Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Världens undergång är framflyttad, 375 ruger o helix!

Featured Replies

Publicerat

Vassa rykten går om en 375 rugerpipa till helixen, kanske redan nu på iwamässan!

vart ligger 375 ruger jämfört med 375 h/h?

min gissning är ca 25m/s snabbare.

Hur kort pipa är försvarbart om man vil ha dämpare?

funkar 51 cm eller bör man gå upp till 56cm?

tänker på black bear som väl har 51 eller om det var 53cm i 375 h/h

Publicerat
  • Författare

nä enligt ql är dom lika snabba, men 850m/s med en 232 grains rhino eller835m/s med en 250 grains är helt ok, detta med 51cm pipa 0ch 99,5% förbränning.

det blir ca 4,5 m/s snabbare per cm!

Nån som ska till iwa mässan?

jag kan fixa en 60cm lång stöldbag.....

Publicerat

Tack ozzian för dagens garv.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Publicerat

Men va fånken... Tror du de ynka cm och m/s är livsavgörande så tar du fel. :P

Publicerat
  • Författare

fråga frugan hon har erfarenhet!

Tack ozzian för dagens garv.

Varsego!
Publicerat

Förvirringen är total men det är säkert ett tecken på tillfrisknande. /Christian

Publicerat
  • Författare

Får höra med henne nästa gång du är ute och jagar. ;) ;)

japp, hon är mest sugen på förmiddagarna.
Publicerat
  • Författare

Vad finns det för köpeammo i kalibern?

Publicerat

Du behöver vård....

:biggrin:

Publicerat
  • Författare

Japp

ska ju köpa medicin nu ju!

Publicerat

Japp

ska ju köpa medicin nu ju!

Hahaha så jävla rätt!

Publicerat
  • Författare

Ge mig lite ideer nu, ammo, piplängd mm!

Kulalternativ är endast premiumkulor, ev ev nosler partion som "sämst" om den finns färdigladdad.

tänker mig så lätta kulor som möjligt för flack kulbana och mindre rekyl, men kom med ideer!

Publicerat

375 för låg rekyl? Tack för dagens andra garv

Publicerat
  • Författare

vasego!

Men då jag hade 375H/H så var det en jäkla skillnad på fulladdad woddis på 350 grain och fulladdad barnes tsx 270 grain!

när du skrattat klart så kan du väl ge dina funderingar på piplängd och val av ammo?

men skratta ut först!

Publicerat

Har inga data att dela med mig av, men den grova kalibern gör att det inte blir några problem med förbränningen. Har 51cm pipa på min 375 H&H. De stora nackdelarna är ökat pipuppslag (min har Monte Carlo kolv och dessutom ökat drop medelst justerbar bakkappa! :D) och att ljudet ökar ganska markant med kortare piplängd. Skjuter helst med dubbla hörselskydd på banan...

Den lilla hastighetsminskningen tror jag bara är positiv för svenska förhållanden. Mer kontrollerad expansion, mindre sönderskjutning, säkrare penetration. Plains game på långhåll är en annan sak.

Publicerat
  • Författare

Har inga data att dela med mig av, men den grova kalibern gör att det inte blir några problem med förbränningen. Har 51cm pipa på min 375 H&H. De stora nackdelarna är ökat pipuppslag (min har Monte Carlo kolv och dessutom ökat drop medelst justerbar bakkappa! :D) och att ljudet ökar ganska markant med kortare piplängd. Skjuter helst med dubbla hörselskydd på banan...

Den lilla hastighetsminskningen tror jag bara är positiv för svenska förhållanden. Mer kontrollerad expansion, mindre sönderskjutning, säkrare penetration. Plains game på långhåll är en annan sak.

Tack för input, det är ju bra med forum.

Nä i svearike är jag toknöjd med min 9,3x62 pipa(46cm med ljuddämpare)

men här är ju absolut max 200m på frisk älg, i afrika så kanske man måste ta ett skott på 250m, därför 375 ruger och jag antar att en 56cm pipa räcker gott men då börjar det bli flaggstång.

sen är helixen väldigt rakstockad vilket är possitivt ur rekylavseende.

Publicerat

Är inte slitaget på pipan att ta med i beräkningarna? Fick för mig att 375 ruger äter lite mer än h,h.

Rätta mig om jag har fel.

Publicerat

375 har kulbana som en 30-06 ungefär. Personligen skulle jag inte vara bekymrad över 56cm. Lätt kula med bra BC och laddar du själv kan du ju enkelt kompensera en ev. liten hastighetsminskning genom att ladda på lite mera! ;)

Publicerat

Är inte slitaget på pipan att ta med i beräkningarna? Fick för mig att 375 ruger äter lite mer än h,h.

Rätta mig om jag har fel.

Tror inte att en 375:a någonsin kan bli en pipätare. Utan att veta tror jag man kan skjuta 5000 skott utan försämrad jaktlig precision och vem gör det med en 375:a! :D
Publicerat
  • Författare

375 har kulbana som en 30-06 ungefär. Personligen skulle jag inte vara bekymrad över 56cm. Lätt kula med bra BC och laddar du själv kan du ju enkelt kompensera en ev. liten hastighetsminskning genom att ladda på lite mera! ;)

51 cm då?

eller var går gränsen för att den ska vara ett skutt vassare än 9,3x62?

Publicerat

51 cm då?

eller var går gränsen för att den ska vara ett skutt vassare än 9,3x62?

Vet tyvärr inte, men allt är väl vassare än en 9,3x62 på längre håll! :D
Publicerat
  • Författare

Tror inte att en 375:a någonsin kan bli en pipätare. Utan att veta tror jag man kan skjuta 5000 skott utan försämrad jaktlig precision och vem gör det med en 375:a! :D

jo det gör den säkert men det handlar ändå om massa skott, och som sagt det blir kanske 50 per år med denna pipan,+ 100 första året med provskjutningar mm.
Publicerat
  • Författare

Vet tyvärr inte, men allt är väl vassare än en 9,3x62 på längre håll! :D

särskilt om man har en liten sn....
Publicerat

jo det gör den säkert men det handlar ändå om massa skott, och som sagt det blir kanske 50 per år med denna pipan,+ 100 första året med provskjutningar mm.

Byt pipa om hundra år då! :mrgreen: