. Kom med synpunkter på tekniken, etiskt och tekniskt.

http://youtu.be/YBC8IFWC1P0

Vad kan man förvänta sig av framtidens jaktvapen? I detta fall ett integrerat system som skjuter av sig själv när du väl taggat målet.....brister som uppkommer i filmen har garanterat med skyttarna att göra eller?

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Ta en titt på detta system. Kom med synpunkter på tekniken, etiskt och tekniskt.

http://youtu.be/YBC8IFWC1P0

Vad kan man förvänta sig av framtidens jaktvapen? I detta fall ett integrerat system som skjuter av sig själv när du väl taggat målet.....brister som uppkommer i filmen har garanterat med skyttarna att göra eller?

iPad Tapatalk HD

Om inte annat så är man ju bra sugen på att skjuta killarna som skjuter......

Publicerat

Tja det är rena dumheter för att lura okunniga att tro att de kan skjuta på distans, bekymren med systemet,

Vad är taggat mål? 

Dvs vilka mål och eller kombinationer tillåter systemet att fungera 

- det finns för större militära system program för detta, kostnaden är enorm för dem och

begränsningarna också

Hur hanteras vind? 

Det gör det inte, alternativt inte på ett komplett och perfekt sätt som faktiskt tar korrekt hänsyn till vind fram till målet.

En kommentar är att det är ett helt sjukt dyrt system för att skapa falsk säkerhet att skjuta på avstånd. /Christian

Publicerat
  • Författare

Det blev ju lite pinsamt när de satt på åteln och systemet inte kunde ha ihjäl en gris. Vindavdriften kan ju inte systemet kompensera för heller. Det jag funderar på är säkerheten....osäkrat läge och målet taggat så låter du bössan ta skottet när den finner det lämpligt. Känns lite knepigt. Kan ändå tycka tekniken i sig är lite intressant.

Publicerat

Rekylupptaget kan väl knappast systemet känna till heller.

Publicerat

Citat Hoel:

"Om inte annat så är man ju bra sugen på att skjuta killarna som skjuter......"

Hur tänkte du nu ? Fruktansvärt dum kommentar.

Till saken:

Dyrt, statiskt system "som varken tar hand om alla beräkningsbara variabler och heller inte de variabler som inte kan beräknas".

Jag har inget emot jakt på längre håll rent etiskt, men är alldeles övertygad om att detta system kommer att orsaka skadeskjutningar pga att man hoppar över de teoretiska och praktiska förberedelserna som måste till innan skott.

Raggarö

Publicerat

Jag tycker det där verkar vara en riktig utmaning helt i min stil. Tänk att först springa fram och "tagga" rätt älg, gris eller fågel och sedan hinna tillbaka till bössan och skjuta den. Fan, va coolt!!

Publicerat

Som ingenjör tycker jag ju att det där rent tekniskt sett är ett hur ballt system som helst, men den praktiska nyttan i en jaktsituation är jag synnerligen tveksam till. Teknikporr, men ska inte användas för att sträcka ut skjutavstånden med ökad risk för skadeskjutning.

Publicerat

Det va inte mycket till eftersök på den stackars grisen...

• 3 weeks later...
Publicerat

Ja tekniken går ju framåt, men detta är inte rätt väg att gå för oss jägare.

Det finns system, likt detta, som beräknar vind, jordens rotation i förhållande till väderstäck samt det balistiska värdern som är för programerande, dock så är dessa system väldigt dyra, FM har ett liknande sådant på sin .50 cal spruta i lavett.

Att vi jagar med vapen som påminner om militära vapen AR plattformar, "sniper" gevär etc ser jag inte som en nackdel. Det är ju dock teknikens framgång. Sen att det finns folk som hatar vapen är ju som det är, men det finns även folk som hatar Hästar.

Är för trött för att titta på filmen, men det skall göras :) Teknikens framfart är rätt intressant...