Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22 highpower/5.6x52mmr

Featured Replies

Publicerat

tjo på er igen i lingonskogen allt väl?

som den inbitne rådjurjägare (med drivande hund) jag är så har drillingen alltid funnits i åtanke men priserna har varit avskräckande och alla har tjötat om att man ska ha klass 1 kaliber i sin drilling

dock har jag ju hittat en drilling med kaliber 12 i hagelpipan och 5.6x52mm i kulpipan handlarn vill ha 9500kr med ett aimpoint comp3c till detta låter som en rimligt pris tycker jag eller?

sen undrar jag över patronens prestanda hur beter den sig i viltet och vilka kulor finns att tillgå då handladding kommer att brukas det var allt för den här gången tack på förhand

bössan är förövrigt en merkel m/32

Publicerat

Väntar på en kombi i samma kaliber... Verkar inte finnas så värst många sorters kulor att välja på.

Norma laddar sina med blyspets.

Publicerat

Kommer nog andra som kan säga mer men en liten nackdel med 5,6x52R är att det är .228 kulor vilket gör det lite svårare. I övrigt ska 5,6x52 vara en fin kaliber för rådjur.

Angående drillingen beror det på skicket och att den passar dig.

Testa även att söka på forumet tror det har skrivits endel om m/32

Publicerat

Det är superfin terminalballistik i de tunga, långa, väl stabiliserade (tvär räffelstigning) kulorna från en 5,6x52R, jämfört med t.ex 222 rem. Kulorna håller ihop och penetrerar djupt, och ger lindrig köttförstöring. Helmanteln funkar kalasfint på toppfågel och trädskällarjakt, slår inte sönder ens på nära håll. Det är en 'jägares' kaliber! B-)

Nackdel är som sagt tillgång på kulor och ammunition. Norma, S&B och Hornady tillverkar blyspets. Helmantel enbart S&B har jag för mig.

Snäll att ladda och skjuta med. Väldigt trevlig i brytvapen pga den koniska formen på hylsan.

• 1 month later...
Publicerat

Fin precision :-) hålihål kaliber

skickat från en telefon utan sladd

Publicerat

Klass 2 drillingar är så opopulära/osäljbara här i söder pga grisarna så du kan förmodligen pruta ner den ännu mer. :)

Publicerat

Finfin kaliber!

Jag vet en som sköt älgkalv ett flertal gånger med just en sådan drilling med den kalibern då han var ute på rådjursjakt och dom hade en kalv kvar på tilldelningen.

Det är en underskattad kaliber, helt klart.

Just den drillingen jag skrev om ovan är nu i min ägo, och jag laddar S&B blyspets, vilka går ruskigt bra i den bössan.

Tyvärr har jag inte kunnat jaga med den själv då jag ännu inte har någon mark, men på skjutbanan är den ruskigt trevlig.

Publicerat

En perfekt patron för rådjur / räv / fågel i ett brytvapen.

Den bästa och vettigaste klass 2 kalibern enligt mig.

Jag har inte handladdat den patronen ännu, utan bara använt Normas ammo i min gamla Brno ZH305.

Blyspetsen slår väldigt bra, men den är inget för den som är rädd för ammunitionspriser...

Publicerat

Den är extremt snäll att handladda: 24 grains Norma 202 ger 800 m/s i min Valmet 412:a och slår lika med S&B helmantel och Norma blyspets. Snäll laddning som inte sliter i onödan på bössan men är fullt tillräcklig. Helmanteln i den farten dräper skogsfågel väldigt bra utan att slå sönder, även på nära håll (det funkar icke med t.ex en std.laddad 222 rem helmantel). Håller ledigt klisterlapp på 80 m med bägge kulorna :cool:

Publicerat
  • Författare

tack för alla posetiva och informativa kommentarer! :) nu har lite mer kött på benen när jag ska gå till handlarn ni är guldvärda grabbar!! :D

Publicerat

Jag är med ett fan av kalibern även om jag inte ägt den själv. Hade inte garderoben stått i vägen så hade jag haft en Kuchenreuter Bockbüchsflinte i 16/70 och 5,6x52r. :)

Publicerat

Jag är med ett fan av kalibern även om jag inte ägt den själv. Hade inte garderoben stått i vägen så hade jag haft en Kuchenreuter Bockbüchsflinte i 16/70 och 5,6x52r. :)

Garderob och garderob...trodde alla seriösa jägare hade en 5,6x52r :tongue:

/Mike

Publicerat

Lätt att snacka om man har kommun-storlek på garderoben. ;)

Publicerat

:tongue:

/Mike