Publicerat Februari 13, 201412 yr Har köpt en gammal Husqvarna 22LR, Husqvarna som en hommage till ätten bestående av småländska småbönder och knektar. Tänkt att anvädas till diverse, såsom fällavslut, träning och barnintrobössa. Nåväl, min fråga/or! Finns det av tillverkaren av pipor rekommendation hur många smällar de tål, motsvarande biltillverkares serviceråd med byte av slitdelar? Har inte hunnit testa bössan på allvar än, sportlov och häng i skidbacken gäller f.n. Antar att bössan gått en hiskeligt massa smällar, men pipans räffling ser bra ut. Är det spridning man kan avgöra pipans kvalité på om man inte optisk kan avgöra detta? Förutsätter egentligen en kunskap om bössas ursprungliga egenskaper? Som sagt inte tänkt som en avancerad jaktbössa, men kulvapen är inte riktigt min huvudkompetens. Men alltid kul att lära nytt!
Publicerat Februari 13, 201412 yr En pipa i kaliber 22lr är i stort sett outslitlig. Liten krutmängd, mjuk blykula och låga tryck gör att pipan håller en evighet eller två.
Publicerat Februari 13, 201412 yr Håller med om att den är i det närmaste outslitlig, men dom brukar kräva ordentlig rengöring. Blir mycket avlagringa av blykulorna. /Urban
Publicerat Februari 13, 201412 yr Den som skjuter ut en 22LR-pipa lär inte göra mycket annat under sin livstid....... Som sagts - gör den ordentligt ren och minns att det går åt 20-30 skott innan en 22LR riktigt trivs med ammunitionen du skjuter med - så man ska inte storstäda en 22LR var dag man skjutit. /T
Publicerat Februari 13, 201412 yr Författare Tackar för svar! Bibehåller struten på och breddar frågan till övriga kalibrar i skåpet; 9,3*62, 6,5*55 och .30-30 Win? .30-30-kalibern är en Winchesterbygel från -29 som köptes ny av min morfar och är intakt förutom kornet. Är en bössa som jag gärna ser går vidare till avkomman. Övriga ser jag som bruksvapen. 9,3an är en Sauer 202. Är det ur pipaspekt värt att köpa en mera finkalibrig pipa för övningsskytte?
Publicerat Februari 13, 201412 yr ..... Är det ur pipaspekt värt att köpa en mera finkalibrig pipa för övningsskytte? I princip inte, klena kalibrar med lite fart äter pipor de med. 6,5 och 9,3 är ungefär likvärdiga - en bra pipa som sköts håller 7000-12000 skott på älgbanan i snitt, ska du mala precision landar du kanske närmre 5000-7000 innan pipan börjar sprida lite när den blir varm. 30-30 är ganska lam sett till fart och tryck så den går mer givet samma kvalitet på pipan som ovan. Det hänger lite på vad man ställer för krav med - det är inte så att pipan presterar perfekt till det 7347:e skottet och därefter inte träffar en lada från insidan. Det brukar börja märkas efter 3000-4000 skott som regel, sedan om det är tillräckligt bra för ens jakt är ju upp till var och ens behov och krav. Har du en 202a är det ju inget att tramsa om, tar pipan slut skickar du den till Torsbo som skickar en ny - det är ju en barnlek att byta..... /T
Publicerat Februari 13, 201412 yr Författare Tack för svar igen! Jag svänger förbi Torsbo med bössan om jag ska byta pipa, det går fortare än att klödda själv!