Publicerat Februari 5, 201412 yr Hej Skall införskaffa en 22:a och tänkte höra mig för om tips på märke/modell. Kommer använda den i huvudsak till jakt på grävling med ställande hund, men även för lite fågel och träning hemma med familjen. Vill ha en smidig bössa (inte för lång, tung) med syntet/komposit kolv, gärna med öppna riktmedel och till en hygglig peng. Hittade den här och den känns väldigt nära förutom att den inte har öppna riktmedel. http://www.jaktcenter.se/index.php?route=product/product&path=35_36_38&product_id=1031 Har även sett att Marlin har någon som heter "xt 22r syntet" för knappt 3000 spänn på Torsbo som också har öppna riktmedel, men är lite tveksam till kvaliteten. Någon som har någon av dessa två eller har några andra tips?
Publicerat Februari 5, 201412 yr Sako quad! Det var mitt förstaval, men spargrisen sade bestämt nej så det blev en CZ 455. Jag är helnöjd med den bössan, har varmint-modellen, trycket är jag inte riktigt kompis med men det finns ju ett kit från yodave som enligt vissa skall råda bot på det.
Publicerat Februari 5, 201412 yr Håller med Älgflugornas herre här Ruger 10/22. Liten smidig, öppna riktmedel och dessutom en halvauto.
Publicerat Februari 5, 201412 yr Sako har fina .22:or (Finnfire och Quad) men om du ska ha en syntetare så är nog risken att de inte finns med öppna riktmedel. Brno/CZ är fina vapen de med men samma sak där, syntetmodellerna saknar ofta öppna riktmedel. Ruger 10/22 har jag inga egna erfarenheter av men efter att ha läst en del om dom så har ett visst habegär infunnit sig. Marlin kommer inte upp i samma kvalitet som ovan nämnda , tycker jag. Om du kan göra avkall på att det ska vara en syntetare så får du mer att välja på. //
Publicerat Februari 5, 201412 yr Författare Tack för svar, jag får nog göra avkall på de öppna riktmedlen istället för trästock går bort. Halvautomater har jag haft några stycken och det har jag också tröttnat på. Sako Quad, Browning T-bolt eller CZ 455 får det nog bli. Lutar åt en CZ då den är nästan halva priset på.
Publicerat Februari 5, 201412 yr Quad går att få med tunn pipa, öppna rm och plaststock, annars har jag en sådan att sälja för en blygsam summa. /Christian
Publicerat Februari 5, 201412 yr Christian Försökte PMa men det gick inte....Är iaf intresserad av din Quad om du inte sålt den.
Publicerat Februari 5, 201412 yr Streif- riskerar att ha full inlåda, för att undanröja oklarheter och tvivel, jag har inte och planerar inte att sälja quaden, men däremot stocken är till salu, eller tja den skulle kunna vara det. /Christian
Publicerat Februari 5, 201412 yr Okej. Bara stocken har jag liten användning av. Annars skulle jag lätt kunna tänka mig en sådan Quad i mitt vapenskåp.
Publicerat Februari 5, 201412 yr Jag har en Quad som används flitigt men jag sällar mig inte till skaran som rekomenderar den som bra köp.... CZ eller Browning T-bolt håller jag som bättre vapen alla dagar i veckan och framförallt prisvärda. /Mike
Publicerat Februari 5, 201412 yr Ja kan bara sälla mig till skaran som rekommenderar Sako Quad. Mycket trevlig liten bössa som jag övningsskjuter en del med samt till lite fågel. Har en enkel 3-9x Gamo på den dock men det funkar. iPad Tapatalk HD
Publicerat Februari 6, 201412 yr Har också en 455, Varmint m tumhålskolv och alltså lite tyngre. Med det obligatoriska yodave-kitet förvandlades trycket från uselt till ganska bra, och precisionen är god. Dock har det i mitt fall krävts rätt många skott för att slita in delarna och få repeteringen att bli lite mjukare - i början var det närmast omöjligt att få till någon flytande rörelse, och matningen var inte alltid hundra, men det har blivit bättre.
