Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägarexamen

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har ni tips på arrangörer i västsverige, eller i närheten, som har prisvärda utbildningar för jägarexamen? Har kollat runt en del men har fått intrycket av att de flesta kostar 8-10k vilket känns för mycket att lägga. Budgetalternativ?

Tacksam för input!

//Joneden

Favoriter för 2014:

Vasaloppet, Friluftsfrämjandet och Real Turmat

Publicerat

Har du kollat studieförbunden? Dom brukar hålla i jägarexamen kurser. TAr tid men det är värt det man har möjlighet att dikutera med de andra kursdeltagarna om innehållet.

Publicerat

Vad är du ute efter?

En intensivkurs brukar kosta runt de summorna inkl. hotell. Studieförbunden är nog jättebra men brukar ta rätt lång tid - vi talar om rätt många veckor, dock billiga i sammanhanget.

Publicerat

Jag gjorde via studiefrämjandet. Gick väl på runt 2000 om jag minns rätt.. Tog flertalet månader.

Mvh / Johannes 

Publicerat

Håller på för tillfället, valde Medborgarskolan kursen kostar 2600 sen tillkommer allt praktiskt dvs, ammo, uppskjutningsavgifter, teoriprov, kursmaterial osv kanske landar runt 5-6000 beroende på hur mycket övningsskytte som krävs. Tar här i Västerås drygt 10 veckor. Fördelen som jag kan se är att du lär känna lite lokalt folk i samma situation kanske blivande jaktkamrater, du hinner verkligen ta till dig materialet och reflektera över innehållet, kursledaren håller på för att han brinner för ämnet inte för att han tjänar fett på det. Men nog tänker jag ibland att jag skulle vilja vara klar på en vecka...

Publicerat

Även om du skulle läsa in allt själv och bara skriva proven så kostar det en hel del med prov mm. Älgbanan kan bli rätt dyrt om man behöver mycket träning. Annars brukar en del jaktvårdekretsar ha billiga utbildningar.

Publicerat

Ja kan rekommendera bökerna "Din väg till jägarexamen" och "Kunskap för jakt" samt en gratis och superbra sida med övningsfrågor Jägarskolan.se. Har själv lånat bökerna på bliblioteket och betalat 200kr för teoriprovet - rätt smart tycker jag...i alla fall fungerade rätt bra för mig. Dock man måste läsa bökerna minst en gång innan att köra med övningsfrågor!  

Lycka till!

Publicerat

Kolla vad som ingår i kurserna och fundera. Jag har hållit en del kurser och tagit 10k för mina, då har allt ingått och jag har haft utgifter på ca 6000 per person för prov, litteratur, hyra av skjutbana, ammo etc.

Studiefrämjandet och ABF har en del kurser där kursavgiften är låg men man får betala allt själv så man landar i slutändan kring minst 6000 endå.

Jag rekommenderar att spara ihop och gå en lång kurs som du hört mycket gått om, går du en dålig kurs så kommer du känna dig rätt vilsen då du står i skogen.

Publicerat

Min kurs kostade med böcker ammo osv 4000kr. Tog några månader med 1 "lektion" i veckan. <br />

<br />

Skickat från min HTC One via Tapatalk<br />

<br />

Publicerat

Jag struntade i kurser och sånt.

Började läsa i boken på torsdag, gjorde teoriprovet på måndag, grund prov kula och hagel på onsdagen och slutligen högvilten på torsdagen.

Köpte också Jägarexamen appen till telefonen, hjälpte en hel del.

Inför praktiska proven sköt jag bara en ask med hagel på skjutbanan.

Springande pappälgen hade jag aldrig gjort tidigare, så var lite svårare än det andra men gick bra.

Kostade kanske 800-1000:- allt som allt med lånad bok.

Måste dock påpeka att jag jobbade natt den veckan så hade all tid i världen att läsa :)

/Baner