Publicerat Mars 27, 200521 yr Skall bygga en mindre hundgård som jag tänker ha trägolv i. Kan av olika anledningar inte ha grus eller betong. Någon som har erfarenhet av detta ?
Publicerat Mars 29, 200521 yr Någon större erfarenhet av detta har jag inte men...... Har du en hund som gillar att bita på saker kan ett trägolv snabbt förvandlas till trästickor. Ett annan sak som ett trägolv kan föra med sig är en fristad för traktens råttor och möss. Under trägolv trivs dessa smågnagare utmärkt. Ser igentligen ingen som helst fördel med ett trägolv, hur blir det om hunden lyfter på benet och pissar X antal gånger på samma ställe ??? Jag har gårdsgrus i min hundgård och det fungerar utmärkt.
Publicerat Mars 31, 200521 yr Problemen med trägolv, ur min synvinkel, är att det - svårt att göra rent - hundkiss fräter ganska hårt på trä - hundar ogillar ofta att göra i från sig på trägolv, men det kan alltid lära sig - gott att knapra på Men har man iget val så..
Publicerat April 2, 200521 yr Författare Nu är det så att mina hundar inte bor eller ska bo i hundgården. Den ska användas mer som "avlastningsställe". Dom rastas flera gånger dagligen d.v.s. dom behöver inte utföra allehanda behov där. Hanhunden kommer givetvis att revirmarkera. Tänker dessutom bygga golvet i mindre sektioner för att lätt kunna göra rent under. Min fråga gällde nog mer ang. lämpligt material, kan man tex. använda tryckimpregnerat virke ? Vet inte om det på något sätt är giftigt.
Publicerat April 2, 200521 yr Tryckt virke är inte i sig giftigt att gå på o.s.v. men om hundwen får för sig att gnaga på tryckt virke så kan stickor i munnen ge inflamationer. Inpregneringen är inte heller bra att ha i blodomloppet.
Publicerat Februari 7, 200719 yr Kan du inte lägga trädgårdsplattor istället? Med grovs grus under så är det ett bra alternativ.
Publicerat Februari 7, 200719 yr Jag har torkvira från en pappersmaskin med grus under då går urinen genom och bajset är lätt och plocka upp och de går lätt och spola av. Nu är inte min hund så mycke i hundgård men den fungerar bra för mej. De dåliga jag hört och läst om tryck virke är väl att hundarna har fått stickor i tassarna och sedan har de blivit inflamerat
Publicerat Februari 7, 200719 yr Skulle själv aldrig ens tänka tanken med trägolv i en hundgård. Torde vara väldigt svårt att hålla rent. Tryckimpregnerat virke är ju dessutom behandlat med ett gift. Skall i vår bygga min egen hundgård färdigt och där blir det dräneringsgrus underst och stenmjöl som översta lager
Publicerat Februari 7, 200719 yr Plattor och grus för hygienen sen härdar det tassarna också, trägolv blir flis, kastade ut träbänken då den blev mindre
Publicerat Mars 7, 200719 yr Jag har torkvira från en pappersmaskin med grus under då går urinen genom och bajset är lätt och plocka upp och de går lätt och spola av. Nu är inte min hund så mycke i hundgård men den fungerar bra för mej. De dåliga jag hört och läst om tryck virke är väl att hundarna har fått stickor i tassarna och sedan har de blivit inflamerat Har vira från assi i mina tre hundgårdar, funkar klockers. lätt att hålla rent,rymning säkert. Man ska ha drenerings grus under (20cm)
Publicerat Mars 29, 200719 yr En polare till mig tipsade mig om att sätta gammalt träd eller något som står upp i hundgården. För hans erfarenhet visade att hunden/hundarna pissade där. Då slipper man kanske en ner pissad hundkoja eller nåt. Ska själv gräva ner ett träd eller något i min hundgård när den blir klar till sommaren. Skiten är lätt att plocka bort. //sober