Publicerat Februari 10, 201412 yr Flådde en riktigt fin råget i helgen, vinterpälsen var riktigt vacker och tät! Tänkte att det vore synd att slänga, och att man skulle kunna bereda den att ha som sittfäll. Men det verkar som att rådjurspäls släpper väldigt lätt. Är det någon skillnad på sommar och vinterpälsen? Kanske inte är värt mödan? Nån som provat?
Publicerat Februari 10, 201412 yr Jag har en fäll gjord på mitt första rå, ett smaldjur i vinterskrud, det fäller notoriskt och är inget jag skulle medvetet satsa på att sitta på, om det inte vore för att man accepterar att det fäller väldigt, varmt är det, fin päls är det, bekymret är att det är för klena hår/sitter för löst. /Christian
Publicerat Februari 10, 201412 yr Håren är väldigt sköra, så det är nog mer så att de brister och faller av. Den passar mer som en dekorations fäll på en vägg eller liknande. Har en hemma som fäller fast den ligger still och inte rörs så...
Publicerat Februari 10, 201412 yr Det ska visst vara det bästa sämskskinnet som går att få tag på, fast jag vet inte hur man gör. Det borde väl gå och lämna in och få det tillrett?
Publicerat Februari 10, 201412 yr Författare jaha, där ser man...tråkigt att det lossnar så lätt, fäll på väggen funkar nog inte, hornmontagen hänger uppe på nåder... kanske ska avhåra och använda som läder istället...
Publicerat Februari 13, 201412 yr Skrapa, torka och ha som sittfäll skulle jag säga. Då är det inte så mycket jobb och att den fäller kan man väl stå ut med utomhus?
Publicerat Februari 14, 201412 yr Jag smaskade upp ett skinn på garageväggen för att torka. Vart rätt hårt och baxigt MEN släppte inte hår och var galet varmt och skönt att sitta på.
Publicerat Februari 14, 201412 yr Författare Men om man bara torkar det, kommer det inte att suga åt sig väta då som en wettextrasa?
Publicerat Februari 14, 201412 yr Har en rådjursfäll från ett kid skjutet i slutet av oktober och det fäller inte nämnvärt. Har det som en matta i sovrummet, skönt att sätta fötterna på när man vaknar. Berett av Boliden Jakt och trofé.
Publicerat Februari 14, 201412 yr Författare streif; är det dom som gummerar skinnet? vad kostar det att låta ett proffs ta hand om görat?
Publicerat Februari 15, 201412 yr Men om man bara torkar det, kommer det inte att suga åt sig väta då som en wettextrasa? Nopp, du ska ju kanske inte blötlägga det men vid normalt bruk så är det ingen fara. Däremot blir det rätt hårt, men det brukar mjukna med tiden då man misshandlat det lite. Har sovsällskap som inte bryr sig om lukten (luktar lite som märgben) så kan man sova på det tills det blir mjukt men iaf mina flickvänner har aldrig riktigt uppskattat det sättet att mjuka upp skinn på.
Publicerat Februari 15, 201412 yr streif; är det dom som gummerar skinnet? vad kostar det att låta ett proffs ta hand om görat? Ja dom kan gummera skinnet. Då blir det tåligt för utomhus bruk. Kolla deras hemsida där finns prislista på alla trofé jobb.
Publicerat Februari 15, 201412 yr Jag rollade våtrumsgummi på baksidan av ett av mina skinn. Blev helt ok Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Februari 17, 201412 yr Författare Ok, kanske ska försöka mig på´t ändå. 1) skrapa 2) tvätta 3)torka 4) använda eller experiment-rolla med våtrumsgummi räcker det?
Publicerat Februari 17, 201412 yr Flytande latex borde också funka på baksidan för att få det vattenbeständigt. Vill du bereda det på riktigt och inte bara torka det så är det inte så värst svårt. Har iofs inte pälsberett rådjur men väl får och get. Här är en riktigt bra beskrivning på hur man fettgarvar: http://medeltiden.ifokus.se/articles/4d7148c9b9cb46221d05d44f-garva-ditt-skinn-med-fett
Publicerat Februari 17, 201412 yr Någon som kan bekräfta det som stod längre upp att sommarskinnen inte fäller lika mycket? jag har likt Christian tagit reda på ett jättefint rådjursskinn, även dovhjort vintertid men inget jag kunnat använda då det fällde nått otroligt bara man rörde skinnet. Men om sommarskinnen håller håret bättre kunde det ju va trevligt att ta hand om råbockens skinn.
Publicerat Februari 18, 201412 yr Författare Flytande latex borde också funka på baksidan för att få det vattenbeständigt. Vill du bereda det på riktigt och inte bara torka det så är det inte så värst svårt. Har iofs inte pälsberett rådjur men väl får och get. Här är en riktigt bra beskrivning på hur man fettgarvar: http://medeltiden.ifokus.se/articles/4d7148c9b9cb46221d05d44f-garva-ditt-skinn-med-fett väldigt bra och informativ länk!! tack!!
Publicerat Februari 23, 201412 yr Författare Nu har jag skrapat skinnet, tog ca 2 timmar! Fick bort det värsta men tycker det är lite små hinnor kvar ändå. var så sjukt jobbiga och pillriga att få bort så dom får vara kvar! skar sedan till kanterna iom att allt guck man skrapade bort fastnade eller höll sig kvar i det yttersta. har precis påbörjat tvättning och använder då vanligt diskmedel. rejält med skit i första vändan... får så hur detta blir, tanken är att tvätta det tills det är rent, sedan torka och fettgarva med olja/ägg. fortsättning följer!
Publicerat Februari 23, 201412 yr Hur det än går blir du en erfarenhet rikare! Smart drag att skära till kanterna. Ett skinn jag gjorde i ordning drog till sig fluglarver i kanterna. Det var definitivt o-kul.
Publicerat Mars 8, 201412 yr Författare jaha, då var fällen klar.... eller, nja, mjukgörningen lyckades inte... orkar inte heller mer med denna, den fäller så pass mycket att den får bli till tre st sittunderlag. men då ska jag ha på nåt gummi tänkte jag, vart hittar man våtrumsgummi?? vad är det? gissar att det heter nåt annat egentligen?
Publicerat November 10, 201510 yr Jag tog hand om skinnet från ett rådjurskid för två år sedan. Skrapade det så gott jag kunde, blev kvar några hinnor men inte så det stör. Jag lyckades skära hål i skinnet när jag skrapade det, men det blev ett lagom stort sittunderlag till slut. Sedan hällde jag ut vanligt hushållssalt på den skrapade sidan och lät det ligga några veckor. Jag tycker det blev ett helt okej sittunderlag. Skinnet är lite styvt men det funkar bra som sittunderlag. Det släpper inte hår. Mjukt och varmt att sitta på. Det blir blött när det regnar men torkar snabbt. Viktigt att förvara det torrt i plastpåse så inte ohyra äter på det.
Publicerat November 10, 201510 yr Det är ju på samma sätt som dom tar hand om renskinn här uppe. Här behåller dom hela skinnets storlek frånsett benen som dom skär bort o drar bara ett spännband runt det när det inte anv. o låter det ligga i kofferten/kåpan på bilen.