Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt/skytte vid Umeå?

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Ska ta studenten nu i sommar och sen blir det till att studera vidare då  jag gått naturkunskap. Har funderat lite på jägmästarutbildningen i Umeå då man får ett väldigt brett utbud av saker man kan jobba inom när man gått detta.

Frågan är nu vad en jaktgalen skåning hittar på där på den fria tiden som man får över?

Finns där någon skyttebana i närheten som är trevlig? 

Kanske lite jakt på hösten också om någon tror sig stå ut med en traggig skånepöjk i skogen?

Har fortfarande inte bestämt mig ännu så det är inget som är skrivit i sten att det blir så här men jag tänkte att det kunde ju kanske vara bra att kolla läget innan  :thumbsup:

Har ni något annat att säga gällande utbildningen eller nåt annat så är det bara skriva av sig!

Mvh Axel

Publicerat

Jakt och skytte är inga problem, skolan har tre marker som studenter kan jaga på efter bokning av område. Skytte sker främst i Sävar där banorna är mkt bra, med både hagel och kula i olika former. I Brattvall och i Brännland finns det också skjutbanor så det är inte en brist. 

Det finns även möjligheter att fiska runt stan i sjöar och exempelvis Vindelälven på höstkanten när det går lax längs i princip 20 mil av den. 

Utbildningen som sådan är skoj och lärorik, och sällan har man så många likasinnade runt sig så det är god stämning för det mesta. 

Jag rekommenderar dig att söka!

Publicerat
  • Författare

Jakt och skytte är inga problem, skolan har tre marker som studenter kan jaga på efter bokning av område. Skytte sker främst i Sävar där banorna är mkt bra, med både hagel och kula i olika former. I Brattvall och i Brännland finns det också skjutbanor så det är inte en brist. 

Det finns även möjligheter att fiska runt stan i sjöar och exempelvis Vindelälven på höstkanten när det går lax längs i princip 20 mil av den. 

Utbildningen som sådan är skoj och lärorik, och sällan har man så många likasinnade runt sig så det är god stämning för det mesta. 

Jag rekommenderar dig att söka!

Det lät ju kanon!

Har alltid jagat med hund och har börjat fundera på att skaffa en egen och har hela tiden tänkt att det nog får vänta till efter skolan. Dock kliar det grymt nu när man stått ett helt år på pass och inte fått springa med så mycket... Hur tror du det skulle vara om man nu skaffade sig någon spetsras? Får man släppa mycket där uppe? Hur är det med boende och ha hund?

Publicerat

Köp en hund, det är många som har hund och folk skaffar under utbildningen med. Du kommer att ha större flexibilitet under studietiden än i livet vanligtvis så det funkar bra. Klokt kan dock vara att vänta till andra året så att du kommit in i studierna och gjort bort Sverigeresorna. På skolans marker släpps allt möjligt, iom att du kan jaga under veckorna stor del av tiden (markerna är avlysta inför gemensamhetsjakter) så måste det sägas att förutsättningarna är relativt goda.

Boende är inget märkvärdigt, du bor i lägenhet och har hunden där. Korridor är nog inte tillrådigt i det fallet. Skolan har haft hundgårdar, jag vet inte hur det är med dem nu. Var snack om att dom skulle bort. Jag vet inte om jag skulle nyttja dem men det är upp till var och en. 

Publicerat
  • Författare

Köp en hund, det är många som har hund och folk skaffar under utbildningen med. Du kommer att ha större flexibilitet under studietiden än i livet vanligtvis så det funkar bra. Klokt kan dock vara att vänta till andra året så att du kommit in i studierna och gjort bort Sverigeresorna. På skolans marker släpps allt möjligt, iom att du kan jaga under veckorna stor del av tiden (markerna är avlysta inför gemensamhetsjakter) så måste det sägas att förutsättningarna är relativt goda.

Boende är inget märkvärdigt, du bor i lägenhet och har hunden där. Korridor är nog inte tillrådigt i det fallet. Skolan har haft hundgårdar, jag vet inte hur det är med dem nu. Var snack om att dom skulle bort. Jag vet inte om jag skulle nyttja dem men det är upp till var och en. 

Detta låter riktigt trevligt!

Är det älgjakt och björn och hela ordlistan på dom markerna då?

Publicerat

Älg och småvilt, varav Hössjömarken TROR jag ingår i kronskötselområde. Björn är väl en teoretisk möjlighet men det är nog svårare att verkligen hitta en och sen få läge på den.