Publicerat Februari 17, 201412 yr Hur vanligt är det att främmande arter rymmer från hägn/uppfödning och etablerar sig lokalt, kanske tom reproducerar och sprider sig. Eller åtminstone överlever tills de dör en naturlig död? Tänker då på andra däggdjur än mink och kanske främst på södra Sverige (norrut är det väl bara några mårdhundar som springer omkring och stökar).
Publicerat Februari 17, 201412 yr Tvättbjörn och Varg har väl också en tendens att etablera sig efter att ha rymt från fångenskap, eller blandar jag ihop det nu??!?
Publicerat Februari 18, 201412 yr I finland finns ju vitsvanshjorten men vet inte om den är utsatt eller rymling. Den finns väl upp till Kemi kanske, men enstaka individer har förirrat sig till Sverige och skjutits söder om Övertorneå.
Publicerat Februari 18, 201412 yr Mink Mårdhund Dovhjort Mufflon Bisam Fälthare Är ju några exempel på djur som kommit hit pga utplanteringar eller rymningar. Sedan har vi ju några som funnits här sedan tidigare och återintroducerats genom rymningar eller utplanteringar. Kronhjort Vildsvin Bäver Sedan sker väl utplanteringar av fjällgås fortfarande för att rädda stammen? Sedan är ju både skata och kanadagås arter som planterats in en gång i tiden.
Publicerat Februari 18, 201412 yr Farsan har hittat reproducerande rödsidig strumpebandssnok i Halland. Om de forfarande finns kvar vet jag ej för detta var på för 20-25 år sedan. De har dock köldtåligheten så teoretiskt sett skulle vi kunna få dem att etablera sig. https://www.dyntaxa.se/taxon/info/248967?changeRoot=True Sedan skall det väl finnas lokala bestånd av rödkindad sötvattenssköldpadda. Men de lär väl reduceras rätt kraftigt när det är hård vinter. Skulle gissa att de bara klarar sig i växtzon 1 om ens det. Utsläppta tamkaniner som reproducerar sig i det vilda är ju rätt vanligt förekommande i många samhällen.
Publicerat Februari 18, 201412 yr Farsan har hittat reproducerande rödsidig strumpebandssnok i Halland. Om de forfarande finns kvar vet jag ej för detta var på för 20-25 år sedan. De har dock köldtåligheten så teoretiskt sett skulle vi kunna få dem att etablera sig. https://www.dyntaxa.se/taxon/info/248967?changeRoot=True Sedan skall det väl finnas lokala bestånd av rödkindad sötvattenssköldpadda. Men de lär väl reduceras rätt kraftigt när det är hård vinter. Skulle gissa att de bara klarar sig i växtzon 1 om ens det. Utsläppta tamkaniner som reproducerar sig i det vilda är ju rätt vanligt förekommande i många samhällen. Tror du syftar på Rödörad sötvattenssköldpadda. Är jättesmå och söta just som unga storlek typ 5krona..när dem sen blir stora som en mattallrik och kräver konstant skötsel så dumpas dem i naturen..tråkigt men sant. kan iaf tillägga att Mandarin änder har siktat i det vilda..om dem finns kvar nu det vet jag inte ? var några år sedan.
Publicerat Februari 18, 201412 yr Farsan har hittat reproducerande rödsidig strumpebandssnok i Halland. Om de forfarande finns kvar vet jag ej för detta var på för 20-25 år sedan. De har dock köldtåligheten så teoretiskt sett skulle vi kunna få dem att etablera sig. https://www.dyntaxa.se/taxon/info/248967?changeRoot=True Sedan skall det väl finnas lokala bestånd av rödkindad sötvattenssköldpadda. Men de lär väl reduceras rätt kraftigt när det är hård vinter. Skulle gissa att de bara klarar sig i växtzon 1 om ens det. Utsläppta tamkaniner som reproducerar sig i det vilda är ju rätt vanligt förekommande i många samhällen. Strumpebandssnokar av olika underarter dyker upp lite här och var, beståndet i Halland och i Sthlms skärgård är rätt kända. Rödörad vattensköldpadda har jag skjutit fem stycken av i en liten skogstjärn här hemma i samband med islossningen, det är då norra västmanland så dom klarar av att övervintra rätt bra.
Publicerat Februari 19, 201412 yr Författare I finland finns ju vitsvanshjorten men vet inte om den är utsatt eller rymling. Den finns väl upp till Kemi kanske, men enstaka individer har förirrat sig till Sverige och skjutits söder om Övertorneå. Serrupåfan, visste jag inte
Publicerat Februari 19, 201412 yr Författare Läste på Dagens Jakt igår att ryska vildhundsflockar sökt sig in i Norge precis vid gränsen. Sen ser man ju mer och mer av nötkråkan åtminstone här uppe i norra landsänden.
Publicerat Februari 20, 201412 yr Serrupåfan, visste jag inte Det är ett par vitsvanshjortar som är skjutna här i Norrbotten, men det är glest mellan varven.
Publicerat Februari 20, 201412 yr Tvättbjörn och Varg har väl också en tendens att etablera sig efter att ha rymt från fångenskap, eller blandar jag ihop det nu??!? Tjörbur me
Publicerat Februari 20, 201412 yr Strumpebandssnokar av olika underarter dyker upp lite här och var, beståndet i Halland och i Sthlms skärgård är rätt kända. Rödörad vattensköldpadda har jag skjutit fem stycken av i en liten skogstjärn här hemma i samband med islossningen, det är då norra västmanland så dom klarar av att övervintra rätt bra. Köldpadda alltså, måste ju blivit lämnade där :/
Publicerat Februari 20, 201412 yr Vitsvansen är ju inplanterad från början med avsikt att släppa fri.
Publicerat Februari 21, 201412 yr Handen på hjärtat! Positiv eller negativt med rymlingar/utsläppta? Har Du eller din miljö dragit nytta av dem?? Följdfråga: Jag har hört, under ett antal år, att kronhjorten på sikt, kan/kommer att konkurrera ut vårat inhemska rådjur?? Ligger det någon sanning i det??