Publicerat Januari 25, 201412 yr Jagat idag. Blackie kört gris hela dagens ljusa timmar... Signe gjorde ett par fina drev oxå. Mest stolpe ut men en av Signes blev påskjuten strax innan det mörknade. Släppa på Blackie va inte tal om hon jagade sista timmen på knappa tre ben... den grisen blev förresten skjuten. En Laika skällde ståndskall på en älg i samma såt där grisen gick in. Fick tag på frisk hund och gick på. Släppte efter nån km spårning. Som jag fick det till misstänker jag splitter i framkant höger ben. Den gick på benet utan problem. I skottet såg skytten en torr liggande trädtopp som rörde sig framför grisen. Kulan har tagit i en 4cm stam. Lite sporadiskt blodstänk och det syntes vart det blött där grisen gick igenom isen i ett traktorspår. Höger fram helt klart men gick utan problem. Släppte sen den jycken som reste ytterligare en km bort. Rörde sig en del. Jag knallade efter och såg i löpan efter upptaget att det va rätt gris. Så efter en bra bit bröt jycken oförklarligt.. Trodde hon fick stryk.. Dit med en ny hund där den andra bröt men såg då att där va en ensam älg.... första hunden släpper skenälg spontant. Vart eller varför bytet skett har jag ingen aning om.... grisen måste helt enkelt gått direkt på älgen på nått sätt... Ett jävla område är det... hur mycket nyröjt som helst där skiten når en till midjan... Snöade och snöar lite nu med. Alla hundar slutkörda.... Blackie kanske hade löst det men de är inget alternativ som läget är. Jag är slutkörd. Få ta ett beslut om hur vi gör i morgon. Jag tror iofs inte det är någon svår skada på grisen men tro är en sak veta en annan... Får väl iallafall lägga en en bild på den gris vi fick för tåget idag när hon gör det hon gör bäst.. låter Haft mycket gris på benen idag... själv sett 5, bror sett 4, polare sett 6 och skjutit en.
Publicerat Januari 25, 201412 yr ja , du är i alla fall min idol, fast mest blackie förstås. men nån har ju tränat och jobbat på. + på dig!
Publicerat Januari 25, 201412 yr Det är inte lätt ibland, brukar försöka hålla en fräsch efter en liknande händelse, men inte helt lätt när man dessutom vill vara lite effektiv, släppa på Blackie var helt rätt, annat vilt som stör eller prioriteras av hundarna är något som händer. Men helt klart vill man ha tag på grisen.
Publicerat Januari 25, 201412 yr Författare btw vilken stam har blackie i sig Hon kommer från "PR" Tarlton´s i Tennessee Fadern `PR´ Tarlton´s Houston Valley Doc. Mor `PR´Tarltons Ruby
Publicerat Januari 25, 201412 yr Författare Jo släppa på Tåget hade varit det rätta men jag såg henne ge sig iväg i löpan efter den grisen vi nu sköt.... Hon va slut helt enkelt... Ett par passare "led" över radio...strax innan grisen fälldes. Hon är slut du måste koppla, går på tre ben, kommer inte över diket, fastnar med västen och orkar knappt ta sig loss osv. Det hade inte varit rätt att släppa henne i det skicket. Hon hade garanterat ändå letat upp den, jag känner henne... hon skulle jaga även om inga ben bar...typ åla sig fram... Men i det här fallet kände jag att jag inte kunde begära mer av henne utan att det skulle medföra mycket stora risker för tiken... Hon körde gris i tre olika drev i minst 7 timmar idag. Lite kul för sugga och tre av hennes avkommor höll ihop över en timme. Jag såg dem när de passerade asfalten. Rätt fränt när det lixom rinner gris över vägen. Hur som, efter lite funderande ikväll så har jag en aning om vart vi ska starta i morgon. Ska prova att släppa Blackie på löpan. Med lite flyt reder hon den i morgon.. hoppas jag...
Publicerat Januari 25, 201412 yr Hon kommer från "PR" Tarlton´s i Tennessee Fadern `PR´ Tarlton´s Houston Valley Doc. Mor `PR´Tarltons Ruby vad är det för hund då? bra är han ju! valpar?
Publicerat Januari 25, 201412 yr Detta är en populär post. Blackie är ju en Plott hund Ozzian, har skrivits spatmeter om henne här inne. Har du missat det?
Publicerat Januari 26, 201412 yr Författare Ah... fy fan.. halva dagen har vi lagt på den gris vi sköt på igår. Blackie hade inga problem att följa löpan som i morse va 16 timmar gammal. Tog om helt från skottplats. Rätat ut några frågetecken under resans gång. Verkar inte som jycken igår kommit ifatt grisen utan mött älgen på grislöpan. Gick rätt bra att spåra även om det kommit lite nysnö. Blackie så sliten nu att hon va lätt att följa utan att banda men ger sig gör hon inte. Efter 6 km fågelvägen från skottplats 2 omställningar av passare så kopplade vi upp henne. Kunde inte kolla hur långt den verkliga sträckan va för jag sparade allt i pejlen sen kvällen innan. Grisen hade helt klart inte stannat en enda gång på den sträckan. Det va fortfarande snö i löpan där hon kopplades. Grisen går/springer/hoppar utan problem. Blod verkar rinna ner på höger framben och när den går mot vegetation ca 15cm högt. Gissningsvis en 60-70 kg gris av klövarna o döma. När vi bröt så fanns knappt något i blodväg i spåret. Ytterst små stänk bekräftade dock att det va rätt gris hela vägen. Informerat grannarna och de marker vi passerade. Fan va benen och ryggen värker ikväll... och nu ska jag gå till jobbet...
Publicerat Januari 26, 201412 yr Låter väldigt likt det eftersöket jag gick i måndags natt o fortsatte på tisdagsmorgonen.
Publicerat Januari 26, 201412 yr Författare Låter väldigt likt det eftersöket jag gick i måndags natt o fortsatte på tisdagsmorgonen. Hur gick de då ?
Publicerat Januari 26, 201412 yr Hur gick de då ? Bifogar det jag skrev i dagboken. Måndagkväll o tjejen ville se på film. Hon fick välja o jag kan inte påstår att filmen var jätteintressant för jag somnade inom 30minuter.... Vaknar av att mobilen ringer o ser att det är Richard. "Tjena kan du komma o göra ett eftersök?" Öööö ja ge mig 30 minuter så är jag där får jag yrvaket fram. Kollar klockan o den är 22:45. 23:00 är jag iväg. Kommer fram o träffar dom vid huset. De förklarar att de vart ute 3 personer o smugit in på ca 100m från grisen som gick o bökade på en vall. De hade nu gjort det jag flera gånger sagt åt dom att ge fan i att göra för det kommer ge eftersök förr eller senare. De har tillstånd för att skjuta med lampa ska jag tillägga här! 2 av dom gjorde sig klara o hade stöd varpå den 3e tände lampa... Sen kan ni ju räkna ut hur det går när 2 personer står med osäkrade bössor o vill vara först med att skjuta.... Lampan tänds och ena gubben skjuter nästan omgående o han tyckte att det kändes bra men grisen tecknade inget o drog i full fart åt höger mot skogen. Nu skjuter den andra gubben varpå grisen gör en kullerbytta o drar vidare. På första skottplatsen hittar de inget som tyder på träff och de hittar islaget från kulan. Skytten har alltså stressat iväg skottet o säkerligen ryckt. Jag kom dit o vi började spåra på åkern in mot skogen o jag konstaterade att den stödjer på alla ben. Efter andra smällen blir det ganska rikligt med blod. I skogslandet som är ca 300m från skottplats 1 släpper vi då det är rejält tätt med granar. Dingo drar iväg o 400m senare korsar han en skogsbilväg. Vi rundar o drar dit för att säkerställa att han är i rätt spår. Väl där ser vi att han är 100% rätt. Han drar vidare i en ganska rak linje ner mot sjön. 1km senare får han kontakt. Det står först men blir snart sken. Följer sjökanten o upp i ett stort stenskravel. Hunden är nu tyst o vi avvaktar o ser hur det rör sig. Det går över vägen längre bort o blir fast i