Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

träna på vaktlar?

Featured Replies

Publicerat

någon som har erfarenhet att träna fågelhunden på vaktlar? har funderingar på att införskaffa mig några st. 

Publicerat

Lite, inte idealiska kan jag tycka. De trycker så in i bomben.

Publicerat
  • Författare

okej vet du nå hur långt dom flyger ? så det finns chans att man får tag på dom i gen menar jag

Publicerat

Var några år sedan nu men vill minnas att de dök ner rätt fort.

Antar att du har tillgång till vaktlar men annars skulle jag förorda rapphöns.

Publicerat
  • Författare

nej har ej tillgång till vaktlar. varför är rapphöns bättre då? är inte så insatt i de där

Publicerat

Intresserad av båda alternativen, forsätt att berätta!!!

Publicerat

Vi fick några vaktlar ihopblandade med rapphönsen när de kom som kycklingar, det är enda gången jag själv stött på dem så min erfarenhet är ringa. Men det skilde sig i beteende emot rappisarna, de tryckte för mkt så de var svåra att resa bl.a. de kom inte heller tillbaka till gruppen/buren som rappisarna gör. En del av mina vänner har snarlika erfarenheter av just vaktel. Dessutom anar jag att de inte är lika bra rustade för svenskt klimat, nåt som spelar in om de räknas gå mot en säker vinterdöd.

Så mellan dem så kör på rappisar, det skulle vara mitt råd.

Publicerat

Håller med strävis. Kör på rappisar. Vaktlar trycker så jäkla hårt att många kan hamna i munnen på hundarna. Däremot funkar dom förstås om du kör dom i sprättbur så du kontrollerar uppfloget. Men även där är rapphönsen bra.

Publicerat
  • Författare

tack för svar ! nån som vet nån som säljer rapphöns då? har hittat vaktlar men ej rapphöns

Publicerat

tack för svar ! nån som vet nån som säljer rapphöns då? har hittat vaktlar men ej rapphöns

I vilket härad bor du?
Publicerat
  • Författare

dalarna mora

Publicerat

å gärna tipps om någon runt katrineholm..

Publicerat

NB fasaneri ligger i Västerås, både fasaner och rapphöns.

Kan inte vara alltför avsides ?!

Publicerat
  • Författare

hitta på dom jag å nu ca 25 mil från mig så var ju inte så blodigt långt

Publicerat

hitta på dom jag å nu ca 25 mil från mig så var ju inte så blodigt långt

Fredrik har bra fågel och är mkt kunnig, lite tips på vägen skadar aldrig.
Publicerat

Varför inte fasaner? Måste vara den optimala träningsfågeln.

Publicerat

Med rapphönsen har du möjlighet att få mer träning då du lätt får återgång på dem, de trycker ofta bättre än roadrunnerserna oxå.

Publicerat

Tja funderar du på att sätta ut runt mora?

Publicerat
  • Författare

bor på sollerön utanför mora ska väl inte släppa ut nå utan ha några st för eget bruk i så fall

Publicerat

Rappisar är bättre. Funkar bra om man har en utsättingsbur. släpp ut några och ha några i buren.

De utanför kommer va intill buren varje dag. Mat ska de givet ha och vatten både inne och ute.

När det ska tränas kör man väck fåglarna utanför buren och kollar vart de flyger.

Sen är det bara o hämta hund. 

Ett elstaket typ fårstängsel runt buren så slipper ni bli av med fågel till fyrbenta rovdjur. obs se till att stänga av elen innan ni tar ut hund...

Sätt ett par lutande fyrkanter med nät mot kanten på buren (obs ska va öppet åt två håll) så skyddar ni de som är utanför mot höken.

Utsättnigsbur ska placeras mitt ute på stora öppna ytor och inga lämpliga utsiktspunkter för kroknäbbar i närheten....

Buren behöver inte va högre än 1m och sen några kvadrat stor. I taket bör man ha mjukt voljärnät annars skadar de sig om de blir skrämda och flyger hårt in i taket.

Vaktel trycker som sagt hårt och flyger illa men det finns lite olika vaktlar.

Minns inte va de heter men en art är lite större och flyger bättre. Kanske hette de vriginska vaktlar ?

Har kört med det mesta... ett sätt att få tag på vakteln igen när hunden rest är att sätta en färgad bomullstråd i ena foten på vakteln då hittar man den lätt.

De kryper ner och gömmer sig och trycker hårt med tråden ser man vart de är.

Men om det är lagligt vet jag ej... länge sen jag provade med sånt. 

Vaktlar hållna i fångenskap orkar sällan med mer en nått uppflog sen är de trötta och lätta att plocka in.

Fasaner lämpar sig för utsättning och jakt men jag har inte lyckats få dem att stanna...

De vandrar lätt iväg om inte biotopen är perfekt.

Mest kvalitativ träning får man med rappisar.

Det blir det mest ekonomiska oxå ifall man köper 10-15 utsättnings färdiga och har i utsättningsbur med tillhärande skydd och tränar på dessa.

Publicerat

Jag hade japansk dvärgvaktel för länge sedan när min spaniel var valp. Det bästa var att de värpte som gudar, i övrigt var alltihop rätt meningslöst i hundträningsväg och blev mest ett minne av ännnu en excentrisk grej som jakten fått en till. Fågelsituationerna ska ju ändå likna jakt, jag tror det kastas en del vaktel på amerikanskt vis och skriks "sitt" som akompanjemang och så skjuter man ju ingen fågel.

Publicerat
  • Författare

nu har jag förbokat ett gäng rapphöns ! :)

Publicerat

Bokat många? Skulle varit skoj att testa hunden på nån gång i vår/sommar :) /Henrik

Publicerat
  • Författare

tio st ! :)

Publicerat

Okej visst brukar dom väl flyga tillbaka till buren sen eller är det en engångsträning?