Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Canon EOS M

Featured Replies

Publicerat

Jag fotograferar en del och kör med STOOOR kamera, idag är det en EOS 5D mk2 som ligger mig varmast runt hjärtat. Men jag råkade impulsköpa en Canon EOS M, en spegellös systemkamera. 

Kamerahus med 18MP, 1/4000s, och ungefär samma möjligheter som jag har i min 5Dmk2. 

Ett bildstabiliserat objektiv 18-55mm som visade sig vara obegripligt bra för det priset. 

En liten blixt som dock kan styra andra blixtar (A, B, C, channel 1-4). 

Pris på Mediamarkt: 3000 spänn. 

Helt sinnessjukt. Rekommenderas varmt. 

MVH!
/Bengt Berg 

Publicerat

Det är inte utan att man gråter blod över de pengar man lade på kamerautrustning (i mitt fall Nikon F4 och sedan F90X),  på 90-talet när man jämför med vad man får idag... Nåja, jag kan fortfarande använda mina gamla favorit Nikonobjektiv (300/2,8 respektive 80-200/2,8) till de moderna kamerorna och det är alltid något...

Publicerat
  • Författare

Kan tala om att den där lilla kameran tar emot mina existerande objektiv med ett leende. Adapter kostar 1000 spänn, Canon original.

Publicerat

Har själv en 5d mark II men jag hade behövt en bra kamera som är mera tålig för kanotturer och andra blöta äventyr. Har expertisen här några råd att ge? Då letar jag efter en kamera som ovan spegellös och vattentät med bra optiska egenskaper och gärna filmmöjlighet.

Publicerat

Vad är det för sensorstorlek/förstoringsfaktor på den kameran?

Publicerat

APS-C storlek.

@Nils...kolla på Pentax. En doldis som bygger systemkameror som stridsvagnar. Rejäl (läs grönjävlig) vädertätning på både hus och objektiv :-)

Publicerat

Looks like god enough! :thumbsup:

Publicerat

Trodde du var optiknörd....oså köper du Canon när det finns nikkon?

Publicerat

Var och en blir salig på sin tro. :thumbsup:

Publicerat

Japp!

Publicerat
  • Författare

Har själv en 5d mark II men jag hade behövt en bra kamera som är mera tålig för kanotturer och andra blöta äventyr. Har expertisen här några råd att ge? Då letar jag efter en kamera som ovan spegellös och vattentät med bra optiska egenskaper och gärna filmmöjlighet.

Tål knappast en eskimåsväng med kajaken, men allvarligt talat... det går ju att köpa en ny för det priset  :wink:

Den känns skapligt vädertålig dock (stänk) men jag varken garanterar eller lovar något. 

Publicerat
  • Författare

Trodde du var optiknörd....oså köper du Canon när det finns nikkon?

Inte så imponerad av nikon, skillnaden var större förr. Idag har Canon bättre ergonomi och kontroller, i mitt tycke alltså. Men den stora anledningen är ju att jag redan är färdiginvesterad i Canon-optik och jag är inte tillräckligt intresserad av foto för att motivera ett byte åt något håll som kräver att jag köper nya gluggar.  

Publicerat

Samma sak här, massor med skarpa objektiv.

Började med foto för typ 7 år sedan, bidde Nikon pgav ergonomin.....

Publicerat

Båda systemen har enskilda gluggar är oslagbara. Vissa typer av specialobjektiv finns bara inom det ena systemet. Vet man att man till 90% kommer att använda ett visst objektiv kan man välja system utifrån det. För de flesta spelar det kvitta... ;)