Publicerat Februari 12, 201412 yr Jag köpte en VX-II 3-9x33 efr till 22:an, köptes begagnad men oanvänd. Jag litar på att säljaren var ärlig när han sa att den var oanvänd då den kom i kartong komplett med allt och det fanns inte ett märke någonstans, den såg verkligen flång ny ut. Noterade dock att justeringen för förstoring går väldigt trögt, är det så här på nya Leupold? Har en till Leupold VX-II, där går det mycket enklare, men den är väl insliten... Samma sak på farsans leupoldkikare, de är välanvända.
Publicerat Februari 12, 201412 yr Det är nog rätt vanligt att de är styva som nya, det är min uppfattning, sen har jag nog bara egentligen kommit på/nyttjat ett exemplar som var så där "rätt" i motståndet. Om ett ex enbart legat i låda kan det ev torkat ut, det finns säkert någon vettig smörja som inte dödar gummi/packningar som man kan använda. Nu var väl inte detta exemplar monterat, annars är Leupold rätt känsliga för montage som klämmer/bänder, de är svåra att justera i förstoringen då/alt "fryser". /Christian
Publicerat Februari 12, 201412 yr Enig med Christian, jag har två 3-9x40 2000-talare (VX1 och VX2) som går riktigt trögt och en äldre Vari-XII 2-7 som har "rätt" känsla. Det har blivit bättre med åren men skillnaden mellan dom är fortfarande stor. /Peter
Publicerat Februari 12, 201412 yr Leupold är tajta och har rejäla packningar. Det är därför de är så pålitliga mekaniskt :-)
Publicerat Februari 12, 201412 yr Leupold är tajta och har rejäla packningar. Det är därför de är så pålitliga mekaniskt :-) Ja vad skall Leupold säga ? Kompisen skickade tillbaka sitt Leupold och fick tillbaka ett som var mycket bättre i förstoringsgången, frågan är om detta exemplar är sämre mekaniskt....... Raggarö
Publicerat Februari 12, 201412 yr Författare Det är nog rätt vanligt att de är styva som nya, det är min uppfattning, sen har jag nog bara egentligen kommit på/nyttjat ett exemplar som var så där "rätt" i motståndet. Om ett ex enbart legat i låda kan det ev torkat ut, det finns säkert någon vettig smörja som inte dödar gummi/packningar som man kan använda. Nu var väl inte detta exemplar monterat, annars är Leupold rätt känsliga för montage som klämmer/bänder, de är svåra att justera i förstoringen då/alt "fryser". /Christian Jo det sitter på bössan, men det var bra trögt innan jag monterade det så jag tror nog montaget är helt ok trots att det är utfört av en bönhas... Jag har inte klämt på tillräckligt många Leupold för att kunna dra någon slutsats om det är normalt eller om något är fel. Farsan har två VX-II (eller det kanske var Vari-X II) som måste vara från 80-talet, en 3-9x40 och en 1-4x20, båda går smidigt att justera. Den senare sitter på en kombi som knappt har sett skog, så den har knappast slitits in.. Jag själv har två VX-II, en 2-7x33 som går aningens trögt men inte så man stör sig på det. Den ser ut som sju svåra år så jag antar att den är väl använd. Sen var det den oanvända 3-9x33 som går förbannat trögt. Dessa två är bara några år gamla. Funderade på om det är läge att ringa Gyttorp och för att skicka det på service eller om det helt enkelt ska vara så här trögt. När man läser inlägget här så verkar de ju vara rätt tröga så det kanske inte är något fel på siktet ändå...
Publicerat Februari 13, 201412 yr Ring Gyttorp, det finns ingen anledning att förstoringsvredet skall gå trögt pga av taskigt materialval/bristande kvalitetskontroll. Det här har varit ett återkommande problem hos Leupold och över lång tid. Raggarö
Publicerat Februari 15, 201412 yr Prata med småländska vapen...jag skickade ett dit inga priblem att jag inte var första ägaren gick på garanti ändå
Publicerat Februari 21, 201412 yr Jag har ett VXII som är rätt trögt. Har inga problem med det. Det håller inställningen! När jag satte bakre ringen (Warne) för långt bak, intill vredet, blev det dock toktrögt. Har du svårt att vrida med fingerkraft eller det stör dig, så skicka in det. Inte alls säkert att det blir bättre med tiden.