en mosse. Vi kör runt för att ta oss dit snabbast möjligt men när vi är framme där vi ska stanna 300m från ståndet så börjar det gå loss. Helvete nu får vi åka runt ett bra stycke för att komma åt det. När vi kommit runt 10minter senare så står det fast. Jag o 1a skytten går på. Jag ställer av honom 100m från ståndet o går på själv. Misslyckas med ansmygningen o det drar iväg igen. Ner över asfaltsvägen o de 2 andra får besked att dra dit o spåra av. Hunden är forfarande rätt. Jag o skytten knallar ner till bilen o lagom som vi står där alla 4 så hör vi skallet eka för fullt 800m bort.det står i en tallplantering nära gränsen till vårat jaktlag. Jag tar täten då jag kan skogsvägarna in dit bättre. Väl inne på 250m hörs skallet tydligt. Jag blir lite fundersam då en skadad gris inte borde stå på en höjd med tallplantering. Men vi smyger in på ståndet. Väl inne i planteringen uppdagar jag att det är sjukligt mycket älgspår... Vi kommer in på 40m o konstaterar att hundfan bytt till älg... Det blir sken 3km tillbaka innan älgarna står igen. Vi spårar av o får en logisk förklaring till bytet till älg. Grisen har gått mitt mellan de 2 älglegorna så frestelsen vart för stor. Ståndet står fast i någon timma innan Richard får gå in o göra en tokstöt åt mitt håll. Planen lyckades o jag genskjuter vid vägen o kopplar. Klockan är nu 02:50 och vi beslutar att bryta o börja om i dagsljus. Nu vart det 2 man mindre då de skulle jobba. Men jag fick med mig farsan också o vi samlades vid vändplan 250m från senaste säkra blodspår. Detta var 8km från från skottplatsen enligt pejlen. Jag ska gå jaktprov imorn så jag var inte jätte sugen på att släppa Dingo idag. Jag tog spårlinan o började spåra o tänkte att går vi på grisen i legan så släpper jag ändå. Grisen går ganska öppet och målmedvetet i riktning mot en stor vass mellan sjökanten och en ö. Men plötsligt gör den en 90 garders vinkel ökar farten rejält. Detta är inte långt ifrån där vi kom med bilarna i natt så troligtvis kastade grisen för bilarna. Det gick upp över brandhygget genom värsta tänkbara stenskravel o ner mot vägen där jag ställt farsan att passa. Det går över där o han har missat spåret... Ut på nästa vall där det gått en flock med Dov men Dingo höll spåret stabilt o vi kom in i nästa skogsområde. Upp för ännu ett stenskravel o ut på skogsbilvägen. Nu är vi 3 km från där vi började spårningen på morgonen. Jag väntar in farsan o den andra gubben o så ringer jag en annan eftersöksjägare o förklarade läget o att Dingo skulle gå jaktprov imorn. Han är bonde så brukar ha tid på dagarna men idag höll dom på o resa en stomme till någon ny byggnad så han kunde inte. Ringde till Henke Monell o förklarade läget där med. Han jobbade med men sa att jag kunde ta hans Gråhund Rocky. Det är nu inte så långt till nästa jaktlagsgräns så farsan får i uppgift att kontakta det laget o meddela läget. Han får efter lite om o men tag i jaktledaren o berättar om den skadade grisen som kan ha gått in på deras mark. Då berättar dom att de är ute o jagar o när de kom på morgonen så hittade de ett grisspår med blod i vilket de följde in i en mosse. Mitt i mossen är det ett krondike o i diket så låg grisen o de sköt den när den skulle iväg. O den enda skadan de hittade förutom deras skott var en ren muskelträff i höger framben. Jag fick förklarat var på marken detta var och mätte med GPSen det visade sig att grisen tagit sårlega 1mil fågelvägen från där den vart påskjuten. Hur som helst så är grisen död. Det var en galt på ca 80kg. Nu hoppas jag att Dingo blir utvilad så det räcker till imorn och att han sköter sig så det blir ett 1a pris.