Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.243 rekomendationer, tack!

Featured Replies

Publicerat

Hej hopp.

Kommer att ladda skott till min .243 framöver.

Dröm scenariot är att få helmantel och någon vettig blyspets att skjuta lika i bössan (Ruger 77 Mark II)

Skall vara både helmantel och blyspets (Blyspets = Rådjur, räv, bäver)

Tips på kulor?

Publicerat

Aj fan.. du ska ha ett brev av mej.. Det kommer!

Ang kulorna så tja jag tycker nog att det mesta samsköt när jag höll på och testade tidigare så bara du hittar kulor av ungefär samma vikt och använder samma krut så ska det nog lösa sig. Mitt favvokrut är MRP till den kalibern.. Lapuas Mega kula 100 grain går ruskigt bra i min bössa. Någon helmantel har jag aldrig pulat med..

Mvh!

Publicerat

Hornady 80grs FMJ (helmantel) går snuskigt tätt i min bössa...men då är det ju en Ruger också ::) ;D den kulan är visst ganska bra till toppfågel... även Sierra Matchking 70grs går snuskigt tätt...men den är inte bra till matvilt...dock skitkul till kråkor och rävar.

har köpt Nosler Partition 85grs, men får den inte att skjuta så tätt som jag vill...än sålänge iaf :-

Publicerat

Ett tips från novisen Fredde.. backa i patronlängd en mm.. det gjorde underverk i min .308:a..

Mvh!

Publicerat
Ett tips från novisen Fredde.. backa i patronlängd en mm.. det gjorde underverk i min .308:a..

Mvh!

Man tackar! ska testa det snarast :)

Publicerat

Vet inte om du skrev det.. men vilket krut använder du? Norma MRP är super i min bössa, skulle tro att Vv 150 går bra med men hittintills så har MRP gått så pass bra att jag inte funnit skäl att byta eller testa annat..

Mvh!

Publicerat
även Sierra Matchking 70grs går snuskigt tätt...men den är inte bra till matvilt...dock skitkul till kråkor och rävar.

Förlåt att jag lånar tråden lite, men hur laddar du den kulan fredde? Testade en laddning i förrgår och den sköt 3 skott hål i hål men en flyer 25mm bort.

Publicerat
Förlåt att jag lånar tråden lite, men hur laddar du den kulan fredde? Testade en laddning i förrgår och den sköt 3 skott hål i hål men en flyer 25mm bort.

såhär:

Kula: Sierra Matchking 70grains

Krut: Norma MRP

hylsa: Norma

Tändhatt: CCI benchrest

Laddvikt: 48,0 grains

hastighet: runt 1000m/s beroende på piplängt etc..

Friflykt: 1,0mm

träffbild: 5skott@100m = 12,7mm

Hippen: jag har både Norma MRP och Vv 160...har dock inte hunnit testa vv160 än, men det kommer ;)...

Publicerat

Ska ta och testa det. Har en oöppnad MRP som jag inte har haft användning för  ;)

Funkar den som en varmintkula? Kan tänka mig att det blir ganska ojämnt resultat

Publicerat
Funkar den som en varmintkula? Kan tänka mig att det blir ganska ojämnt resultat

enda skillnaden mellan matchkingen och sierra varminter är att hålet i spetsen på varmintern är aningen större...knappt märkbart, man får stå å titta länge ;)...

Publicerat

jag rekomenderar som vanligt Remington 100grs Core-lokt kulan , har använt den mycket till det mesta och är nöjd med resultaten , billig och bra och sköt grymt tätt i min bössa 1-9 räffelstigning :)

Publicerat

Fick några testkulor på F&V men nu måste man nog in imorgon och köpa sig en ask. Verkar vara en grymt intressant kula

Publicerat

Fredde.. vafan är du inte nöjd med 12,7 mm???  ;D

Kul att den gick bra!

Fan va slött forumet är ikväll..

Mvh!

Publicerat
Fredde.. vafan är du inte nöjd med 12,7 mm???  ;D

Kul att den gick bra!

Mvh!

jepp, med den laddningen är jag helnöjd :D...men med Nosler partition går det sämre :-....bästa hittils är ungefär 35mm c-c 5skott@100m...å det är jag inte riktigt nöjd med...bössan presterar bättre så då måste man ju kämpa på ett tag tills man hittar en "guld-laddning" ;) ;D.....ska testa backa patronlängden som du sa...och även testa med Vv 160 krutet...kanske det är bättre än MRP med denna kulan i denna bössan ???

/Fredde

Publicerat

Vad väger Noslern? Spelar iofs ingen roll.. jag skjuter en 60 grains Sierra Varminter väldigt tätt med MRP samt då även 100 grains Lapua Mega. Noslern handlar nog som sagt om friflykt.. Hoppas det går bättre om du kortar patronen! Ta en mm så ser du ju om det blir bättre..

Mvh!

Publicerat
har köpt Nosler Partition 85grs, men får den inte att skjuta så tätt som jag vill...än sålänge iaf :-

;)

Vet du om dom har match kingen inne fredde?

Publicerat
;)

Vet du om dom har match kingen inne fredde?

njaaää....ingen aning faktiskt...

Publicerat

Dum fråga men hur sjutton får ni fram friflykten? Måste ju veta när den aktuella kulan tar i bommarna kontra patronlängd hmmm

Publicerat

jag gjorde på följande sätt:

tog en läskstång och körde ner den i pipan när slutstycket var stängt, sen markerade jag på läskstången precis vid mynningen på pipan....sen la jag in en kula (endast en kula) i patronläget och knackade fast den mot räfflorna i pipan (kanckade fast den lite försiktigt så att den inte skulle fastna permanent) sen tog jag läskstången igen och körde ner den i pipan så att den tog i toppen på kulan...sen markerade jag igen där stången började att synas vid mynningen...sen drog jag ur läskstången och mätte med ett skjutmått avståndet mellan markeringarna...och i min .243:as fall så blev avståndet 67,7mm (har jag det för ::)..jaja, finns uppskrivet någonstans)....det måttet är då alltså den totala patronlängden med 0 i friflykt....om jag då vill ha 1mm i friflykt då sätter jag kulan 1mm djupare och får då en total patronläng på 66,7mm....och så mäter jag ut friflykten :D

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag drar upp den här tråden igen med en liten fundering. Är det någon som har testa ferrobulls solida kopparkula på matvilt? Tänkte testa den till vinterns toppfågeljakt ifall jag får den att skjuta bra. Annars finns ju hornadys FMJ men den är ju så tråkig  ;)

Den är ju ganska lätt(65 grains) så jag är lite orolig att den slår sönder mycket. Har inte hunnit kolla hastigheten...

Vad tror ni om den här? Träffbilden mäter 17mm 4 skott c-c inkl läskskottet längst till vänster. Kanske går att finslipa lite till men nog borde det väl räcka?

post-76-1160768354_thumb.jpg