Publicerat Januari 28, 201412 yr Tänkte höra hur ni andra gör i era jaktlag med tilldelning av rådjur. Vi har i nuläget så att vi har en turlista för alla 8 st medlemmar. Du får ett rådjur om det är din tur på listan oavsett om du är närvarande på jakten eller inte. Du kan utöver detta även få ett rådjur om du skjuter en bock under en veckas tid vid premiären. Tidigare har ingen i jaktlaget varit ute och skjutit sig någon bock men sedan jag kom med för 3 år sedan har jag skjutit en bock varje år. Detta har medfört en del muttrande i laget från dem som står långt ned på listan och ännu inte fått nåt rå. Tilläggas kan väl att det inte skjuts så mycket rådjur på marken, förra året sköts det förutom min bock 3 st rådjur. iår sköts det 3 bockar på premiären och 1 get vid senare tillfälle. Nu har det börjat pratas om att vi måste göra om dessa regler och ta bort bockjakten i den formen det är idag, dvs att skjuten bock under premiären tillfaller den i turlistan. Jag ser det som väldigt tråkigt då jag gärna skjuter min "egen" bock. hur gör ni andra? mvh / Martin
Publicerat Januari 28, 201412 yr Tänkte höra hur ni andra gör i era jaktlag med tilldelning av rådjur. Vi har i nuläget så att vi har en turlista för alla 8 st medlemmar. Du får ett rådjur om det är din tur på listan oavsett om du är närvarande på jakten eller inte. Du kan utöver detta även få ett rådjur om du skjuter en bock under en veckas tid vid premiären. Tidigare har ingen i jaktlaget varit ute och skjutit sig någon bock men sedan jag kom med för 3 år sedan har jag skjutit en bock varje år. Detta har medfört en del muttrande i laget från dem som står långt ned på listan och ännu inte fått nåt rå. Tilläggas kan väl att det inte skjuts så mycket rådjur på marken, förra året sköts det förutom min bock 3 st rådjur. iår sköts det 3 bockar på premiären och 1 get vid senare tillfälle. Nu har det börjat pratas om att vi måste göra om dessa regler och ta bort bockjakten i den formen det är idag, dvs att skjuten bock under premiären tillfaller den i turlistan. Jag ser det som väldigt tråkigt då jag gärna skjuter min "egen" bock. hur gör ni andra? mvh / Martin 1500ha. Väldigt gott om rådjur. 15 pers i jaktlaget. Så 3/pers max kör vi. Skytten tar rådjuret. Sen ger man bort det om man skjuter fler än 3 vilket man gjort upp med någon innan man skjuter det. Laget har totalt skjutit 6st denna säsong. Jag 3 av dom 6. Inte spec stort sug för småvilt i mitt lag.
Publicerat Januari 28, 201412 yr Älg hela laget. Oavsett hur många som är med. Kron bara de som är med den dagen de fälls. Småvilt rå, gris, bäver o fågel tillfaller enbart skytten.
Publicerat Januari 28, 201412 yr På ena marken är det turordning på rådjur som gäller och på den andra köper man sitt skjutna rådjur eller låter någon annan köpa det om man inte vill ha det. Skickat från telefonen.
Publicerat Januari 28, 201412 yr Kör rullande lista så är problemet löst? Kanske i kombination med skjut en räv/grävling/10 kråkor för att kvalificera er för bockjakt för att öka acceptansen bland dom som inte jagar bock. Om skytten får behålla bocken eller den ska på listan kan ju debatteras men har man jagat predatorer borde det finnas jordmån för att bockjakten går utanför listan. /Markus
Publicerat Januari 28, 201412 yr Skjuts det inte fler än fyra rå/år för att inte marken medger högre uttag eller pga. bristande intresse att jaga rå? Det avgör delvis hur upplägget ska se tycker jag. mvh/Må
Publicerat Januari 28, 201412 yr Detta är en populär post. Bra synpunkt Må, min personliga åsikt är att kött från jakt får man genom att vara med och jaga, inte vara med i ett jaktlag, det styr mina vidare åsikter i frågan. Sen bör man som ivrig och aktiv jägare i ett jaktlag fråga runt om andra vill ha kött efter skjutet vilt men det är en sekundär sak. /Christian
Publicerat Januari 28, 201412 yr Detta är en populär post. Gillar inte listor.. Sist jag fick ett rådjur via "lista" så var det en haglskjuten liten kidde med hagel över allt.. Vart rävåtel. Jag vill skjuta mitt vilt själv och kan därmed kontrollera hela processen från vilket djur, hur och med vad det skjuts till hur det förpackas i påsar efter styckningen.
