Publicerat Februari 10, 201412 yr Hej. Här hemma har vi problem med svin som ogenerat klampar in på tomter och inte är särskilt rädda av sig. Knäppte en årsgris men strax var dom tillbaka igen. Nu har det varit lungt ett tag men bökat bakom huset är det, och en miljon stigar i skogen. Har någon använt denna fälla och med vilket resultat? http://www.ideverkstaden.com/priserbestallning.html Vh//Matte.
Publicerat Februari 13, 201412 yr Fällor å gris är nog inte riktigt jaktsidans grej. typ... många har provat. vissa lyckas bättre än andra som inte fångar en gris ens. läs utredningen om hur grisarna mår när de fångas i fälla. sen fundera på om du villl fånga älg och hjort i fälla med, för det är i princip vad det handlar om även om just det är förbjudet. Det är ett intelligent klass-1 vilt som fångas. har inte sett testerna/erfarenheterna själv som det pratats om att kultingarna hamnar i kläm i locket iom att de är så många när de går in i fällan, äckligt. det var visst någon älghund som kom i kläm under locket för att den första hunden löste ut fällan och den andre bakom strök med. hörsägen, men inte svårt att tänka sig att det händer. händer det mig så kommer jag nog bränna ned huset som namnet och numret på fällan går till. /K
Publicerat Februari 13, 201412 yr Oink. Jag är normalt sett stark anhängare av fångst som jaktmetod. Jag tyvker det är synd och skam att så många jägare och ickejägare ser ner på fångst som om det vore något katten släpat in. Det är en jaktmetod som kräver en hel del kunskap för att bli framgångsrikt och det finns ingen annan jaktform som har närmelsevis samma möjlighet att säkerställa att rätt individ blir tagen av daga. men. Grisfällor är ett effektivt sätt att få ovänner. Du kommer bli beskylld för att ta för många djur av de som är avundsjuka. Du kan bli beskylld för att vara lat eller för att du matar för mycket under lockperioderna av de som vill ha färre grisar. Samtidigt kommer du få höra skrämselhistorier om hur illa grisarna far i fällan. En del av dem kan dessutom vara korrekta... Nu har jag noll koll på hur du bor och vad du har för grannar. Det kanske inte alls är några problem. Men det kan nog vara klokt att vara försiktig.
Publicerat Februari 13, 201412 yr Whisky: Det där med klämda grisar och hundar tillhör nog myterna. Åtminstone om inte luckorna är rejält trimmade. Stressen är något helt annat. Och där verkar det finnas fog för oron. Åtminstone i högre grad äb tex rådjur som också får tas i fälla. De klarar sig dessutom väldigt bra. Absolut ingen stress där. Har ingen aning om hur andra hjortdjur tar det.
Publicerat Februari 13, 201412 yr Henke, Visst är hälften hörsägen och myt. Jag är inte emot fällfångst, speciellt inte för skadedjursreglering eller predatorkontroll upp till grävling. När det kommer upp till kl 1 vilt och större djur där köttet ska ha stort värde, där djurets intelligens och etiken ska hållas högre än på tex mössens och råttornas nivå så tycker jag att fällfångst är lite för stenålder och lättja. Jag hackar inte på er riktigt seriösa på fällfångst här inne på forat för ni är jävligt duktiga och det är en livsstil för många. Men det är det inte för de flesta som är tjuriga på vildsvin som kvaddat gräsmatta. Man ser de där fällorna stå lite här och där när man kommer upp i Småland och om jag ska vara helt ärlig tycker jag att det är lite för lågt grepp på gris, det får skadedjursstämpel så fort man rullar ut fällan. Det känns som att mn gör bort sig, jag kan inte förklara det bättre. Det är ett av det mest värdefulla viltet för svensk jakts framtid, stammen går att begränsa effektivt genom att skjuta bort suggorna från områden med problem osv, så jag står fast vid att vildsvinen skall behandlas som en tillgång och visas respekt den vägen och så får vi ta smällen den eller de två grisarna som fastnar i fällan orsakar i skada. Köttet är fantastiskt. Likaså är det en upplevelse varje gång man får tillfälle att se dem i skogen. Jag tycker dom är skitfina. Ingen pratar om vargfällor eller fällfångst på varg. Inte vad jag hört. Det är ju "skadedjur" de med kan man tycka men det Viltet verkar ha mer status.
Publicerat Februari 14, 201412 yr Whisky. blanda inte ihop mig med seriösa och duktiga fångstmän. Jag är en riktig novis även om jag umgåtts endel med de som kan... Personligen yycker jag du står för en tråkig attityd när du tycks anse att fångst eller inte handlar om bytesdjurets status. Jag kan ha toökat fel. Ber i så fall om ursäkt. Men för att förtydliga. Det finns starka indicier på att grisar stressas väldigt myvket i fällor. Därför är jag tveksam till att använda fällor på gris. Men det har inget med grisens status att göra. Jag tar tex gärna rådjur i fälla. Har dock inte gjort det själv även om jag besökt dylika fällor.
Publicerat Februari 14, 201412 yr Ja det har du. Vi tycker lika misstänker jag. Om man nu mer eller mindre vet att grisen mår skit fångad i en fälla jämfört med en grävling eller motsvarande och trots det sätter ut fälla i syfte att fånga gris så tycker jag att det sänker statusen på grisen som vilt till mer eller mindre ett skadedjur iaf hos de jägare som gör det. Eftersom man inte visar tillräcklig respekt när kunskapen finns. Hade fällan slagit ihjäl grisen direkt, man hade haft övervakning eller krav på vittjande i tid så köttet klarar sig, då hade vi pratat om ett problemfritt område.