Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gamebores storlekar här i Sverige?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag kollat runt och provat lite hagel från Gamebore och fastnade för Black Gold (Bly). Sköt fint i min bössa och hade bra klipp i när jag sköt ett rådjur.

Storleken var, enligt paketen, US3. Dock så roade jag mig med att öppna en patron för att mäta och väga lite och upptäckte att haglen ligger runt 3.20 mm (UK3?), inte 3.55 mm vilket borde vara för US3.

Jag har nu googlat runt och funnit en annan person som säger sig ha fått mer likt UK3 än US3. Jag har även ställt frågan utan riktigt svar till Jaguargruppen som tar hem dessa från GB. De hänvisade att de beställer i US-nummer.

Min fråga är om det är någon annan som upptäckt samma sak eller kan riva sönder en motsvarande patron i US5?

Jag tänkte köpa på mig ett större antal GB BG för fågeljakten (duva, ripa, tjäder...) och vill veta om det är UK5. :)

// P

Publicerat

Du kan nog till 99,9% lita på att en engelsk patron har UK istället för US. Alltså, ca en US 3 blir ungefär samma som UK 4. 

Publicerat

Du kan nog till 99,9% lita på att en engelsk patron har UK istället för US. Alltså, ca en US 3 blir ungefär samma som UK 4.

Problemet här är att Gamebore uttryckligen skriver US även på sin hemsida men att det inte verkar stämma.
Publicerat

Sist jag öppnade en Eley High Flyer så var det korrekta US6 i. :huh:

Väntade mig UK6 vid införskaffningen men som tur var märkte fåglarna ingen skillnad. :)

Publicerat

GB verkar hålla UK-nummer....

/T

Publicerat
  • Författare

Tack för infon....!

// P

Publicerat
  • Författare

Jag antar att det blev lite snurrigt med siffrorna. Borde stå US4 ~ UK3. 

Publicerat
  • Författare

Jag kunde inte släppa det här så jag sprang in och köpte en Black Gold Game 36g no 5 från vilken jag öppnade 2 patroner. Nedan är mina resultat från 2 no 3 och 2 no 5.

No 3, hagelstorlek mellan 3.15 och 3.25 för de flesta hagel. Några 3.30 mm samt ngn 3.10 mm. 

Patron 1, 36.01g, antal hagel 168

Patron 2, 36.02g, antal hagel 169

No 5, hagelstorlek 2.87 - 3.05 mm. De flesta runt 2.90-3.00mm

Patron 1, 35.8g, antal hagel 230

Patron 2, 36.23g, antal hagel 234

Nu har jag ju endast tagit två patroner ur varje storlek men det är ganska uppenbart att 3:orna är tämligen lika som US4/UK3.

Däremot så verkar man vara mycket närmare sanningen med 5:orna som ligger närmare US5/UK4 än US6/UK5.

// P