Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ersättning för älgtransport?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla!

Ber först om ursäkt om den här tråden ligger i fel kategori men jag tyckte att det var en ganska allmängiltig jaktfråga.

Saken är den att vi i vårt jaktlag nästan alltid dragit ut våra skjutna älgar för hand (med pulka). Ett tag hade en i laget en järnhäst och släpade en del älg men inte längre. Någon eller några har ibland dragit med fyrhjuling men de har i regel gett upp ganska snart då de tycker att ersättningen är i minsta laget. Ersättningen är 100 kronor för varje utsläpad älg och jag tror att det har varit samma nivå i minst ett decennium, så numer täcker det knappt bränslet.

Hur ser det ut i era jaktlag? Förväntas man ställa upp ideellt med maskin eller får man ersättning - och i så fall hur mycket? Det är ju ingen som kan förvänta sig att bli rik på att släpa djur men jag kan ju tycka att ersättningen ska vara skälig med tanke på den kostnad och tid man ändå får lägga ner.

/Daniel

Publicerat

Hemma har vi ingen ersättning, ett par i laget har traktor och kör ut i skogen och hämtar. Kommer de inte ända fram drar vi med handkraft dem till traktorn!

Publicerat

Vi köpte en älgtrack för många år sedan, denna byttes i år mot en ny, smidigt sätt att få fram viltet. 

Publicerat

150:-

Publicerat

Vi har en älgdragare som vi har byggt inom laget. Dock kräver den 3-4 man att hantera i terrängen.

Jag ställer upp med hjuling och vagn om laget vill ha en lättsammare framkörning. Dock begär jag 250:-/älg. Iof så täcker det inte på långa vägar kostnaden. Bränsle, sönderkörning/slitage och värdeminskning.....

Publicerat

i vårat lag köpte vi en älgtrack det var lättast,

men dom gånger jag är ensam och jagar då drar drar jag ut mina älgar med atv mycket lättare än med älgtrack.

Publicerat

100:-

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Publicerat

Ingen ersättning där jag jagar, finns traktor, atv, älgdragare och detta hemmabygge. 

post-4248-0-99108600-1391261009_thumb.jp

Publicerat

Släpa ut älgar gör man ihop för handkraft till nån basväg där en släpkärra kör de vidare till slakt :)

Publicerat

Ni måste ha många älgar att släpa ut eftersom ersättningen är så viktig. ;)

Ju snabbare och smidigare man kan få ut älgarna, ju mer tid för jakt.

nå jagar vi fast det fällts älg,det är ju dom 3 närmaste som för sköta om transporten till bodan resten av jänget fortsätter jakten.

och sen jagar vi från första till sista jaktdagen,varje dag mån-sön.så nog får man jaga nästan så att man blir less ;)

Publicerat

Privat fyrhjuling.

400 per älg.

Ungefär samma i grannlagen.

Publicerat

Vi har två stycken Älgdragare som används vid framdragning av Älg. Vi turas om att åka och hämta den den som är närmast dragaren hämtar den.

Publicerat

200kr

• 2 weeks later...
Publicerat

Gratis, det är ju roligt att få använda prylarna!

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Publicerat

Vi har en rörlig taxa beroende på hur j**ligt till älgen ligger.

100-400kr per älg. Ingen som klagar på hur ATV ägaren prissätter framkörningarna, förmodligen med vetskapen att det då blir att börja hand-dra fram dom.

Ersättningen täcker å andra sidan knappast ATV ägarens extrakostnader och merarbete. 

Publicerat

Jag har dragit fram flera älgar med fyrhjulingen och aldrig tagit betalt för det. Vi har hällt i en del bränsle om det blivit mycket köra men inte mer.