Publicerat Januari 29, 201412 yr Hej! Någon som har erfarenhet av bössan? Pappa kör sako hunter i 375 H&H och är mycket nöjd. Letar själv bössa i kalibern inför Afrika nästa år. Kommit över en gammal men fräsch finnbear. Bra eller anus!? Såvidare rekyl osv är inte intressant, det justerar jag bort själv med kappa,rak kolv och dämp. Tänker på mekanismen! / Robla
Publicerat Januari 29, 201412 yr Såg en Sako 75 SS i 375 H&H, om det var här eller på grannforumet. Den skulle jag välja före Finnbear. Inte för den senare är dålig, tvärtom, men 75:an är det bästa Sako byggt 'so far' :-)
Publicerat Januari 29, 201412 yr Hej! Någon som har erfarenhet av bössan? Pappa kör sako hunter i 375 H&H och är mycket nöjd. Letar själv bössa i kalibern inför Afrika nästa år. Kommit över en gammal men fräsch finnbear. Bra eller anus!? Såvidare rekyl osv är inte intressant, det justerar jag bort själv med kappa,rak kolv och dämp. Tänker på mekanismen! / RoblaDu har koll så du får ha dämpare söderut va?
Publicerat Januari 30, 201412 yr Ja, det är ett mycket bra vapen vad gäller mekanism och pipa. Jag har sett ett par otroligt fina custombyggen i kaliber .375 som var byggda på L61R-lådan. En av dom är byggda av Rolf Ekeberg här i Gävle. En gåva till hans fru inför en Afrika-resa. Det är en sån bössa som får dig att fundera på varför man ens ödslar pengar på fabriksbyggda studsare. Nackdelen med äldre Sako-vapen är stockningen, som inte alls är gjord för kraftigare patroner. Men det skulle du ju fixa till. Men personligen så tycker jag ett en dämpare är en stor tonårsfinne i ansiktet på ett fin .375:a
Publicerat Januari 30, 201412 yr Roffe har gjort rak klassisk stock till min Sako AV 375H&H plus en likadan till 30-06'an också Finns bilder på dom på hans hemsida. Blir väldigt trevliga vapen efter stockbyte! Den han gjort till frun är så sjukt bra och välbalanserad! Men som Danne säger, inte dämpare... /Peter
Publicerat Januari 30, 201412 yr Jaha, är det dina bössor? Dom har jag tittat på många gånger på hemsidan, ska du veta... :-P Därmed är du direkt ansvarig för att jag nu har beställt ett riktigt fint kolvämne+arbete till min Sako AV 6,5X55
Publicerat Januari 30, 201412 yr Roffe har gjort rak klassisk stock till min Sako AV 375H&H plus en likadan till 30-06'an också Finns bilder på dom på hans hemsida. Blir väldigt trevliga vapen efter stockbyte! Den han gjort till frun är så sjukt bra och välbalanserad! Men som Danne säger, inte dämpare... /Peter Ursäkta trådkapningen, men en snabb fråga. Jag har också lekt med tanken att fixa en bössa med custom-kolv så jag tänkte bara höra hur mycket det kan tänkas kosta i runda slängar.
Publicerat Januari 30, 201412 yr Slängarna blir väldigt runda, säg mellan 6000 och 30000 beroende på träbit. Sen beror det ju också på detaljer i övrigt, såsom pistolgreppsrosett, rekylbultar, bakkappa, rembyglar, ev andra metallarbeten. Samt att man får räkna med en väntetid på nåt år. /Peter
Publicerat Januari 30, 201412 yr Jaha, är det dina bössor? Dom har jag tittat på många gånger på hemsidan, ska du veta... :-P Därmed är du direkt ansvarig för att jag nu har beställt ett riktigt fint kolvämne+arbete till min Sako AV 6,5X55 Hehehe Tar på mig ansvaret utan tvekan! Roffe har nämnt att många refererar till dom vid beställningar. /Peter
Publicerat Januari 30, 201412 yr Såg en Sako 75 SS i 375 H&H, om det var här eller på grannforumet. Den skulle jag välja före Finnbear. Inte för den senare är dålig, tvärtom, men 75:an är det bästa Sako byggt 'so far' :-) Som nyfiken måste jag ju då fråga vad som är bättre med 75:an. Sitter själv och planerar/drömmer upp vapengarderoben, men får inte riktigt bitarna på plats...
Publicerat Januari 30, 201412 yr Som nyfiken måste jag ju då fråga vad som är bättre med 75:an. Sitter själv och planerar/drömmer upp vapengarderoben, men får inte riktigt bitarna på plats... Missförstå mig nu rätt, för jag har två Sako AII själv, och gillar de äldre mekanismerna skarpt. Har också haft Finnbear (L61r), och Sako 75, och Sako 85.75:an: Tre låsklackar => 60 graders öppningsvinkel och trevligare slutstycksgång. Bra magasinlösning med mycket fin matning. Mekanisk låsning av slagstiftet vid säkring! Stark och ganska tung låda, vilket är till fördel i en 375 H&H.
Publicerat Januari 30, 201412 yr Missförstå mig nu rätt, för jag har två Sako AII själv, och gillar de äldre mekanismerna skarpt. Har också haft Finnbear (L61r), och Sako 75, och Sako 85. 75:an: Tre låsklackar => 60 graders öppningsvinkel och trevligare slutstycksgång. Bra magasinlösning med mycket fin matning. Mekanisk låsning av slagstiftet vid säkring! Stark och ganska tung låda, vilket är till fördel i en 375 H&H. Ska göra mitt bästa för att missförstå dig rätt. Har bl.a. läst om din .358 Win med stort nöje och du verkar insatt i Sako's olika modeller, därav min fråga till dig. En (dum?) följdfråga, Sako 75 och 85 har lös rekylklack som jag förstått det. Riskerar det att påverka precision och funktion när man går upp lite i rekyl som t.ex. en .375 medför? Hur är det förresten med modellerna innan, har de fast eller lös rekylklack?
Publicerat Januari 30, 201412 yr Nja...75 har en fast tapp som passar i ett uttag i en vinkelformad stålbit, som i sin tur greppar i stocken. 85 har en fast tapp som passar i ett stålbleck som är skruvat fast i stocken. Bägge är bra stabila lösningar. Inte att jämföra med Tikka T3.
Publicerat Januari 30, 201412 yr Nja...75 har en fast tapp som passar i ett uttag i en vinkelformad stålbit, som i sin tur greppar i stocken. 85 har en fast tapp som passar i ett stålbleck som är skruvat fast i stocken. Bägge är bra stabila lösningar. Inte att jämföra med Tikka T3. Ok, då tror jag att jag är med. Tusen tack för snabba svar! Hittade förresten en annons på en 75:a i .375 H&H ifall TS överväger alternativ. http://www.blocket.se/alvsborg/Sako_75_H_S_375H_51375288.htm?ca=15&w=3