Publicerat Januari 27, 201412 yr Har hittills skjutit med en 222a och 9.3x57 men ska till våran bara ha en bössa och en kaliber till all jakt, All jakt är i mitt fall från kron ner till räv. Jag velar mellan 270w och 308w och vill nu att ni övertygar mig om den ena eller den andra kalibern, tanken är även att använda samma kula till allt.
Publicerat Januari 27, 201412 yr Om du är ute efter en flakskjutare så ta 270w lite ovanlig kaliber med så kan vara roligt o "sticka ut" med. 308w fungerar i våt o torrt och eftersom den är vanlig så är ammon billig därefter, Så egentligen är frågan vad du vill ha ut av kalibern mer än att kunna använda till alla vilt?
Publicerat Januari 28, 201412 yr Vill du ha längre låda,längre pipa-270W, kort låda,kort pipa-308W, hur du använder vapnet styr lite ........308an blir smidigare om du har kort pipa och sätter på en dämpare. Jag hade gått på 6,5x55, men det är ju jag det.
Publicerat Januari 28, 201412 yr Jepp, som förgående säger fungerar 308 med kortare pipa. Större utbud på övnings ammunition, om du nu skjuter mycket på bana. Jag hade valt .270 bara för att... även om jag har .308 men det är en helt annan historia.