Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

8x57js hylsa strypt till 7.62.

Featured Replies

Publicerat

tjena

när min 8x57js tar slut skulle jag vilja pipa om den till 7.62 lopp men med samma hylsa.

är idén dum?

vad heter den sk "slowcat:en"?

tänker mig ev räta bröstet så den inte sträcker hylsor och skjuta mycket på älgbana med den.

jag lider ständigt av kulbrist så det är därför jag undrar lite så här….

någon som kan lite mer än mig?

Kalle

Publicerat

WT- det skulle kunna vara att ses som en 7,7 JAP, kolla på Normas hemsida, men för att kommentera din fråga, det finns rätt många som har gjort wildcatter åt alla håll på denna hylsa och en del försök att ändra den, AI:ning, bröstvinklar mm.

Jag tycker att det är en bra idé om du har en smed med en x57 AI rivare med lös pilot, om du har verktyg med rätt bröstvinkel samt bussningar för halsen, det vill säga rätt mycket krav.

Är det för att du har mycket x57 hylsor som du vill göra detta? /Christian

Publicerat
  • Författare

nä det är för att hylsan matar bra redan, samt att volym/kulvikt är trevlig och rekylen blir mild och fin tack vare att patronen inte bygger tryck så jäkligt i början om man håller sig till max 170gr. pga att volymsökningen blir stor när kulan går ur halsen och man får ut bra fart till mild rekyl.

skillnaden i halsdiameter gör att det blir ungefär samma tryckuppbyggnad om man tänker efter före och hylsan i sig är jävligt hållbar.

men det finns för lite bra kulor och dom finns i 7.62.

Publicerat

Känns lite som om den redan finns - den heter 308 Winchester.......

Skillnaden är inte speciellt stor .308" mot .323", inte så att det inte går att göra - det känns lite som att gå över ån efter vatten.

/T

Publicerat
  • Författare

Nja vet inte om jag håller med dig där pmt. Har du provat noga spannet av hastigheter man kan peta ur tysken. Rätt stigning och allt mellan 125-220 gr funkar och den går från högfartsammo till mindre köttförstörande om man vill det.

Det blir lite som att jämföra en normaladdad 30-06 med 308 och med mer dynamik och inte så mrp-ig.

Så jag håller nog inte med dig där, inte om man bryr sig lite över saker som jag värdesätter.

Alternativet är isåfall 7x57 men med kasst kulutbud återigen.

Publicerat

Att 8x57 tar lite tyngre kulor än 308 beror på den ngt lite större hylsan och den ngt tvärare stigningen. Det första behåller du, det andra försvinner med den nya pipan.

Så vad du ska med den aningen större hylsan ser jag inte riktigt - du hamnar mellan 308 och 30-06 ungefär. Förmodligen aningen närmre 308......

Inte så att det inte går, det går förmodligen jättebra, men  en massa jobb för att det är lite skralt kulutbud i .323"?

/T - som tycker kulutbudet i .318" räcker utomförträffligt för jakt

Publicerat
  • Författare

Det är som du säger att det hamnar mitt emellan 308 och 30-06. Helt perfekt då.

Vill inte ha någon av de andra men en kaliber mitt emellan.

Det är lika jobbigt att göra kulläget i princip för vilken pipa man än tar och meningen med att pipa om istället för att köpa nytt måste väl ändå vara att ta vara på möjligheten att göra det som man vill ha det. Om bössan ska gå 2000 skott om året minst så betalar sig customläget rätt fort.

Sen är det främst ingen jaktbössa.

Analogin är ju lite generellt varför man öht ska tillverka något annat än 12or i hagel. Alla bössor sprätter ju hagel i den storlek man väljer så varför ha 16 eller 20. Det blir ju inte bättre för det. Längre pipor eller kortare, djuren dör ju ändå. Det räcker med gyttorp som producent för jaktskott.

Jag har både 12 och 20. Tycker lika bra om båda bössorna. Så för min del är det detaljer som kryddar och gör trivseln högre.

Jag hade aldrig brytt mig heller för att bygga en bössa för 13 skott om året i skogen lite som du indikerar, då ska man nog skita i att konstra. Men det blir ändå 70-80 skott i veckan eller mer långa perioder, så jag ser inte vitsen med att välja tråkiga alternativ.

Publicerat

Det fanns en artikel av Peter Norberg i Vapentidningen för många år sedan, som handlade om wildcats i (om jag minns rätt) 7,62X57 och 7X57.

Patronerna var avsedda för bänkskytte på långa avstånd och de var baserade på kraftigare hylsor än den vanliga X57.

Hur som helst, det mesta går att genomföra med hjälp att tålamod och en engagerad vapensmed.

Publicerat

Intressant tanke  :thumbsup:

Du framhäver matningen som en positiv egenskap i nuvarande kaliber och lägger samtidigt fram idén om brantare hylsbröst i ny pipa. Här kan jag se att det finns utrymme för besvikelser.

Publicerat
  • Författare

Nä.

Jag läste och kollade med Byström lite idag och om det blir av blir det en standardstrypning av 8x57ans hylsa.

Man ska ha kul. Testa saker är kul. Jag kommer inte bli besviken, tror jag. Jag ser inte på det sättet på projekt i allmänhet.

Fan mackan, du har hittat helt rätt uttryck i språket för att kvala in i akademiska världen hehe!