Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hm...

Featured Replies

Publicerat
Hm... fick en påringning från grannen. Fruns hans hade en svårt haltande gris framför bilen strax innan de va hemma. Hon fick stanna bilen och det tog en stund innan den haltat över vägen. Varken jag eller han har jakträtten där. Men vi gränsar på bägge sidor till den marken. Hyrs ut till danskar så det är inte så lätt att få tag på dem heller.

Ringde polis och frågade om jag fick lov att göra eftersök på den. Men de gick inte.  Inga olyckor anmälda där i området och att en gris haltar va inte tillräcklig orsak att bifalla ett eftersök, den kan ju halta av många olika orsaker. Hur pass skadad den är kan ju inte jag säga.  Jag kan inte ge mig iväg och göra eftersök på en haltande gris på eget bevåg... risk för jaktbrott antar jag. Surt som fan...

Publicerat

Kunde du inte ringt in och sagt att du kört på grisen, du får låna min bil, den har skavanker!

Publicerat
  • Författare

Kunde du inte ringt in och sagt att du kört på grisen, du får låna min bil, den har skavanker!

Jo.. problemet är bara att jag är för ärlig...

Klart bäst hade varit om tjejen ringt in och falsk anmält trafikolycka direkt.

Nu blir det kanske lite väl genomskinligt....

Publicerat

Ja det blir jaktbrott ,, Går det inte få tag i jakt arrendatorn  o hemma marken inte är långt bort så banda grisen -

Eller om det går ta eftersöket via markägaren, så sett ,,

Trist att grisen ska plågas för  omständigheterna  känns ju galet, hoppas du hittar en lösning N,S så du får ett avslut på Grisen..

Publicerat
  • Författare

Även om jag får tag på jakträttshavaren så vet i fan om man bara kan spåra/jaga grisen för det.

Inga bevis om jaktrelaterad skada. 

Ingen trafik osv.

Enda som jag har rätt att göra är att avliva ett påträffat skadat vilt.

Jag får dock inte spåra upp det eller släppa hund...

Släppa hund är i detta fallet ett måste.

Kan inte gärna fejka ett jakteftersök heller... måste då ringa in till LC och få tillstånd att passera markgränser... lite väl genomskinligt det oxå...

Men jag har en åtel igång 600m från där grisen observerades, ska kolla kameran i morgon.

Äter den där så slipper han snart lida.

Publicerat

hoppas på att han är hungrig då, j-a regler!

Publicerat
  • Författare

Jo regelverket kan ställa till det...

Haft ett likadant uppdrag förra året.

Då fick jag OK direkt av vakthavande...

Även då ringde jag själv in och gjorde anmälan och frågade hur vi skulle göra.

Påpekade då att det nog låter lite knasigt när jag själv ringer och inte observatören...

Fick då som svar..

-Skulle det va så att vi (Polis) anser att du inte är betrodd kommer vi ut och kollar viltet.

Fattar inte vad som är skillnaden nu... men minns jag rätt kan förra gången varit i januari...

Vilket isåfall förklarar en del.

Publicerat

Anträffas frilevande vilt så skadat eller i en sådan belägenhet att det av djurskyddsskäl snarast bör avlivas får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på annans mark.

Borde räcka som motiv för att kontakta lkc för att få tillstånd att spåra alternativt spåra ändå för det känns legitimt men det vågar ju inte jag svära på.

Publicerat

Jo, problemet är väl att TS behöver släppa för att stopp på djuret!

Publicerat
  • Författare

Visst får man avliva påträffat vilt men inte spåra vilt på annans mark eller släppa hund.

Publicerat

släppa hund TROR jag inte du får göra, men spåra och avliva TROR jag du får göra, avliva helt säkert!

edit precis som du skrev!

Publicerat

Gissningsvis annan Vb och/eller flera påringningar från almänheten.

Publicerat

Ja här har vi blivit utkallade då folk sett vilt som betätt eller visat tecken på att det är skadad ,, 

Gissar på att detta beslut  ang gris beror på okunskap hos polisen,,

Publicerat
  • Författare

Jahupp.. så blir det att sitta på åtel någon gång i helgen... inget jag tycker är kul men har nu fått info från polare som precis körde till jobbet att den haltande grisen jag skrev om för några dar sen går ihop med 4-5 andra och precis nyss gick över vägen framför mitt torp. Garanterat den gruppen jag har på bild därifrån sista dagarna. Grisen haltar på vänster fram. Kan dock inte se det på bilderna. 

Publicerat

Ja det passar dig att sitta och lönnmörda. ;)

Publicerat
  • Författare

Ja det passar dig att sitta och lönnmörda. ;)

Jo jag vet.... jag skäms.. ;) men det bli nog bäst för grisen.

Har bilder på en skitstor sugga med 4-5 grisar i rätt storlek, typ 60 kg. Suggan är minst dubbelt så stor.

En av dem har jag varit lite osäker på om den inte stöder på vänster fram.

Polaren som körde förbi tyckte iofs inte att den sista haltande grisen va speciellt mager eller eftersatt.

Kan ju va en gammal utläkt skada.

Publicerat

En av dem jag brukar hjälpa med eftersök har haft en "trebent" gris som gått på en åtel halva vintern utan att han kunnat komma åt den. Men den har tydligen klarat sig bra ändå.

Publicerat
  • Författare

En av dem jag brukar hjälpa med eftersök har haft en "trebent" gris som gått på en åtel halva vintern utan att han kunnat komma åt den. Men den har tydligen klarat sig bra ändå.

Ja är det utläkt så klarar de sig nog rätt bra.

Har skjutit några djur med utläkta skador i ben.

Ett par där jag inte ens märkte att de hade skador innan jag sköt.

Ett rådjur med ena frambenet helt av under knät. Skinn med hår växt runt benstumpen.

Det sköt jag i farten framför hund men springa kunde det utan bekymmer och den va fet och fin.