Publicerat Februari 7, 201412 yr CZ 453, nog den bästa bössan jag har Är det så alltså? Jag köpte ju en 455 för att jag fick för mig att jag behövde en .17 hmr-pipa... Var in på Staffans vapen och klämde på en 453, det var på ****håret att jag köpte den på stående fot... Det föll på att han kallade skicket för "nyskick" när det var repor och märken i både kolv och blånering, då blev jag tvär av ren princip.
Publicerat Februari 7, 201412 yr Fick hem licensen på en Krico 320 idag, utifrån provskjutningarna är jag väldigt imponerad av den. Slutstycksgången är som en dröm, likaså trycket. Det ska bli väldigt trevligt att bekanta sig närmare med den!
Publicerat Februari 8, 201412 yr Jag har ägt eller använt ett dussintal Sako-bössor, och den enda som jag har varit missnöjd med var deras .22:a, Finnfire... Jag håller Anschutz som no:1 när det gäller serietillverkade kantantända gevär. Alla är inte felfria, men generellt så... Och hittar man en jaktmodell med m/54 mekanism (1700-) så är det bara att köpa. Men någon syntetmodell har dom kanske inte, vad jag vet.
Publicerat Februari 10, 201412 yr Det var en Finnfire varmint. Skjutmässigt var den mycket bra och balansen för stående skytte var nära nog perfekt. Trycke och precision var OK. Men sen hade den en del rappliga detaljer som spökade för mig. Plastmagasinet slets snabbt och utstötarfjädern i bockad tråd sprätte iväg för mig några gånger. Kolvträet var i simplaste spillvirke och krävde omedelbar bäddning och massor av olja för att hålla sig stilla. Men som sagt, skjutmässigt och ergonomiskt mycket fin.
Publicerat Februari 10, 201412 yr Är det så alltså? Jag köpte ju en 455 för att jag fick för mig att jag behövde en .17 hmr-pipa... Var in på Staffans vapen och klämde på en 453, det var på ****håret att jag köpte den på stående fot... Det föll på att han kallade skicket för "nyskick" när det var repor och märken i både kolv och blånering, då blev jag tvär av ren princip. Det jag gillar med 453:an är att det var hyffsat billig, varmint gör att den är tyngre vilket gör träningen mer effektiv gentemot studsaren och sedan skjuter den fan bra med allt jag stoppar i den
Publicerat Februari 10, 201412 yr Jag har en quad Heavy barrel som jag är nöjd med(pipor i 22lr,17hmr,22wm) Men idag hade jag nog köpt en cz 455! inte för den är bättre men samma bössa för halva priset enligt mig( inte samma men mycket billigare) Nu har ju flera trevliga kolvar kommit fram till quaden , så kanske en quad med annan kolv vore mitt val!
Publicerat Februari 21, 201412 yr Det var en Finnfire varmint. Skjutmässigt var den mycket bra och balansen för stående skytte var nära nog perfekt. Trycke och precision var OK. Men sen hade den en del rappliga detaljer som spökade för mig. Plastmagasinet slets snabbt och utstötarfjädern i bockad tråd sprätte iväg för mig några gånger. Kolvträet var i simplaste spillvirke och krävde omedelbar bäddning och massor av olja för att hålla sig stilla. Men som sagt, skjutmässigt och ergonomiskt mycket fin. Tack för svar!Det låter ändå lovande! Har skickat in licensansökan på en Varmint som ska användas framför allt till stående skytte, 50m älgbana. Trycket kändes OK, en liiiten antydan till släp om man verkligen fokuserar på att känna det, men bra för övrigt. Väloljad och plastbäddad kolv, men rätt simpel träkvalitet. Utmärkt skick. Tror jag kommer att bli nöjd!