Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slug som "trygghet" Benelli Auto kal.20

Featured Replies

Publicerat

Har en Bennelli auto , jagar endast fågel med hund. När jag i höstas var ute i (nya) markerna  talade jag med jaktledaren som informerade att dom hade varit ute dagen innan och sett/mött Björn, vilket jag visste fanns i markerna. Var innan detta samtal av den åsikt att OM jag nu möter Bamse i skogen, skulle en avlossad Brenneke  och i en trolig adrenalinhöjd och mycket snabb situation troligen bara förvärra situationen för mig, vem vill ha en skadeskjuten björn i hasorna? även om man innan har tanken att bara använda den i absoluta nödfall, känns det inte som man tar de rätta besluten i en sådan situation.  

När jag packade dagen innan, kom dock funderingen ifall ett par Brenneke ändå skulle få följa med.....hmmm.

Mot min egen tidigare åsikt slank dom ner vänsterfickan, nu blev det ingen närkontakt men skall ju framöver vara där igen.

Har funderat mycket på detta, och kommit fram till att jag inte tar med dom nästa gång.

Hur gör ni..?

Publicerat
  • Författare

ojjj... kom nog i fel avdelning.. går det att ändra?

Publicerat

Räknar du med att hinna byta ammo i halvauton innan björnen ätit upp dig :wink:

Lämna dom hemma och skjut skrämskott över huvudet om det skulle bli aktuellt.

/Mike

Publicerat

Tror de e bäst att du håller inne skott tills pipan e mellankäkarna på Bamse.

Se ist till att ha med dig hagel till vargen om de skulle behövas, dvs i nödvärn då den käkar upp Ceasar.

Publicerat
  • Författare

Skulle vara intressant om någon har statistik  över händelser med björn och jakt med fågelhund, det som oroar mest är att hunden söker upp husse efter björnmöte. Har heller ingen aning hur hunden skulle reagera vid ett ev. möte,  Ser det i alla fall som mindre risk än om man hade gråhund etc.

Någon som har  erfarenhet med fågelhund/björn och hur har den i så fall den reagerat? oroar man sig över något som inte är särskilt troligt?

är det kanske större risk att bli påkörd på väg till markerna? 

Publicerat
  • Författare

Varg..? Jo..läste bara häromdagen att de sett spår efter varg just i de trakterna där både du o jag jagar, men troligen en som bara passerar förbi på väg norrut. 

Publicerat

Jupp. Fippla med att ladda om i det läget, nej. Christian

Publicerat

Räknar du med att hinna byta ammo i halvauton innan björnen ätit upp dig :wink:

Lämna dom hemma och skjut skrämskott över huvudet om det skulle bli aktuellt.

/Mike

Med tanke på hur de flesta björnar anfaller så har Tokmicke en klar poäng - i de flesta fall är det skenanfall, då gör ett skott bara det till ett anfall. I de fall det är skarpt anfall hinner du med ett eller kanske två skott. Att byta ammunition är liksom inte att tänka på.....

Är det viktigt med att ha en fungerande pil - köp en drilling.......

Jag hade lämnat både drillingen och blyplommen hemma.

T

Publicerat

Trädskällare/ eller stående är ju lite olika. Om det är en björnunge i trädet det skälls på kan det nog bli lite nervöst... Men på det stora hela är det nog en ganska fånig ide att ha med sig slug för att eventuellt försvara sig mot björn. Inte fånigsre än att jag gör det själv. Men försöker man tänka logiskt är det bara fånigt.

Publicerat
  • Författare

Tack för svar.. följer nog min tanke och era råd att  lämna pluggen hemma!

Publicerat

Jag har gått i samma tankar, då jag lite då och då får jaga där det är ganska björntätt. Där jag idag står i resonemanget är att det känns bra att ha med dessa i fickan. Anledningen är precis som står ovan, det är troligt vis skenanfall och jag kommer inte att hinna byta skott i bössan, och därmed inte ställa till med något. Skulle jag gå och tänka att "kommer björnen så skjuter jag den med hagel" så tror jag risken är större att jag ställer till det och gör han arg. Eller än värre, upptäcka att det är en björn och börja springa..

Publicerat

Det håll som du ska klippa till på mot en björn är enstaka meter. Skillnad i effekt mellan hagel och slugs på det avståndet är på sin höjd akademisk.

-- Mats

Publicerat

Jag har jagat skogsfågel med trädskällare i Härjedalen senaste 10 åren. Jag har aldrig stött på björn öga mot öga under fågeljakt (hunden är ointresserad av björn). Ändå jaktar jag i områden som är bland de björntätaste i Sverige, och man ser ju otaliga spår efter björn. Ibland väldigt färska såsom ångande rusor o.dyl. Diskussionen i tråden är mest hypotetisk tror jag. Folk som inte är så van björn i skogen tenderar överdriva nalles blodtörst ;-)

Publicerat

Finns en tråd som jag skapat som heter "Nära nu!" där jag beskriver en incident där jag gärna haft med några 8,6mm varghagel. Tänk på att vital del på en anfallande björn är stor som en apelsin och kommer emot dig i 60 knyck. Jag har hellre 8 piller som vart och ett har kapacitet att jämna ut oddsen lite än ett stort som inte går exakt dit du siktar. Ett självförsvar på björn lär väl inte överstiga 10-15 meter och den bör vara på väg rakt mot dig för att vara motiverat. På det avståndet har du under en sekund på dig att fatta alla beslut. En gång har jag laddat om när hunden betedde sig konstigt i en grantätning och jag stod mitt ute på en blötmyr med flera hundra meter till närmaste träd. Tror i efterhand att det var jordgetingar hon råkade ut för men man vet inte innan och kan jag jämna ut oddsen med att byta ut ett eller flera skott så gör jag hellre det än väntar tills att jag har björnen flåsandes i ansiktet.

Publicerat

Får be om ursäkt för mitt sviktande minne. Har faktiskt laddat om två gånger och det var innan jag hade hund. Det var i Tjäruträsk i murjekstrakten där jag råkade komma lite obehagligt nära en björnhona med unge. Såg ingen av dem men hörde när honan knuffade ungen framför sig bort från mig. Var och tittade på spåren som gick diagonalt från mig i mossan under en lite bergsknabbe med helsikes tät blandskog. Det här är nästan trettio år sedan och då var ett björnmöte fortfarande någonting sensationellt.

Publicerat

Har alltid slug med mig, har inte sådär överdrivet mycket björn men vildsvin och varg gör att det känns motiverat. Hunden har också skällt björn vid två tillfällen så då känns det iaf bättre att kunna stoppa i något lite större om hunden börjar bete sig konstigt. Men främst är det nog vildsvinen som gör att jag stoppar några slug i fickan, björnarna jag har mött har varit lugna och snälla.

Nu jagar jag iofs inte så mycket skogsfågel med hagel utan jagar mera mård och grävling nattetid.

Publicerat

Ja alla björnar jag haft nära har snällt lufsat iväg och det är faktiskt några stycken både vid bärplockning och vid jakt, de är absolut inte aggresiva i normalfallet men det är vårt största rovdjur med en enorm kapacitet att försvara sig om den känner sig trängd. Jag har därför en hälsosam respekt för dem och ser gärna att det finns ett hekto hett bly mellan dem och mig om de blir för närgångna. Det händer olyckor med björn inblandad som den i Valsjöbyn där en människa blev dödad vid sitt eget hus. Man kan se det som en enskild händelse men om jag kan förhindra att det upprepas med mig som offer så bär jag gärna några skott extra som är mera lämpade för det ändamålet.