Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Ingemar Löfqvist

Märkning av varg

Recommended Posts

Ingemar Löfqvist

Nu i veckan märktes alla vargar i tandsjöreviret även tiken som nu vart märkt för fjärde gången, är det inte tre ggr de får sövas som mest? Vad krävs för att söva de fyra ggr? Mvh Ingemar <br />

<br />

Skickat från min LT25i via Tapatalk<br />

<br />

Outdoorsman

Begränsningen på 3 ggr är en självpåtagen regel av Skandulv. Deras etiska tillstånd för sövning och märkning sätter ingen begränsning, men självfallet måste de som utför denna typ av uppdrag använda sin kompetens och sitt sunda förnuft för vad som är försvarbart utan att individen drabbas negativt. Det finns som parallell ingen fastställd begränsning för mig som fågelforskare och ringmärkare för hur ofta jag får fånga en fågel. Däremot får jag inte åsamka individen onödigt lidande. Om beteendet för individen påverkas mer än kortvarigt så blir självfallet hur som hela verksamheten meningslös. Jag ansvarar alltså för den kvantitativa bedömningen inom ramen för ett etiskt tillstånd som i vissa avseenden bara sätter kvalitativa begränsningar. I detta fallet får jag använda slöjnät för att fånga fåglar, men ingen säger hur ofta jag får fånga en individ eller hur nära ett eventuellt bo jag får sätta nätet. Det har jag bäst kompetens att avgöra, utifrån vilken art det gäller, vilken tid på året det är, väderförhållanden osv osv. Samma grundprincip gäller här.

I det aktuella fallet är reviret särskilt intressant för att kunna skaffa fram mer kunskap om predationstryck och interaktioner mellan rovdjur när björn och varg förekommer i höga tätheter inom samma område. Därför har Skandulv frångått sina normala riktlinjer.

Ingemar Löfqvist

Ok tack för ett utförligt svar :thumbsup:

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...