Publicerat Mars 9, 201412 yr Finns ju naturligtvis inte ett enda svar på denna fråga MEN hur funkar det att köpa vapen av privatperson. Finns det något vedertaget tillvägagångssätt gällande betalning etc. Jag tänker på det faktum att det kan ju ta en "liten" stund innan polisen sagt sitt. Brukar man köra "half now, half on delivery" eller...
Publicerat Mars 9, 201412 yr Jag har alltid betalat när jag hämtat vapnet. En del vill ha handpenning har jag förstått. Någon enstaka hälften direkt.
Publicerat Mars 9, 201412 yr Inget vedertaget, man kommer överens med säljaren helt enkelt. Jag har betalat vid överlämnandet, betalat i förskott, hälften nu hälften efter, lagt handpenning på 10-20% och resten vid överlämnandet och säkert någon mer variant.
Publicerat Mars 9, 201412 yr Författare Har jag fattat det hela rätt så bör det väl egentligen inte vara några problem att betala direkt. Om bara licensansökan går igenom så blir väl vapnet mitt i lagens mening och då lär det ju inte vara så svårt att få det om säljaren skulle krångla, eller...
Publicerat Mars 9, 201412 yr Normalt sett är det aldrig problem, men juridiskt sett är licensen bara ett nyttjande och ansvarspapper som reglerar vem har ansvaret och behovet av vapnet. Det har inte ett jota med ägandeskap att göra. Ett vapen kan mao utmätas under licensansökningstiden tex. Och det behöver inte vara ägaren som har licensen...... Men som sagt - mest spetsfundigheter som inte har det minsta verklighetsanknytning i 99 fall av hundra. T
Publicerat Mars 9, 201412 yr Det tråkiga kan ju bli om du inte får licens... Då ska du få igen pengarna... Betala en vettig handpenning på ca 10-20 % är enligt mig det vettigaste... Jag har aldrig betalat något i förskott men det är något man måste komma överens om...
Publicerat Mars 10, 201412 yr Det där med utmätning har ju tyvärr med verkligheten att göra alldeles för ofta. En väninna köpte en gång ett par skidor, betalade och lämnade dem sedan i kassan för montering av bindningar. Det skulle ta ett par tre dar, och givetvis hinner butiken gå i konkurs under tiden vilket gör att hon får nöjet att köpa sina skidor en gång till. Visserligen monterade, men hon höll sig för skratt. Läxan var att alltid tradera köpet, gå ut med grejerna på gatan för att markera ägarskap. Men hur funkar det med vapen? Om vapnet blir mitt, jag betalar i förskott, innan licensen behandlats så borde jag ju rimligen ansöka om att förvara det vapen jag saknar licens för hos någon annan. Hemma får jag ju inte ha det... Var är vi innan den behandlats? En hög med signerade och predaterade lånelicenser?
Publicerat Mars 10, 201412 yr Jag har vid ett köp kontaktat lokal vapenbutik som för ersättning lagt in det i sina rullar och förvarat det till dess jag kunde få ut licens. Detta gällde en vänsterstudsare som jag letat länge så när den dök upp löste jag det så och säljaren var glad med då han fick sina pengar på momangen.
Publicerat Mars 10, 201412 yr Har jag fattat det hela rätt så bör det väl egentligen inte vara några problem att betala direkt. Om bara licensansökan går igenom så blir väl vapnet mitt i lagens mening och då lär det ju inte vara så svårt att få det om säljaren skulle krångla, eller... Vapnet är din ÄGODEL efter det datum som står på kvittot. Vapnet är ditt ANSVAR efter det datum som står på licensen. Det har liksom inte med vart annat att göra. /T
Publicerat Mars 10, 201412 yr Ursäkta för kapning av tråd. men vad gör säljaren med sin licens efter köpet? Ska den skickas till polisen eller vad? Annars kan han ju köpa ammo till en kaliber han inte äger.
Publicerat Mars 10, 201412 yr Ursäkta för kapning av tråd. men vad gör säljaren med sin licens efter köpet? Ska den skickas till polisen eller vad? Annars kan han ju köpa ammo till en kaliber han inte äger. Japp man skickar in sin licens i samband med att köparen skickar in ansökan..Too slow.. :-P telefonskrivet
Publicerat Mars 10, 201412 yr Vapnet är din ÄGODEL efter det datum som står på kvittot. Vapnet är ditt ANSVAR efter det datum som står på licensen. Det har liksom inte med vart annat att göra. /T Sedan har ju grannforat också dryftat historien där köparen plötsligt inte har den kontanta tillgången som krävs för att omedelbart fullfölja affären efter en segdragen licenshantering. Där köparen bett att få återkomma när denne har fått mer kontanta tillgångar. Detta torde ställa större krav på att affären är reglerad innan med ex.vis en förskottsbetalning om halva beloppet. Köparen blir definitivt mer intresserad i säljarens ögon trots långa handläggningstider med licensen.
Publicerat Mars 10, 201412 yr Sedan har ju grannforat också dryftat historien där köparen plötsligt inte har den kontanta tillgången som krävs för att omedelbart fullfölja affären efter en segdragen licenshantering. Där köparen bett att få återkomma när denne har fått mer kontanta tillgångar. Detta torde ställa större krav på att affären är reglerad innan med ex.vis en förskottsbetalning om halva beloppet. Köparen blir definitivt mer intresserad i säljarens ögon trots långa handläggningstider med licensen. Det är mest en formalitet om ni frågar mig - inga pengar, ingen bössa. Sett i det perspektivet är licensen mest en formaliasak att hantera. har köparen inget kvitto är det en smal sak att häva den licensen även om köparen stretar emot....... Licensen innebär inga som helst äganderättigheter. Bara en nyttjanderätt och ansvar för vapnet. /T
Publicerat Mars 10, 201412 yr Kan köparen hävda att de sex månader man har på sig att förvärva vapnet ska ge honom tid att skaffa fram pengar?
Publicerat Mars 11, 201412 yr Vill man slippa allt detta krångel kan man ju ansöka om en licens på en vapentyp/modell (inköpstillstånd), så att man har det när det rätta vapnet dyker upp. Vad jag förstår får du då ta med vapnet på en gång och få riktiga licensen inom någon dag.
Publicerat Mars 11, 201412 yr Inom någon dag är en utopi... "Problemet" med det är att du är låst till ett märke och, beroende på rabiat handläggaren är, modell...