Publicerat Februari 25, 201412 yr Jag fick min licens idag på en hagelbock men när jag tittade lite noggrannare inser jag att den ser lite konstig ut. Först och främst så står det vapentyp: "hagelgevär" och laddtyp: "enkelskott". Men på ansökan står det hagelbock vilket det ju också är. Sedan står det ändamål "jakt" på licensen medan det står jakt/målskytte på ansökan. Är det här något jag behöver bry mig om eller är det rätt? Jag har ju förvisso inte tänkt tävla men väl öva vilket ju också borde räknas som "målskytte".
Publicerat Februari 25, 201412 yr Författare Ok, skönt det då. Men att det står enkelskott fast det är en bock då?
Publicerat Februari 25, 201412 yr Det står lite skumt då det gäller Hagel, reagarade oxå på det där då jag fick min licens på hagelbrakaren.
Publicerat Februari 26, 201412 yr Får du ha ett vapen till jakt så får du ha det till målskytte typ lerduvor men inte om det står målskytte på licensen så får du inte ha det till jakt. Så enkelt är det.
Publicerat Februari 26, 201412 yr Författare Hade det stått "hagelbock" istället för "hagelgevär" så hade det ju varit tydligare. "Enkelskott" kan jag tycka är logiskt nu när jag fått det förklarat. Sedan känns det inte hel logiskt att de "rangordnar" målskytte under jakt. Det hade kunnat framgå tydligare. Men tack igen till alla som hjälper till och förtydligar för en nybörjare. Hann tänka både en och två gånger att jag skulle få vänta fyra månader till innan jag fick hämta ut bössan. Fantastiskt forum detta!
Publicerat Februari 26, 201412 yr Min första licens hade de skrivit fel kaliber på, fick en ny dagen efter med fel klass på, fick en ny dagen efter som var rätt. Så om det blir fel går det ganska snabbt att fixa. telefonskrivet
Publicerat Februari 26, 201412 yr Hade det stått "hagelbock" istället för "hagelgevär" så hade det ju varit tydligare. Det är för att vi har gemensam struktur inom EU på alla vapenregister, då blir det: vapentyp: hagelgevär (det finns hagelgevär, kulgevär, kombinationsgevär, drilling har jag för mig) piplägestyp: bock Därav att det finns två rutor, enför för vapentyp och en för piplägestyp "Enkelskott" kan jag tycka är logiskt nu när jag fått det förklarat. Samma sak här, det är en eftergift åt strukturen. Sedan kan man diskutera om "enkelskott" i daglit tal är samma sak som som "single loading" men det är en anna femma. Sedan känns det inte hel logiskt att de "rangordnar" målskytte under jakt. Det hade kunnat framgå tydligare. Det får du skylla på den svenska vapenlagens formuleringar, det finns tre syften enligt vapenlagen: jakt målskjutning samling Där är "jakt" egentligen "jakt/målskjutning" eftersom jägare måste få öva så har man gjiort det med automatik. Sedan har inte alla länder just den uppdelningen i syfte på varje vapen, vi är lite unika med den formen. Andra länder har vapenlicenser utan noterat syfte - sedan vad du har bössan till beror på om du har jägarexamen/skytteutbildning etc. Denna lite ologiska konstruktion är förmodligen mest en kvarleva från när jägarexamen infördes och skytterörelsen inte behövde motivera sina medlemmars licenser utöver att man visade upp ett medlemskort. I dag hade man kunnat dra ner det valet till aktiv/passiv licens - man får inte skjuta med ett samlingsvapen vilket då är en passiv licens....... Men tack igen till alla som hjälper till och förtydligar för en nybörjare. Hann tänka både en och två gånger att jag skulle få vänta fyra månader till innan jag fick hämta ut bössan. Fantastiskt forum detta! Förr när man laddade ner ansökan som pdf från nätet var den tvåsidig, med en förklarande text på sidan 2 om vad som ska stå i resp. ruta. Själv begriper jag inte varför de inte gör en webbapplikation där man har drop-down-listor i varje ruta och sedan bara fyller i nummer, namn och adress och skickar in. Men polisen aktar sig väl för att vara digitalt nyskapande i dessa dagar..... /T
Publicerat Februari 26, 201412 yr Min första licens hade de skrivit fel kaliber på, fick en ny dagen efter med fel klass på, fick en ny dagen efter som var rätt. Så om det blir fel går det ganska snabbt att fixa. telefonskrivet Min andra licens jag fick var det fel vapen nummer på så vapenhandlaren ringde in och sa hallå där ni har skrivit fel vapen nummer på licensen. Licenstanten sa att jag kunde ta hem bössan så skulle rätt licens komma till mig.
Publicerat Februari 26, 201412 yr Författare Min första licens hade de skrivit fel kaliber på, fick en ny dagen efter med fel klass på, fick en ny dagen efter som var rätt. Så om det blir fel går det ganska snabbt att fixa. telefonskrivet Jo, jag tänkte väl att det antagligen skulle vara enkelt att ordna men samtidigt så har det tagit 4 månader att få licensen så det skulle inte ha förvånat mig om det krånglat..../TTack för klargörandet! Nu förstår jag.