EmilL

Pickaroon , bygge

1 inlägg i detta ämne

Idag fick jag tummen ur och fixade en Pickaroon, eller ja, åtminstone huvudet, skaftet är ett annat kapitel. 

Jobbar på en mekanisk verkstad så när man får korta lediga stunder så letar man upp någon skrotbit och skrider till verket med diverse projekt.

Pickaroon är ett gammalt amerikanskt "Skogshuggarverktyg" och jag lockas av dess enkelhet, både i konstruktion och användande.

Man hugger helt sonika spetsen i änden på ett trästycke, och lyfter det utan att behöva böja sig.

Lämpligt när man har kapat upp ett träd och ska samla ihop bitarna.

Tog en bit 8mm plattjärn som utgångspunkt för själva spetsen. Grovsågade i bandsåg och sen finslipning.

insl06.jpg

Har sett en del riktigt gamla Pickaroons där ögat är gjort av en bit rör som man plattat till, detta anammade jag och tyckte att det blev helt okej.

Blev en enkel variant av härdning av spetsen medelst gassvetsen och en spann vatten, förhoppningsvis fullt dugligt för ändamålet.

Blästrade stycket och blåste på med lite färg, lite rinn men jag räknar ändå inte med att färgen sitter kvar.

2rdkemx.jpg

102thl5.jpg

Insåg sedan att en märkning hade varit kul, och har man tillgång till märkmaskin så varför inte. Blev initialer och årtal.

t9f5zb.jpg

Detta är ju första versionen så det kan hända att spetsen måste omformas, men jag tycker att den borde funka som en blandning av de traditionella och de moderna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE