Publicerat Februari 15, 201412 yr Gonatt! Jag skulle vilja få lite matnyttigt om Meopta meopro och gärna 6-18x50. Det är skrämmande lite skrivet om denna kikare till och med om man söker globalt. Det finns i och för sig en hel del "well, meopta meostar is super awesome so the meopro should be too" men inga tester, inga riktiga användarrecensioner eller head-to-head jämförelser har jag lyckats hitta. Det priset den säljs för här i Sverige (runt 4500kr) gör att man blir lite nyfiken. Bor man i USA och lever efter devisen "du får vad du betalar för" så är meopro (600-700$) typ dubbelt så bra som en burris ff 2. Bor man i Sverige och lever efter den devisen koster en FF2 lite mer än en Meopro. Det som skrämmer mest är 10 års garantin om man jämför med vortex, bushnell och nikon tex. Å andra sidan är Meopta som varumärke så otroligt förknippat med kvalité så jag har svårt att tänka mig att de släpper iväg skit. OM det är någon som har använt meopro så vore jag tacksam för lite redogöranden! särskilt för 6-18x50 tuben.
Publicerat Februari 16, 201412 yr Denna tråd låg någonstans i bakhuvet: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=46172 Där finns en del matnyttigt om en test av Ilya Koshkin (Optics thoughts) och en länk till Kenton Industries om du vill byta justeringstorn. Raggarö
Publicerat Februari 16, 201412 yr Författare Tack! ja lite mer kött på benen gav det. Verkar trots allt som att man får anta att meopro är mycket prisvärt, särskilt i Sverige.
Publicerat Februari 16, 201412 yr Registrerar du kikaren vid nyinköp utökas garantin till 30 år. Tar en minut via nätet.
Publicerat Februari 16, 201412 yr Författare Registrerar du kikaren vid nyinköp utökas garantin till 30 år. Tar en minut via nätet. Just det! det har jag läst om. Det är väl samma med nikon om jag minns rätt, den utökas till life time warrent om man registrerar.
Publicerat Februari 16, 201412 yr Författare Mailade 4scopes som har meopro för 650$ nedsatt från 791$ men de menade att tex den billigare nikon monarch 3 har klarare optik och "better low light performance".
Publicerat Februari 16, 201412 yr Jag har en Meopro 3-9X42, som jag köpte som "bra att ha". Den var skarp och relativt billig, 3600 kr om jag minns rätt. Men den seglade upp och blev ett av mina mest använda sikten. Ruskigt prisvärd och bland de bättre 1" gluggarna som jag har ägt. Lite kort mellantub, vilket kan böka till monteringen på vissa vapen. Men å andra sidan är ögonavståndet generöst. Och så står det "Made in Czech Republic" på tuben. Och inte "China", "Taiwan" eller något liknande
Publicerat Februari 16, 201412 yr Författare Ok intressant! Ja även om infon om meopron är knapp så har jag inte läst om en enda användare som är missnöjd, tvärtom om verkar ni meoproare va riktigt nöjda. Mellan tuben ser riktigt kort ut ja men jag har pic skena så det löser sig nog.
Publicerat Februari 17, 201412 yr Författare Fick vidare den här förklaringen: Next, is the ratio between the objective lens diameter and the magnification. Objective/magnification=exit pupil. During daylight, your pupil is about 2mm in diameter, but at dawn or dusk, it dilates up to about 6mm in diameter. You want the scopes's exit pupil to be greater than 6mm so that it fills your eye with light. Otherwise, it is like looking thru a pinhole. The monarch 3 4-16x50 is a much better choice for your application. That Mesopotamia will not preform well at night. The monarch has a 50mm/4=12.5mm exit pupil, the Mesopotamia has a 50mm/6=8.3mm Menas det att monarchen alltid på alla förstoringar kommer ha mer ljusinsläpp efter som meoptan startar på 6ggr förstroing. Eller ligger kikarna lika på tex 7ggr förstoring?
Publicerat Februari 17, 201412 yr Just i frågan om exit pupill kommer de att vara likvärdiga med samma värden, dvs frontlins och förstoringsgrad, där efter kommer de andra momenten som transmission och klarhet in i bilden, om den vet jag inget avseende de båda modellerna. /CHristian
Publicerat Februari 17, 201412 yr Författare Ok men monarchen är 4-16x50 och meoptan 6-18x50, menar du att de är likvärda om de står på samma förstoringsgrad? tex nikon på 6ggr förstroing är samma som meoptan på 6ggr?
Publicerat Februari 17, 201412 yr Just i frågan om hur stor exitpupillen är, JA, det är ju frågan om ett matematiskt samband, eller hur den varierar för båda modellerna från 50/4 i början för Nikon, o för M med 50/6 för att sedan efter 6X vara den samma. Saker som transmission av ljus, ljusigenomsläpplighet och linsernas kvalité är dock fortfarande helt okända för mig, ev oss så det är det som vidare avgör frågan om vilken som är bäst för vakjakt osv. /Christian
Publicerat Februari 17, 201412 yr Författare Tack! ok men då blev genast nikonen mindre intressant eftersom jag knappast kommer jaga mycket på 4ggr förstoring. Jag inbillade mig att den skulle va ljusare genom hela förstoringsspannet vilket den iof kan vara på grund av det andra du räknade upp linskvalité och ljustransmission. Men jag tror meopron håller rätt hög linskvalité och ljustransmission.
Publicerat Februari 17, 201412 yr Detta är en populär post. Lite tramsigt svar (från 4 scopes) och till viss del vilseledande. Alla som testat vet att i dåligt ljus ger ökad förstoring en bättre/ljusare bild av målet, så länge som objektivet klarar av att "skapa" en tillräckligt stor utgångspupil. Så när man zoomar från minsta förstoring till högsta blir det bättre-bättre-bättre-sämre-sämre-sämre. Och var den brytpunkten ligger är individuellt antar jag, men ofta hamnar jag (40+) runt 7 ggr förstoring med 50-56 mm objektiv. Att då hävda att en kikare med 4-16x50 skulle vara bättre i dåligt ljus än en 6-18x50 är ju inte korrekt, då 6x väl hamnar inom gränsen för en vettig utgångpupil med 50 mm obj. Givet samma optiska kvalisort. /Må
Publicerat Februari 17, 201412 yr Författare Ok tack för den braiga förklaringen storjim! Ja jag har bäst ljusinsläpp på runt 7ggr förstoring på både min zeiss och burris så jag blev lite funderam över 4scope svaret. Ok nu lutar det åt meoptan igen...