Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Världens undergång är framflyttad, 375 ruger o helix!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

j-a vad afrika suget ligger i nu.

totalpris med ett bogmontage och 5 bra vilt med resa uppehälle,frakt o montage, jag klarar mig under 40 000kr!

tillkommer extra pipa och ev nytt kikarsikte!

Publicerat

Tack för input, det är ju bra med forum.

Nä i svearike är jag toknöjd med min 9,3x62 pipa(46cm med ljuddämpare)

men här är ju absolut max 200m på frisk älg, i afrika så kanske man måste ta ett skott på 250m, därför 375 ruger och jag antar att en 56cm pipa räcker gott men då börjar det bli flaggstång.

sen är helixen väldigt rakstockad vilket är possitivt ur rekylavseende.

Det förvånar mig ständigt att så mycket blir etiskt och ok bara för att man passera polska eller namibiska gränsen..

Nu ser jag då inte 250m som ett extremt håll eller så, men jag har så svårt att få in i huvudet varför det för samma skytt är åt helvete att ta ett sånt skott i Sverige men det blir automatiskt ok bara han befinner sig i Afrika. Samma sak angående skottvinklar och att skjuta genom buskar, mycket ändras där i passkontrollen för många jägare.

Publicerat

Det förvånar mig ständigt att så mycket blir etiskt och ok bara för att man passera polska eller namibiska gränsen..

Nu ser jag då inte 250m som ett extremt håll eller så, men jag har så svårt att få in i huvudet varför det för samma skytt är åt helvete att ta ett sånt skott i Sverige men det blir automatiskt ok bara han befinner sig i Afrika. Samma sak angående skottvinklar och att skjuta genom buskar, mycket ändras där i passkontrollen för många jägare.

Du har en poäng där!

Publicerat
  • Författare

Jo absolut, men det är ju oftast skyttens fel, köper en jakt med en kudo för 10 000kr och enda chansen som kommer upp är på 250m ,ph säger skjut eller troling shoot!

skjuter du inte så har du haft chansen och får betala dessa 10 000kr.

nu har jag ett bolag i afrika som inte kräver skott på dessa avstånd, jag betalar för det jag skjuter.

MEN visst träffar vi en älg stillastående på 250m,med stöd, i alla fall jag!

Publicerat

En Oryx skulle jag lätt kunna tänka mig att skjuta på 250m, om jag någon gång kommer iväg till Afrika. Men då ska den stå still och man ska ha hyggligt stöd. En stillastående älg i Sverige likaså. Sköt en tjur på dryga 200m och det kändes som ett mycket tryggt skott med armbågarna på knäna i sittande.

Publicerat
  • Författare

jo jag har tom hört att dom sa shoot på en eland på 450m och jägaren skjöt inte men fick betala, man får nog ta seden dit man kommer!

Publicerat
  • Författare

va f-n kom å säg nått om kulor o piplängd!

Publicerat

Det är också fascinerande att man även i Sverige vågar damma på en gris i fullt språng, när den skymtar till i en lucka bland granarna, fast samma skytt behöver några försök för att skjuta godkänt på älgbanan...
Publicerat
  • Författare

fn då

ingen som tycker det är en dålig ide att åka till afrika med en 375 ruger 45cm lång och med nosler ballistic tip?

Publicerat

Jag tycker allt e en dålig idé tills du inser att du har vad som behövs.

Publicerat

Testa hur 9,3:an går på 250m med lätt kula och lite fart i laddningen!

Ljuddämpare får man kanske inte ha och mynningsbroms är ofint. Men en gammal hederlig pipvikt går ju att gänga på?

Publicerat
  • Författare

Jag tycker allt e en dålig idé tills du inser att du har vad som behövs.

tyvärr så har du så rätt!
Publicerat
  • Författare

Testa hur 9,3:an går på 250m med lätt kula och lite fart i laddningen!

Ljuddämpare får man kanske inte ha och mynningsbroms är ofint. Men en gammal hederlig pipvikt går ju att gänga på?

jag ligger nära max och får ut 745m/s med en 250 grains NF!

den går ca 27 cm lågt!

jo ljuddämpare är ok.

mynningsbroms så blir det kåpor o de vill jag inte ha i afrika!

Publicerat

Jag har sagt det förut och säger det igen. Om man ska sätta ett svårt skott är träningen nr1. Hård träning gör att man kan skjuta ett högvilt enkelt på långa avstånd. I knäställning ;).

Det är kul att handla nya kalibrar men det är antalet tusenpack kulor man köper som gör den största skillnaden vart träffen sitter.

Publicerat
  • Författare

Jag har sagt det förut och säger det igen. Om man ska sätta ett svårt skott är träningen nr1. Hård träning gör att man kan skjuta ett högvilt enkelt på långa avstånd. I knäställning ;).

Det är kul att handla nya kalibrar men det är antalet tusenpack kulor man köper som gör den största skillnaden vart träffen sitter.

oshit, har du tatt en bärs maddog?

såhär givmild med råd brukar du väl inte vara?

sen hur svårt är ett skott på 250m med stöd på en älg OM du vet inskjutningen?

men som sagt alla råd är bra!

Publicerat

oshit, har du tatt en bärs maddog?

såhär givmild med råd brukar du väl inte vara?

sen hur svårt är ett skott på 250m med stöd på en älg OM du vet inskjutningen?

men som sagt alla råd är bra!

nej tyvärr ingen bärs. :smile:

jag vågar ändå sticka ut hakan och säga att det är extremt lätt.

att man sen väljer att ha det bästa materialet är ej att förakta men träningen är nr1 och vill man träna hårt får gärna materialet anpassas med det i tanke.

