Publicerat September 22, 200619 yr Hej hopp. Kommer att ladda skott till min .243 framöver. Dröm scenariot är att få helmantel och någon vettig blyspets att skjuta lika i bössan (Ruger 77 Mark II) Skall vara både helmantel och blyspets (Blyspets = Rådjur, räv, bäver) Tips på kulor?
Publicerat September 22, 200619 yr Aj fan.. du ska ha ett brev av mej.. Det kommer! Ang kulorna så tja jag tycker nog att det mesta samsköt när jag höll på och testade tidigare så bara du hittar kulor av ungefär samma vikt och använder samma krut så ska det nog lösa sig. Mitt favvokrut är MRP till den kalibern.. Lapuas Mega kula 100 grain går ruskigt bra i min bössa. Någon helmantel har jag aldrig pulat med.. Mvh!
Publicerat September 22, 200619 yr Hornady 80grs FMJ (helmantel) går snuskigt tätt i min bössa...men då är det ju en Ruger också : ;D den kulan är visst ganska bra till toppfågel... även Sierra Matchking 70grs går snuskigt tätt...men den är inte bra till matvilt...dock skitkul till kråkor och rävar. har köpt Nosler Partition 85grs, men får den inte att skjuta så tätt som jag vill...än sålänge iaf :-
Publicerat September 23, 200619 yr Ett tips från novisen Fredde.. backa i patronlängd en mm.. det gjorde underverk i min .308:a.. Mvh!
Publicerat September 23, 200619 yr Ett tips från novisen Fredde.. backa i patronlängd en mm.. det gjorde underverk i min .308:a.. Mvh! Man tackar! ska testa det snarast
Publicerat September 24, 200619 yr Vet inte om du skrev det.. men vilket krut använder du? Norma MRP är super i min bössa, skulle tro att Vv 150 går bra med men hittintills så har MRP gått så pass bra att jag inte funnit skäl att byta eller testa annat.. Mvh!
Publicerat September 25, 200619 yr även Sierra Matchking 70grs går snuskigt tätt...men den är inte bra till matvilt...dock skitkul till kråkor och rävar. Förlåt att jag lånar tråden lite, men hur laddar du den kulan fredde? Testade en laddning i förrgår och den sköt 3 skott hål i hål men en flyer 25mm bort.
Publicerat September 25, 200619 yr Förlåt att jag lånar tråden lite, men hur laddar du den kulan fredde? Testade en laddning i förrgår och den sköt 3 skott hål i hål men en flyer 25mm bort. såhär: Kula: Sierra Matchking 70grains Krut: Norma MRP hylsa: Norma Tändhatt: CCI benchrest Laddvikt: 48,0 grains hastighet: runt 1000m/s beroende på piplängt etc.. Friflykt: 1,0mm träffbild: 5skott@100m = 12,7mm Hippen: jag har både Norma MRP och Vv 160...har dock inte hunnit testa vv160 än, men det kommer ...
Publicerat September 25, 200619 yr Ska ta och testa det. Har en oöppnad MRP som jag inte har haft användning för Funkar den som en varmintkula? Kan tänka mig att det blir ganska ojämnt resultat
Publicerat September 25, 200619 yr Funkar den som en varmintkula? Kan tänka mig att det blir ganska ojämnt resultat enda skillnaden mellan matchkingen och sierra varminter är att hålet i spetsen på varmintern är aningen större...knappt märkbart, man får stå å titta länge ...
Publicerat September 25, 200619 yr jag rekomenderar som vanligt Remington 100grs Core-lokt kulan , har använt den mycket till det mesta och är nöjd med resultaten , billig och bra och sköt grymt tätt i min bössa 1-9 räffelstigning
Publicerat September 25, 200619 yr Fick några testkulor på F&V men nu måste man nog in imorgon och köpa sig en ask. Verkar vara en grymt intressant kula
Publicerat September 25, 200619 yr Fredde.. vafan är du inte nöjd med 12,7 mm??? ;D Kul att den gick bra! Fan va slött forumet är ikväll.. Mvh!
Publicerat September 25, 200619 yr Fredde.. vafan är du inte nöjd med 12,7 mm??? ;DKul att den gick bra! Mvh! jepp, med den laddningen är jag helnöjd ...men med Nosler partition går det sämre :-....bästa hittils är ungefär 35mm c-c 5skott@100m...å det är jag inte riktigt nöjd med...bössan presterar bättre så då måste man ju kämpa på ett tag tills man hittar en "guld-laddning" ;D.....ska testa backa patronlängden som du sa...och även testa med Vv 160 krutet...kanske det är bättre än MRP med denna kulan i denna bössan ??? /Fredde
Publicerat September 25, 200619 yr Vad väger Noslern? Spelar iofs ingen roll.. jag skjuter en 60 grains Sierra Varminter väldigt tätt med MRP samt då även 100 grains Lapua Mega. Noslern handlar nog som sagt om friflykt.. Hoppas det går bättre om du kortar patronen! Ta en mm så ser du ju om det blir bättre.. Mvh!
Publicerat September 25, 200619 yr har köpt Nosler Partition 85grs, men får den inte att skjuta så tätt som jag vill...än sålänge iaf :- Vet du om dom har match kingen inne fredde?
Publicerat September 26, 200619 yr Vet du om dom har match kingen inne fredde? njaaää....ingen aning faktiskt...
Publicerat September 26, 200619 yr Dum fråga men hur sjutton får ni fram friflykten? Måste ju veta när den aktuella kulan tar i bommarna kontra patronlängd hmmm
Publicerat September 26, 200619 yr Med en sån här Från sidan http://web.telia.com/~u32227630/laddinstruktion.htm
Publicerat September 26, 200619 yr jag gjorde på följande sätt: tog en läskstång och körde ner den i pipan när slutstycket var stängt, sen markerade jag på läskstången precis vid mynningen på pipan....sen la jag in en kula (endast en kula) i patronläget och knackade fast den mot räfflorna i pipan (kanckade fast den lite försiktigt så att den inte skulle fastna permanent) sen tog jag läskstången igen och körde ner den i pipan så att den tog i toppen på kulan...sen markerade jag igen där stången började att synas vid mynningen...sen drog jag ur läskstången och mätte med ett skjutmått avståndet mellan markeringarna...och i min .243:as fall så blev avståndet 67,7mm (har jag det för :..jaja, finns uppskrivet någonstans)....det måttet är då alltså den totala patronlängden med 0 i friflykt....om jag då vill ha 1mm i friflykt då sätter jag kulan 1mm djupare och får då en total patronläng på 66,7mm....och så mäter jag ut friflykten
Publicerat Oktober 13, 200619 yr Jag drar upp den här tråden igen med en liten fundering. Är det någon som har testa ferrobulls solida kopparkula på matvilt? Tänkte testa den till vinterns toppfågeljakt ifall jag får den att skjuta bra. Annars finns ju hornadys FMJ men den är ju så tråkig Den är ju ganska lätt(65 grains) så jag är lite orolig att den slår sönder mycket. Har inte hunnit kolla hastigheten... Vad tror ni om den här? Träffbilden mäter 17mm 4 skott c-c inkl läskskottet längst till vänster. Kanske går att finslipa lite till men nog borde det väl räcka?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.