Publicerat Mars 12, 201412 yr tjo på er igen i lingonskogen allt väl? som den inbitne rådjurjägare (med drivande hund) jag är så har drillingen alltid funnits i åtanke men priserna har varit avskräckande och alla har tjötat om att man ska ha klass 1 kaliber i sin drilling dock har jag ju hittat en drilling med kaliber 12 i hagelpipan och 5.6x52mm i kulpipan handlarn vill ha 9500kr med ett aimpoint comp3c till detta låter som en rimligt pris tycker jag eller? sen undrar jag över patronens prestanda hur beter den sig i viltet och vilka kulor finns att tillgå då handladding kommer att brukas det var allt för den här gången tack på förhand bössan är förövrigt en merkel m/32
Publicerat Mars 12, 201412 yr Väntar på en kombi i samma kaliber... Verkar inte finnas så värst många sorters kulor att välja på. Norma laddar sina med blyspets.
Publicerat Mars 12, 201412 yr Kommer nog andra som kan säga mer men en liten nackdel med 5,6x52R är att det är .228 kulor vilket gör det lite svårare. I övrigt ska 5,6x52 vara en fin kaliber för rådjur. Angående drillingen beror det på skicket och att den passar dig. Testa även att söka på forumet tror det har skrivits endel om m/32
Publicerat Mars 12, 201412 yr Det är superfin terminalballistik i de tunga, långa, väl stabiliserade (tvär räffelstigning) kulorna från en 5,6x52R, jämfört med t.ex 222 rem. Kulorna håller ihop och penetrerar djupt, och ger lindrig köttförstöring. Helmanteln funkar kalasfint på toppfågel och trädskällarjakt, slår inte sönder ens på nära håll. Det är en 'jägares' kaliber! B-) Nackdel är som sagt tillgång på kulor och ammunition. Norma, S&B och Hornady tillverkar blyspets. Helmantel enbart S&B har jag för mig. Snäll att ladda och skjuta med. Väldigt trevlig i brytvapen pga den koniska formen på hylsan.
Publicerat April 12, 201412 yr Klass 2 drillingar är så opopulära/osäljbara här i söder pga grisarna så du kan förmodligen pruta ner den ännu mer.
Publicerat April 12, 201412 yr Finfin kaliber! Jag vet en som sköt älgkalv ett flertal gånger med just en sådan drilling med den kalibern då han var ute på rådjursjakt och dom hade en kalv kvar på tilldelningen. Det är en underskattad kaliber, helt klart. Just den drillingen jag skrev om ovan är nu i min ägo, och jag laddar S&B blyspets, vilka går ruskigt bra i den bössan. Tyvärr har jag inte kunnat jaga med den själv då jag ännu inte har någon mark, men på skjutbanan är den ruskigt trevlig.
Publicerat April 13, 201412 yr En perfekt patron för rådjur / räv / fågel i ett brytvapen. Den bästa och vettigaste klass 2 kalibern enligt mig. Jag har inte handladdat den patronen ännu, utan bara använt Normas ammo i min gamla Brno ZH305. Blyspetsen slår väldigt bra, men den är inget för den som är rädd för ammunitionspriser...
Publicerat April 13, 201412 yr Den är extremt snäll att handladda: 24 grains Norma 202 ger 800 m/s i min Valmet 412:a och slår lika med S&B helmantel och Norma blyspets. Snäll laddning som inte sliter i onödan på bössan men är fullt tillräcklig. Helmanteln i den farten dräper skogsfågel väldigt bra utan att slå sönder, även på nära håll (det funkar icke med t.ex en std.laddad 222 rem helmantel). Håller ledigt klisterlapp på 80 m med bägge kulorna
Publicerat April 13, 201412 yr Författare tack för alla posetiva och informativa kommentarer! nu har lite mer kött på benen när jag ska gå till handlarn ni är guldvärda grabbar!!
Publicerat April 14, 201412 yr Jag är med ett fan av kalibern även om jag inte ägt den själv. Hade inte garderoben stått i vägen så hade jag haft en Kuchenreuter Bockbüchsflinte i 16/70 och 5,6x52r.
Publicerat April 14, 201412 yr Jag är med ett fan av kalibern även om jag inte ägt den själv. Hade inte garderoben stått i vägen så hade jag haft en Kuchenreuter Bockbüchsflinte i 16/70 och 5,6x52r. Garderob och garderob...trodde alla seriösa jägare hade en 5,6x52r /Mike