Publicerat
  • Författare

absolut, men vad har du at säga om piplängd o kulval?

jo jag skjuter ju nåra skott per år med helixen!

Publicerat

jag vet ingenting förutom hörsägen när det kommer till jakt i afrika och även om jag vet hur djuren ser ut så vet jag inte vad som krävs för att få optimal effekt i dom kropparna. jag vet därimot att jag själv gillar tunga bössor med lnte för korta pipor när det kommer till att träffa rätt på djuret oavsätt skjutställning och avstånd även om det går undan och jag skjuter märkbart sämre ju mer rekylen ökar. klarar inte ens att prestera som jag vill med odämpad 30-06.

Publicerat

Jag är som jag vart men jag skulle gå på en "rätt" lång (55cm eller mer) slank pipa i 375 ruger för att kunna ladda lagom fart till lägre tryck och samtidigt få smällen lite längre bort från huvudet. 

Kulvalet är jag mindre insatt i då jag inte kommit så långt i mina funderingar

Publicerat

nej tyvärr ingen bärs. :smile:

jag vågar ändå sticka ut hakan och säga att det är extremt lätt.

att man sen väljer att ha det bästa materialet är ej att förakta men träningen är nr1 och vill man träna hårt får gärna materialet anpassas med det i tanke.

Nja jag vet inte om jag håller med. Materialet är för mig nr1. Med respekt för ditt skytte och allmänt kunnande så delar jag din uppfattning om vikten av träning men samtidigt måste grejerna leverera. För att ta jaktskott på längre håll måste bössan hålla ihop träffbilderna. Det finns mycket man kan lära in och träna men bra material som levererar i sig självt är A&O. Min sambo skjuter 20mm träffbilder med min 6,5:a trots för lång kolv och ingen erfarenhet eller ens intresse. Har man en bössa som sprider kan man träna bäst man vill men när man väl ligger där och ska ta där skottet, du kan avtrycket in i benmärgen, du vet vinden, du har kontroll på andningen, du har koll på avstånd och droppet, men när du väl trycker av och du inte vet om bössan levererar träff till höger, vänster, upp eller neråt i bogen... skittrist och helt värdelöst enligt mig. 

Publicerat

Nja jag vet inte om jag håller med. Materialet är för mig nr1. Med respekt för ditt skytte och allmänt kunnande så delar jag din uppfattning om vikten av träning men samtidigt måste grejerna leverera. För att ta jaktskott på längre håll måste bössan hålla ihop träffbilderna. Det finns mycket man kan lära in och träna men bra material som levererar i sig självt är A&O. Min sambo skjuter 20mm träffbilder med min 6,5:a trots för lång kolv och ingen erfarenhet eller ens intresse. Har man en bössa som sprider kan man träna bäst man vill men när man väl ligger där och ska ta där skottet, du kan avtrycket in i benmärgen, du vet vinden, du har kontroll på andningen, du har koll på avstånd och droppet, men när du väl trycker av och du inte vet om bössan levererar träff till höger, vänster, upp eller neråt i bogen... skittrist och helt värdelöst enligt mig. 

jag tog med att ozzian är ute efter en ny pipa till samma bössa så oavsätt vilken tror jag båda levererar.

jag håller med dig och jag själv har ju rätt bra vapen själv om man ser till precision så jag skriver under på att materialet är viktigt, dock om man snackar avvikelser så finns det nog få bössor i sverige som sprider så dom inte håller sig inom tex träffområdet på en älg även på 300m men ändå skadeskjuts det en hel del så där gemene man kan plocka in mest på vart skottet ska sitta tycker jag ligger mest i förmågan och såklart omdömmet.

att mina bössor sprider lite hjälper mig mer på träning än jakt då utvärderingen på träning blir lättare att läsa och man tjänar in tid och pengar på att träna på dom rätta situationerna där man ser mest svårigheter och ojämnheter..

Publicerat

jag ligger nära max och får ut 745m/s med en 250 grains NF!

den går ca 27 cm lågt!

jo ljuddämpare är ok.

mynningsbroms så blir det kåpor o de vill jag inte ha i afrika!

Det låter ju lovande! :)

Bra att dämpare är OK. Då behöver du ju inte fundera över rekylen.

Min 375:a smäller som sagt som tusan. Med mynningsbroms skulle PH:n inte hört något på en vecka... ;)

Publicerat

jag tog med att ozzian är ute efter en ny pipa till samma bössa så oavsätt vilken tror jag båda levererar.

jag håller med dig och jag själv har ju rätt bra vapen själv om man ser till precision så jag skriver under på att materialet är viktigt, dock om man snackar avvikelser så finns det nog få bössor i sverige som sprider så dom inte håller sig inom tex träffområdet på en älg även på 300m men ändå skadeskjuts det en hel del så där gemene man kan plocka in mest på vart skottet ska sitta tycker jag ligger mest i förmågan och såklart omdömmet.

att mina bössor sprider lite hjälper mig mer på träning än jakt då utvärderingen på träning blir lättare att läsa och man tjänar in tid och pengar på att träna på dom rätta situationerna där man ser mest svårigheter och ojämnheter..

Då är jag med. Har inte läst tråden så noga från början.