Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kaliber 7,92.

Featured Replies

Publicerat

Försöker kolla upp en spansk M98-studsare som är tillverkad 1947 enda kaliberstämplingarna är 7,92,jag vet att hylslängden är 57mm men är pipan i den klenare 318 eller den grövre 323-dimensionen????

Gjordes det några pipor överhuvudtaget i 318 så sent som 1947???

/Micke

Publicerat

Hej

Mig veterligt e 7,92 det samma som 318  altså en 8x57 I.  323 kulan e 8x57 IS ;D ;D

Publicerat

7,8 = 8x57I; c.a 7,9 8x57IS

Köp ett päronformat blysänke och dunka in spetsiga sidan några mm i pipan. Sen är det bara att mäta.. c:a 8,07 = I; 8,20 = S

Jag har dock samma problem som du och är lite osäker. Har köpt en danzig som jag ska få tolkad i veckan. Den hade bottenmåttet 8,22mm så och bommåttet 7,9mm. Borde vara en IS men man vill ju inte chansa

Vad är det egentligen för bössa? Kan vi inte få lite bilder? :)

Publicerat
  • Författare

Det är en spansk militärmause,r ser exakt ut som en tysk K 98 med läskstången under pipan och ramsikte som är graderat upp till 1800m ;D

Ska testa det där med blypäronet.

/Micke

Publicerat
Gjordes det några pipor överhuvudtaget i 318 så sent som 1947???

/Micke

Sako gjorde M98or i 8x60 J (.318) in på 50-talet.

Publicerat

Kimber - du hade en sådan gammal sako eller? kaliber? Själv har jag en .sako M98 .375H&H (stämplad .375 Magnum), .30-06 och 8x60 J (stämplad 8x60). Är det den med flaggsäkring eller sakos eget trycke + sidosäkring (med ledat underbeslag). Rak kolv eller MC?

Publicerat
Kimber - du hade en sådan gammal sako eller? kaliber? Själv har jag en .sako M98 .375H&H (stämplad .375 Magnum), .30-06 och 8x60 J (stämplad 8x60). Är det den med flaggsäkring eller sakos eget trycke + sidosäkring (med ledat underbeslag). Rak kolv eller MC?

Jag har en Sako 98 i 8,2x57 (alltså JS, .323)

Den har justerbart sakotrycke med sidosäkring, öppningsbart underbeslag med låsklaff i varbygeln, slutstycksknoppen har fasad, lättrad undersida, stocken är rak med litet kindstöd, förstocken har liten schnabel. Rekylbult och samma trappsikte som fanns på Forestern i en herrans massa år.

På det hela taget en otroligt trevlig bössa. Tyvärr har jag en rejäl spricka i schnabeln, så den ska kapas och ersättas med knopp i ngt skede. Samtidigt blir det nog nerslipning av lacken ooch oljeboning av den i övrigt ganska tråkiga valnöten  ;D

OM de skulle ha lagt dubbelt så mycket pengar på råmaterialet till stocken, samt dubbelt så mycket tid på nätskärningens utförande, så skulle det ha varit ett vapen av mycket hög klass !  Men men - 50-talets Finland var knappast en marknad för lyx och flärd  ;)

Publicerat

Kimber - det var trevligt! Min .375 är av samma sort, medan de andra är det standard M98 stuk på. Jag skall försöka få tag i en till som .375:an som komplement till den och en fin L46 i .22 Hornet.

Publicerat
B)
Publicerat

Kan ni inte kasta in lite bilder på era pärlor? Alltid roligt att få se lite "riktiga" bössor

Publicerat
Kimber - det var trevligt! Min .375 är av samma sort, medan de andra är det standard M98 stuk på. Jag skall försöka få tag i en till som .375:an som komplement till den och en fin L46 i .22 Hornet.

Sako 98 High Powers i fint originalskick växer inte direkt på träd. Men den som söker han letar.  ;)

När jag nyligen klämde på en trästockad Sako 85 så slog det mig att modets rundgång återigen har slagit till.

En lätt, smidig och slimmad bössa, med relativt kort rak bakstock med litet kindstöd , smäckert grepp och smäcker framstock.

Dessutom kontrollerad matning, låt vara i CRPF-utförande, men ändå.

Sako har kommit tillbaks där man började med L46, L57 och High Power 98.  ;D

Däremellan har man haft grova stockar, MC-kammar, handutfyllnader och fartränder  :P  I och för sig verkar ju du ha lyckats plocka upp de "undantag" man haft längs vägen; fiberclass och classic.

På Fritid o Vildmarkslivs hemsida såg jag att det fanns en Sako 98 som att döma av priset (relativt högt) kan vara värd att ringa och fråga om. Bara den inte är omjuxad på nåt sätt...

På www.huntershouse.dk finns det en störtfin Sako L57 med slutstyckssäkring som jag är ärligt sjuk på, men jag tar mig inte råd just nu.

http://www.huntershouse.dk/index.php?kat=167&side=494

Din Sako Classic är jädrans fin, men den är alldeles för dyr för mig.

Publicerat
Kimber375:

Det är alltid skoj att få se bilder på skönheterna!! ;)

Jim

Min Sako98 är inte mycket att visa upp. Jag visar hellre upp min Kimber 89 som måste vara en av de mest funktionella repetervapen som tillverkats  ;) även om Mr Fiberclass Sako Classic även ligger nära till som som kandidat

Bilder och story om Kimbern hittar ni här  ;D:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=28...ighlight=kimber

Publicerat
B)
Publicerat

Men vafasen hur kunde jag missa att jimbo just frågat efter bilder. Jaja what ever  ;)

Läcker bössa kimber!  :o :o

Publicerat
På Fritid o Vildmarkslivs hemsida såg jag att det fanns en Sako 98 som att döma av priset (relativt högt) kan vara värd att ringa och fråga om. Bara den inte är omjuxad på nåt sätt...

Var in och kikade på den idag. Den är i fint skick och är utan jux  ;). Dock är lådan borrad men hålen är igenskruvade så snyggt så jag måste fråga.. Är det månne fabriksborrat? Verkar iaf helt utan skavanker

Publicerat
Var in och kikade på den idag. Den är i fint skick och är utan jux  ;). Dock är lådan borrad men hålen är igenskruvade så snyggt så jag måste fråga.. Är det månne fabriksborrat? Verkar iaf helt utan skavanker

Jepp det är fabrixborrat å skruvat. Alltså inget jux.

Publicerat
B)
Publicerat

Får nog åka in en gång till och kolla  ;)

Kollade bara ifall den var mixtrad med så jag glömde helt bort att kolla övrigt. Du kan ju ringa dit och höra

Publicerat

Jag vill bara påpeka innan nån rusar å köper nåt osett, att TROTS att det är en välartad M98 (förborrad, sidosäkring, ställbart trycke och riktigt underbeslag) så är det fortfarande en "krökt" stock anpassad för öppna riktmedel, och träet är oftast av riktigt billig kvalitet, med taskigt utförd nätskärning. Ibland av björk, men frågan är om inte det är bättre än dålig valnöt  ;D

Publicerat
B)