Publicerat Mars 1, 201412 yr Är månne miljöskadad av för mycket skjutande med K-pist M 45 B i slutet på 80-talet där trycket "tar" när hen tryckt in avtryckaren en bit. Saknar detta på några av mina bössor. Är det något som kan fixas enkelt, eller bör smeden på Torsbo anlitas.
Publicerat Mars 1, 201412 yr Du vill med andra ord ha ett tryckpunktstryck och inte ett direkttryck. Då får du med snudd på 100% sannolikhet byta tryck - det är ganska sällsynt att man sätter på tryckpunktstryck och ställer det som ett direkttryck i modern tid eftersom alla vill ha direkttryck. /T
Publicerat Mars 1, 201412 yr Författare Tryckpunktstryck alltså! Fick nyligen hem en gammal Husqvarna 22:a med slikt och när jag nu hunnit skjuta några hundra skott så känns trycket tryggt och invant. Som att vara tillbaka på skjutvallen i Karlsborg. Nåja, får kolla pris för detta men det är möjligt, även för "moderna" vapen? Jag kan även konstatera att jag börjar bli en gammal man som föredrar detta!
Publicerat Mars 1, 201412 yr Författare Välj lite mer prickskytteinriktade gevär, m63, STR, Anschutz osv. Med tanke på pmt:s inlägg ovan är det tveksamt att dessa har tryckpunktstryck?
Publicerat Mars 1, 201412 yr Nåja, får kolla pris för detta men det är möjligt, även för "moderna" vapen? Det brukar sällan vara problem med att hitta tryckpunktstrycken, det kan vara en aning knastigare att pilla dit dem..... Jag kan även konstatera att jag börjar bli en gammal man som föredrar detta! Gammal och gammal, det är fortfarande vanligt förekommande på målskjutningsvapen - även om de tryckena numera allt som oftast ställs som direkttrycken. /T
Publicerat Mars 1, 201412 yr Med tanke på pmt:s inlägg ovan är det tveksamt att dessa har tryckpunktstryck?De jag nämnde har oftast tryckpunkt. Det finns fler om du letar bland tillverkarna av målskjutningsvapen. Antingen pillar du dit ett tryckpunktstrycke på ett jaktvapen, vilket inte alltid går utan avsevärd ombyggnad, eller så tar du ett målskjutningsvapen och byter stock (om du inte gillar tunga, fyrkantiga stockar). Jag hade kört på det sistnämnda. Det är ju ingen nackdel om även jaktbössan har prickskytteprecision! Men så gillar jag långa grova pipor också.
Publicerat Mars 1, 201412 yr Författare De jag nämnde har oftast tryckpunkt. Det finns fler om du letar bland tillverkarna av målskjutningsvapen. Antingen pillar du dit ett tryckpunktstrycke på ett jaktvapen, vilket inte alltid går utan avsevärd ombyggnad, eller så tar du ett målskjutningsvapen och byter stock (om du inte gillar tunga, fyrkantiga stockar). Jag hade kört på det sistnämnda. Det är ju ingen nackdel om även jaktbössan har prickskytteprecision! Men så gillar jag långa grova pipor också.Har som sagt plingat rätt många skott senaste veckan med 22:an så jag var tvungen att bege mig på skjutbanan idag och känna lite på övriga pangar. Funkar rätt ok med direkttrycke också. Jagar mest med Sauer 202:an och den funkar fint, kan nog smaka mera än det kostar att byta tryck.Har lagt upp en inköpsplan och det är bara lätta pangar för ripjakt som gäller f n. En hagelpang i kal 20 och sedan en lättviktsbössa i 22 LR för vårvinterjakten. Måste bestämma vilka pangar jag måste ge upp. Hur som helst är det ett riktigt fynd att äntligen ha en 22:a. Perfekt avkoppling och meditation att skjuta bort någon timme eller två för en ibland rätt trött, föräldraledig trebarnsfar, dessutom nästan gratis!