Publicerat Januari 28, 201412 yr Detta är en populär post. Ensamjakt=tillfaller skytten, spelar inte roll om det är 3råbockar eller 10dov..givetvis finns en skamgräns såklart. Men listor är det mest vidriga som finns. Det skapar bara massa lata s.k jägare delvis sådana som ska roffa åt sig det andra går ut i ur och skur och jagar..medans dem själva ligger på sofflocket och latar sig och får en frys full eller får ihop pengar till arrendet. När det ändå hålls på med diskussionen så är jag likt som Hipshot en som som faktiskt inte vill få viltet serverat av andra..nej jag åker hellre 30mils tur o retur under 3dagars jakt till marken och nyper till 1egen råbock eller vad det nu kan vara för vilt än att få något som är vommat eller skjutet med fler än 1skott. Texten ovan gäller givetvis rå,dov, kron, vildsvin. Älgen där är det ett måste att dela med sig pga kostnaden men även köttutbytet. Aktiva jägare= oavsett hundjakt eller vak/pyrsch/smyg..då delas det om skytten själv vill. Soffliggarna ligger längst ned på listan som inte finns.
Publicerat Januari 28, 201412 yr "Älglag".... Älg delas av dom som är på marken och jagar älg när den faller. Om en stor älg skjuts under ensamjakt en veckodag så delas den på hela laget. Faller den under helg då du är ensam på marken så har du fått dig själv en hel älg. Kalv rullar på kalvlista där man får en halva. Är man inte på marken när kalv faller och är först på tur. Då noteras man som om man fått sin halva och näste man på marken som är tur får halvan. Är man ensam så får alla streck allt som listan rullar, men skytten behåller hela kalven själv.(I praktiken så händer det inget på listan utan skytten bär hem bara.) Jaktdagar är alla dagar som älg är lovligt och älg finns kvar på tilldelning.(Undantaget första sep veckan då laget börjar jakten på lördagen under första veckan så våran första älgjaktsvecka blir 9 dagar i följd) Väljer man att jaga på annan mark, gå på kalas eller gör något annat än att jaga under en tillgänglig jaktdag. Då kan man gott köpa sitt kött iom att det endast är rätten att få möjlighet att jaga som vi betalar arrende. Har man valt att spendera semestern på något annat än jakt under hösten och måste arbeta, så ska inte övriga behöva lida för att dom hellre valt att jaga på sin semester. Är man flera som jagar samtidigt så utses jaktledare för dagen om inte ordinarie eller vice deltar. Är man själv är man jaktledare själv.... Dock måste man i förväg meddela jaktledaren om att man tänker jaga älg. Då kan han även meddela om det är fler som ska ut samma dag samtidigt som alla som är intresserad av kött kan ju ringa och kolla av om någon annan ska ut som dom kan hänga på. Småvilt som, rå, kron(utanför licensområde så endast kalv är tillåten. Om det nu skulle dyka upp någon...), fågel, hare osv inkl björn, tillfaller skytt. (Dock hade jag velat sett någon form av meddelande system även för småviltjakt. För vill du jaga småvilt är det bara att åka ut i skogen. Så ibland när jag är ute med Jämten så kan man gå på någon har/fågeljägare som är i samma område.... Men oftast så brukar man se någon parkerad bil och kan då ringa upp och checka av.)
Publicerat Januari 28, 201412 yr Skiljer nog ganska mycket på vart i landet man jagar. Hemma i jämtland gäller deltagande =köttlott. I de sörmlandslagen jag varit med i har första delen tillfallit skytten, därefter lista. Dock är det ungefär 10ggr dyrare att jaga i sörmland, så att se arrendet som en del i "gratis" kött rimmar inte riktigt. /Urban
Publicerat Januari 28, 201412 yr Känns som det finns mycket krångliga system ute i skogarna. Jag har väl stött på köttlistor någon enstaka gång men det bästa systemet jag stött på har varit att älg och kronhjort delas lika på dom som är med då djuret faller och dessa fick då bara jagas på drevjakter som skedde varannan lördag+älgjaktsveckan, allt övrigt vilt tillföll alltid skytten.
Publicerat Januari 28, 201412 yr Författare Skjuts det inte fler än fyra rå/år för att inte marken medger högre uttag eller pga. bristande intresse att jaga rå? Det avgör delvis hur upplägget ska se tycker jag. mvh/Må Att det inte skjuts mer beror dels på en fixering på älg, inga rådjur får skjutas under älgjakten och efterföljande jakthelger knget rå under morgonen om ingen älg skjutits först. vi har ingen hund i laget, är helt beroende av gästhundar. dålig uppslutning vid jakterna och ett dåligt engagemang från hela laget. ingen bryr sig om predatorjakt, viltvård ( annat än stödutfodring) passförbättringar. relativt trist. själv är jag ute så ofta som möjligt och jagar räv eller kråka och bygger torn osv. gillar idén med en motprestation för att få skjuta en egen bock, tex genom predatorjakt eller tornbygge!
Publicerat Januari 29, 201412 yr Huvudmarken. 16 personer. Listor för respektive djurslag. Dov/Rådjur är en lista. 1 medlem = 1 lott. När alla fått sin lott på listan börjar vi om. Skytten tar alltid lotten om han inte fått kött tidigare i omgången. Rådjur = 1 lott, vuxna dov = 2 lotter, kalv = 1 lott, vuxen kron = 4 lotter, kalv = 2 lotter. Vildsvin > 20 kg delas på två och under på 1. Vuxen älg 8 lotter, stor kalv 4 lotter. Det märkliga var att vi fick exakt rättvist tilldelat inom djurslagen när jag summerade i söndags. Första omgången kött ingår. Därefter 35 kr/kg slaktvikt som finansierar foder mm. Man kan avstå sin lott vid en jakt och får då stå kvar till nästa. Efter varje jakt uppdateras köttlistan och presenteras på krut. Är det skottskadat eller litet djur justeras antal lotter på djuret. Dov/kronmarken, 9 personer är det liknande men mer kött ingår. Där vi har mest dov är det ingen lista så den som jagar får ta hand om köttet. Första 2 doven ingår därefter 35 kr/kg. Kron delas som ovan. Älgmarken….22 personer, listor för respektive djurslag men 1 rådjur ingår och i övrigt som ovan. Här tar det lite tid innan man får kött. Hade turen att få ett högt nummer detta första år så fick älg och rådjur.
Publicerat Januari 29, 201412 yr Lite olika på markerna. K: Där är det lista som gäller vid gemensamjakt, men älgkött får man även om man är på andra marker och jagar den dagen. All övrigt kött vid ensamjakt tas själv. A: Lista på rå å gris, älg får man även här fast är frånvarande och petar navelludd. V: Vill du ha älgkött så är det bara till att sitta på en stubbe, övrigt vilt tillfaller alltid skytten. V: Här gäller det att sitta av de första dagarna för att få älgkött, gris å rå tillfaller skytten. Nu har jag aldrig under åren tagit nåt kött genom nån lista, egna skjut är bäst.
Publicerat Januari 29, 201412 yr Vi delar älg efter lista. Övrigt vilt tillfaller skytten om inget annat bestäms för den aktuella jakten. Gäller två av markerna jag jagar på.
Publicerat Januari 29, 201412 yr Eftersom frågan var om rådjur så: Mark 1: Rådjur 1 tillfaller skytten. Skjuter man ett till ger man det till någon som deltar i jakten och inte fått ett rådjur det året. Nollställs varje år. Stor mark 1500 ha i Sörmland, skapligt med rådjur men det skjuts inte så himla många. Mark 2: Som mark 1. Liten mark i Sörmland. Mark 3. Stor mark i uppland. Lite rådjur. Tillfaller skytten som i mark 1 och 2. Här är prio hundföraren om det till äventyrs skjuts fler än ett rådjur av någon. Men det var många år sedan och före min och Lodjurens tid.... Ovan gäller även inkluderande bockjakten så den som skjuter en bock får inte "sitt" rådjur på drevjakterna. Funkar vettigt tycker jag. Dock finns det alltid de som hittar på lite nya kreativa regler. Övrigt ex rådjur kommentar: I övrigt har vi i mark 1 en "köttchef" som håller i tilldelningen av kött för högvilt (ej vildsvin skjutna på åtel eller skyddsjakt vilka man behåller själv) vilket funkar utmärkt. 0 tjafs men så är han rättvis och bra. På mark 3 är det rullande schema på älgarna som delas på 6 man för vuxen och 4 för kalv. Vi är 12 så det funkar bra. Jobbigt annars om man är typ 9. De som fått älg styckar åxå. Det som det blir tjafs och osämja om är ofta kött av någon anledning.
Publicerat Januari 30, 201412 yr Ingen lista direkt. Bock till skytt. Gris på vak till skytt. Älg delas så de blir ca 10 kg/person. Skjutet vilt under drevjakt får köpas av hugad spekulant. Finns ingen är skytten tvungen att köpa likaså om min gäst skjuter är jag tvungen att köpa om ingen vill ha det. Stor fördel då man slipper och få ett sönderskjutet vilt på sin lott och pengarna sätts av till viltvård
Publicerat Februari 3, 201412 yr man verkar kunna göra det tjorvigare än det är,,den som jagar och skjuter äger rået punkt
Publicerat Februari 4, 201412 yr Ingen lista i vårat vvo men max avskjutning/jägare o år är ett valfritt rådjur. Godkänt enl. vvo årsmöte. Det skjuts ett- två/år samt något/-ra trafikdödade/år också.