Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kopiösa mängder spolmask?

Featured Replies

Publicerat

Jag blir snart galen.. eller ptja galnare..

min alptax som är runt 7månader har haft mask till och från, sista månaden har jag kollat avföringen för att se så det inte är några ägg eller maskar med. Skiter oftast i hundgården så man ser ju rätt väl när man mockar.

Inatt väkte hunden mig och ville ut och det har han inte gjort på ett par månader så jag släppte ut honnom.

Imorrse när jag gick ut på tomten så gick jag förbi där han satte sig inatt och det låg en hög med kanske 30-50 15cm långa maskar.. aldrig sett sådan enorm mängd maskar förut.

Ska man dra ett varv med axilur igen eller ska jag ta något annat medel? Har alltid avmaskat med axilur förut men kanske börjar bli resistent?

Tycker inte hunden är allt för jättesmal, nog har han smalnat av lite men han har fått jagat ganska mycket under december och januari och jakt brukar ju få dom att slimma till sig lite..

Vad tycker ni, axilur ett varv igen eller ta något annat medel?

Publicerat

Använder aldrig Axillur, mest för att det inte är engångsdos utan använder Banminth då jag behöver avmaska och nog hörs det som om du behöver avmaska jycken.

Publicerat

Ung hund, troligen spolmask som han inte blivit fri sedan valptiden. Eller är han en 'skitätare' dvs äter andra hundars avföring? För övrigt innehåller en 'väl inskiten' hundgård, där du haft en hund med spolmask, mängder av spolmaskägg. Skiten kan innehålla tusentals ägg per gram. Dessa är mikroskopiskt små (dvs helt omöjliga att se för blotta ögat), inkapslade, och extremt miljöresistenta. Äggen kan överleva åratal och går nästan inte att sanera bort. Dvs den vuxna mask du har inuti hunden är ofta bara 'toppen av isberget'. Vid spolmasksanering i grisbesättningar måste man ofta ta till ångning av golv och inredning. Banminth är bra eftersom det är ett smalt preparat mot enbart rundmaskar. Axilur är bredare och tar också bandmaskar. Dock kan det vid stora maskbördor behövas längre behandling än enbart en dag, dvs att du ger även Banminth under exempelvis 3 dagar. Tips! Skicka träckprov till SVA så får du veta exakt vilka maskar hunden har, och hur mycket. Kolla deras hemsida för provtagningsanvisningar och remiss. Det kostar inte många hundralappar. Om du sen efter provsvaret ringer parasitologen på SVA brukar man kunna få bra specifika avmaskningsråd :-)

Sen kan du, om du vill chockera lite granna, också meddela familjen att spolmasklarver gärna tar 'ett varv' på andra djurslag än huvudvärddjuret. Ni människor i familjen har alltså sannolikt spolmasklarver i er (dessa är blott mm-stora). De utvecklas dock inte till adulta maskar, dör av allteftersom, och fortplantar sig därmed ej. Människan är en sk 'dead-end host'. Googla på 'visceral larva migrans'. Oftast helt harmlöst och kanske lite 'intressant' att veta, eller inte!? ;-)