Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är detta en normal syn på vildsvin?

Featured Replies

Publicerat

I söndags 2/2 var jag på väg ut och jaga räv hos en kompis. Under bilfärden dit körde jag förbi en rad passkyttar utmed vägen. Då jag genom svärfar känner en av dem så blev det givetvis ett telefonsamtal efter en stund för att höra vad de jagade och hur det gick. Fick till svar att de jagade gris och hade skjutit två och en ytterligare påskjuten. Det visade sig att de jagade med hund och sa att de tränade hunden på älg. Men detta var på ett område där älgarna var fullskjutna och varför tränar man hund med beväpnade passkyttar.

Likadant idag då jag stötte på en person på jobbet som jagar. Som säger det att till helgen är det ju sista chansen på grisarna. Då jag upplyser honom om att sista datum är passerat för hundjakt efter dem, så får jag återigen till svar. Vi har ju kalv kvar och kan ju inte styra över om hunden tar upp gris.

Blir riktigt förbannad på detta resonemang.

Förlängd kalvjakt har ju blivit ett verktyg för att bedriva en olaglig jakt efter vildsvin under föryngringsperiod.

Är detta vanligt även hos er?

Publicerat

Vet inte om det är så himla upprörande, när det kommer till "jakt" på gris har jag sett så mycket, väldigt mycket, värre.....

Gris in såten -> vett, sunt förnuft och moral ut. Det är dessvärre den gängse modellen numera.

T - som förmodligen blivit luttrad

Publicerat

Enig med Hassel där, detta var väl inte så farligt jmf med vad som förekommer.

Publicerat
  • Författare

Jag tycker det är dåligt som bara den. Det är utanför jakttiden med hund och därmed lika olagligt som att skjuta en älg i havren på sommaren. Det är ju lagstadgat att efter 31/1 får inte vildsvin jagas med hund?

Sen vet väl jag med att värre fall finns.

Men i mina ögon är det en systematisk form av tjuvjakt.

Kanske är barnslig men dessa djur går väl inte utanför jaktlagstiftningen (eller vad det heter).

Publicerat
  • Författare

Det jag menar är att de jagar vildsvin, men om någon frågar så jagar de kalv.

Publicerat

Får förtydliga att jag inte menar att det de gör är ok, ovan var bara min spontana reaktion. Så jag är med dig i ditt resonemang.

Publicerat

Med andra ord är de fullt medvetna om att de byter mot jaktlagen.....

Publicerat

Fick höra exakt samma sak häromdagen med skillnaden att vi inte har kalvjakt i Skåne. Så här skulle man släppa hund efter gris. Jag tackade för infon och ska ringa deras jaktledare då jag känner honom rätt väl och fråga vad i helvete de håller på med. Nån måtta får det vara.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Publicerat

Det är sådan jakt som ger jägare dåligt rykte....

Publicerat
  • Författare

Ja de är fullt medvetna om detta. Spårsnö och hund. Inte svårt att hitta dem om det spåras av innan jakten börjar, vilket jag vet att de gör.

Publicerat

Det är sådan jakt som ger jägare dåligt rykte....

Ja, det ger ju om inte annat ordet svineri en något annorlunda betydelse......

T

Publicerat

Det är så det brukar heta, och Norrlandsspetsar dem jagar aldrig annat än älg ;)

Publicerat

Ytterligare problem är ju att många suggor har smått nu.....håller helt med dig i resonemanget att det är galet som fasen. Förstår inte heller vitsen med älgjakt i februari.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Lägg tid på viktiga saker.. Visst nu kommer jag bli "skit" här etc,etc...

För det finns inte viktigare saker att bry sig om.

Ex: som lagar som våra politiker bryter dagligen, etc,etc

Oavsett lag, så är dom stiftade för att samhället skall fungera.

Om gemeneman godtyckligt väljer att bryta de lagar som inte passar honom, har vi snart anarki.....

Publicerat

Visst är det ett lagbrott.

Sen va det gäller kalvjakt så kan jag inte se varför det ska ske i februari...

Har man inte lyckats skjuta de älgar man ska innan 31 jan så har man jagat för lite eller så har man ingen älg...

De skogs skador som älgen är orsak till har redan i huvudsak skett dessutom...

Ska man jaga älg nu ska det ske med hundar som inte jagar annat än älg.

Har de jagat annat klöv i höst är det inte ok att släppa.

Har de enbart jagat älg så funkar det.

Dock är det inte ett lagbrott så länge hunden jagar älg.... 

Tyvärr finns det dock många som bara ser till sig själv och sina möjligheten att släppa februari ut. 

Samma förhållande finns lite längre norrut. Björnhundar som släpps på älg när björnjakten är slut.

Iof så brukar dom inte skjuta björn om hunden skäller, men orsaken till att hundar inte får jaga björn är för att björnen har gått i ide eller är på väg i ide.

Har man hundar som jagar mer än ett viltslag, då kan man bara släppa dom när allt vilt hunden är intresserad av är lovligt.

Publicerat

Anmälan och ta upp det på kretsmöte...

Om man är seriös jägare bör man jobba för att jakten bedrivs på ett seriöst sätt! Och nej det är inte deras ensak vad dom gör och det är inte deras enskilda problem, det är hela jagarkårens ensak och problem! Den oseriösa jakten måste motarbetas, om inte för den seriösa kårens skull, så för det vilda,det som gör att vi kan jaga.

Väl mött

Tyvärr kan man bara trycka på "gilla" knappen en gång. Det är vad jag kallar för ett klockrent inlägg. :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup: