Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.222rem Hornady V-Max 40grains

Featured Replies

Publicerat

Hej! Sitter hemma å funderar på vilken kula jag ska används till nya bössan som är på G. Ska skjuta räv framför allt med den å då verkar Hornady v-Max 40grains väldigt bra. Stämmer de eller finns de andra bra? Dödlighet? Sprängs kulan sönder vid träff? Någon som skjutit fågel eller bock med den kulan?

Publicerat

Fågel.. gjort pulver av ngr kråkor.. effektivt. Rådjur.. inte helt 100 på att det är en godkänd klass 2 kula men jag har "hört" att rådjuren lägger sig snällt. Jag laddar för räv och prioriterar hastighet, 22 gr N200 krut ger en beräknad utgångshastighet på 1060 m/s i min Vixen. Inte kronografskjutit utan Exabit eller Henrik här på forumet körde receptet i ett program som räknade ut ca utgångshastighet.

Publicerat

Ballistik tip 50gr i ca 950-975 funkar fint.

Godkänd klass2!

//

Stavar som en kråka även utan Iphonen..

Publicerat

Ballistik tip 50gr i ca 950-975 funkar fint.

Godkänd klass2!

//

Stavar som en kråka även utan Iphonen..

Samma med Z-max, bättre pris med. :)

Publicerat

Remington accutip varmint 50grs är ett alternativ om det är färdigladdad.

Det är v-max kulan i den fast annan färg på spetsen

Publicerat
  • Författare

Ja jag vill köpa färdigladdade kulor, har ej lärt mig å ladda själv:-)

Publicerat
  • Författare

Vill ha spräng effekten, så att vid träff i räv eller mark så flyger inte kulan flera km. Finns de någon sådan bra?

Publicerat

Jag kör med v-max i min 222 till rävjakten och jag kan inte vara mer än nöjd :thumbsup:

Publicerat

Köp millforce varmint line.

Publicerat

Jag använder Sakos rävammunition och märker ingen skillnad från tidigare V-max från Norma , enda skillnaden är i så fall priset som är billigare..

Publicerat

Har testat både z-max och v-max i 40 grain till 222 rem och 50 samt 53 grain 223rem. Kom ihåg att lägsta kulvikt är 50 grain eller 3,2 gram till rådjur. Vilken av den båda du väljer har ingen större betydelse till räv. Båda exploderar men kan ge genomslag ändå vilket vi just har diskuterat i en annan tråd som jag skapat. Kråkor och skator upphör att existera i samma ögonblick som du kramat avtryckaren bara korset ligger på rätt ställe. Tyvärr så kan man inte motivera det hutlösa priset på en ask norma V-max om du ska köpa. Leta rätt på någon vänlig själ som kan hjälpa dej att börja handladda. En kula för två kr, krut för en krona och tändhatt för femtio öre motiverar inte ett pris på tjugo kr styck när jaktmatchen kostar en knappt en tia styck.

Publicerat

Min röst hamnar på v-Max 50 grain

Sent from my iPhone using Tapatalk