Publicerat Februari 11, 201412 yr Ett projekt jag tänker genomföra i höst. Diskutera idén och få kunniga tips om hur jag skall gå tillväga och vart jag ska vända mig. Vid visat intresse kan man läsa den här artikeln till en början. http://www.aftonbladet.se/debatt/article11368578.ab Jag anser att det är dags att lyfta fram ämnet för att kunna behålla och förstärka ett intresse för skarvjakt från såväl jägarnas som beslutades håll. Häromveckan var jag in till den lokala vapenhandlaren på Åland och fick mig ett gott skratt samtidigt som vi fick en idé. En idé jag helt klart kommer genomföra i höst. Han berättade att en finsk professor lyft fram efter "tester" att skarven föredrar att äta vitfisk i Finland. Samma sak som diskuteras i artikeln ovan. Dvs. något som diverse a-jägare kan vända sig till. Det saknas tydlig statistik på vad skarven äter i Östersjön. Något så obetydligt och självklart som tydligen måste finnas. Det är ju en självklarhet att om man analyserar maginehållet från en skarv som infunnit sig i ett träsk i Finland kommer hitta en stor del skräpfisk pga. att det finns 85% mört i dessa vatten. Efter att ha fått höra denna version av skarven där den i princip anses vara en nyttofågel har jag beslutat att på eget initiativ försöka lyfta fram en trolig dokumenterad statistik på vad skarven som finns i Östersjön äter. Jag har tänkt mig att statistiken skickas till diverse jakttidningar för att försöka lyfta fram hur viktig skarvjakten är för Östersjöns fiskebestånd. Jag har tid att planera än och jag tänker lyfta fram projektet ordentligt för åländska jägare inom sin tid. Kortfattat betyder det här att jägare rapporterar in vad skarven de skjutit ätit till en kontaktperson för att där dokumenteras. Vilka tidningar skulle vara intresserade av det här? Är det någon idé att genomföra det här? Är det något ni tycker jag borde lägga till eller ta bort? Det är ett seriöst förslag jag kommer genomföra på eget initiativ. Stavfelen kommer från telefonen. MVH
Publicerat Februari 11, 201412 yr jag ser iaf ett problem direkt och det är att du kommer bli nersablad direkt om analysen är det minsta otydlig så se till att du får bilder och annan relevant info typ datum plats samt kontaktinfo till rapportören och spara i en säker databas för att ha tillgång till när det kommer frågor
Publicerat Februari 11, 201412 yr Författare jag ser iaf ett problem direkt och det är att du kommer bli nersablad direkt om analysen är det minsta otydlig så se till att du får bilder och annan relevant info typ datum plats samt kontaktinfo till rapportören och spara i en säker databas för att ha tillgång till när det kommer frågor En självklarhet. Det kan ju inte bara rapporteras hur som helst. Jag tror många aktiva jägare här på Åland kommer vilja dett och genomföra det därefter. Hur ser det ut på svenska sidan tror du?
Publicerat Februari 12, 201412 yr Författare Ingen respons härifrån ser jag. Jag planerar fortfarande och kommer genomföra det. Om nu inte andra jägare är intresserade här på forumet får jag försöka lyfta fram det för åländska jägare när det börjar dra ihop sig. Tror jag det är bra att jägarna aktiverar sig lite och lyfter fram saker som det här för media. Gubbarna här på forumet sitter säkert hemma och skrattar åt den naiva ungdomen En kul grej att göra hursomhelst!
Publicerat Februari 12, 201412 yr nog problemet på den svenska svenska sidan iom vi inte har allmän jakt på dom men din idé är god
Publicerat Februari 12, 201412 yr Författare Det skulle nog kanske behövas. Sverige står för 25% av EUROPAS häckande skarvar. Vilket resulterar i att Östersjöns fiskebestånd och eran skärgård tar rejält med stryk.
Publicerat Februari 13, 201412 yr Vi har ju lite kvar på förra årets skyddsjakt, om det skulle vara så att de kommer i tid nu i vår. I så fall ska jag försöka hjälpatill. Jag har även hört rykten om att det finns en Svensk forskare som är i samma tankar som dig, ska se vad jag kan hitta på det och återkomma. Men baserat på tid på året så får du räkna med att det är ganska låg intensitet här..
Publicerat Februari 13, 201412 yr Helt klart intressant projekt, tyvärr har jag inga marker för skarvjakt.
Publicerat Februari 13, 201412 yr Författare Vi har ju lite kvar på förra årets skyddsjakt, om det skulle vara så att de kommer i tid nu i vår. I så fall ska jag försöka hjälpatill. Jag har även hört rykten om att det finns en Svensk forskare som är i samma tankar som dig, ska se vad jag kan hitta på det och återkomma. Men baserat på tid på året så får du räkna med att det är ganska låg intensitet här.. Om du fick tag i namnet på forskaren vore jag tacksam