Publicerat Januari 29, 201412 yr Hej. Letar nytt sikte till min 30-06. Såg att xxl hade nikon monarch e 2.5-10x56 matte r#4 för nästan samma peng som Zeiss Duralyt 3-12x50 Rm.6. Vilken ska jag välja? För- nackdelar? Några bättre alternativ? Hur är respektive med garantier? Mvh Andreas
Publicerat Februari 9, 201412 yr Författare Vill också gärna höra. Som sagt, köpte en classic diavari istället
Publicerat Februari 9, 201412 yr Vill också gärna höra. Som sagt, köpte en classic diavari istället Ja, det är inte kattskit. Zeiss står HÖGT över Nikon oavsett modell.
Publicerat Februari 11, 201412 yr jo men nu var det mellan monarchen och duralyten.. så hade jag tagit monarchen
Publicerat Februari 11, 201412 yr inte diavarin, duralyt är en budgetserie från zeiss, som är prissatta som ett riktigt zeiss
Publicerat Februari 11, 201412 yr Författare Kanon. Skulle köpa monarchen för 6k, men den kostade 9 då. Då hade dem diavarin för 6k och duralyten för 8k. Så blev diavarin och warneringar
Publicerat Februari 11, 201412 yr XXL:s prissättning förvirrar men det hindrar inte att en del gör klipp där. /Christian
Publicerat Februari 11, 201412 yr Författare Nej fattar inte vad dem pysslar med eller så blev man blåst? Jag har aldrig haft ekonomin för zeiss, swarre osv. Så har aldrig ens tittat på dem. Men när den var billigare än monarchen så chansade jag
Publicerat Februari 11, 201412 yr Du kan vara lugn, och helt nöjd med köpet. Classic Diavari (för jag antar det är en sån) är en RIKTIG Zeiss. Baserad på det som var deras toppmodell innan Victory-serierna kom.
Publicerat Februari 11, 201412 yr Köpa en riktig Zeiss på de premisserna är nog ungefär som att svischa förbi en bröte av skidåkare och ta brons i sprint.... Raggarö
Publicerat Februari 11, 201412 yr Mjo. Classic Diavari är baserad på en konstruktion som för 10-15 år sen var 'top of the line' (Diavari-Z), dvs där det med dåtidens optiska kunskap inte sparades på resurser för en optimal konstruktion både optiskt och mekaniskt. De står sig bra än idag. Nackdelen jämfört med modernare konstruktioner (i högre prisklass) är väl en viss tendens till tunnelseende på lägre förstoringar och ett aningen snävare synfält. Duralyt är från början konstruerat som en enklare serie (ergo med vissa 'genvägar' både optiskt och mekaniskt) som skall gå att sälja till lägre pris.
Publicerat Februari 11, 201412 yr Sålde en Classic Diavari 2,5-10x50 för 9000 spänn på Blocket i helgen, saknar den redan. Men jag har en till
Publicerat Februari 12, 201412 yr XXL ska sluta sälja just den diavari modellen då zeiss slutat tillverka den (enligt säljaren) jag blev också erbjuden att köpa för 6000 men fel förstoringsspann för mig.