Publicerat Mars 13, 201412 yr Tjenare Då jag är en helt nybliven "jägare" (har aldrig jagat, så jägare är väll inte riktigt sant ) utan jaktmark eller släkt som jagar har jag kollat runt lite efter lag i närheten av Stockholm (någon timmes bilfärd runt). Det finns en del, men det kostar från 15-25k/år. Frågan är; är detta vad man får räkna med, hur ser det ut i andra delar av landet? /S
Publicerat Mars 13, 201412 yr I stockholm, ja. I Gällivare får du jaga på 10000 ha för 600:- / år tex.. telefonskrivet
Publicerat Mars 13, 201412 yr Det varierar något grymt och tumregeln är självklart att ju fler människor det bor i ett område destu mer trissas priserna upp. Värst är kanske storstockholm och skåne. I denna uppsats har priserna för 2010/11 sammanställts länsvis: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:432155/FULLTEXT01.pdf Jag tycker dock att priserna verkar låga i många fall. Å andra sidan kan det beror på att de som har riktigt höga arrenden inte velat berätta om det...
Publicerat Mars 13, 201412 yr Det är svårt att jämföra "jaktlagsmedlemskapspriser" Då det skiljer väldigt beroende på hur många medlemmar/ha mm. Jämför ist pris/ha och titta sedan på om jaktlagets upplägg är något som passar dig. I mina krokar (SV sörmland) ligger priserna för lite större(>500ha) marker generellt på 200-250 kr ink moms idag. Givetvis finns det variarioner. Om man spånar ut ett upplägg: 10-15 medlemmar Gemensam drevjakt 2-4 ggr/ mån i 4 mån = 8- 16 jakttillfällen På dessa jakter skjuts kanske 20-30 vilt. Pursch/vakjakt för de intresserade Vanligt med 1 råbock, 1dov samt 2-3 grisar / medlem Detta nyttjas av halva laget varav huvuddelen oftast endast skjuter 1-2 vilt Antal jakttilfällen beroende på tur samt hårdtryckthet Totalt fälls ca 10-15 vilt. Övrig jakt fågel predatorer mm enskilt. I slutändan en kostnad på ca 17-25 kkr. Utbyte i kött ca 30-70 kg Antal jakttillfällen beroende på intresse. Skulle tro att detta speglar medeljaktlaget i mälardalen, men somsagt det finns stora avvikelser. Jag själv tittar främst efter hur många jaktdagar med rimlig kvalitet jag får ut, men även köttutbytet är viktigt. Söker du dig norr/väster om stockholm sjunker priserna rätt rejält med avståndet, men även möjlighet att skjuta klövvilt sjunker drastiskt. Beroende på vargläget påverkas även möjligheterna att jaga med hund. Hoppas mitt resongemang får det att klarna hur priserna sätts. /Urban
Publicerat Mars 13, 201412 yr Låga priser Urban! Är ju så man funderar på att flytta till sörmland Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Publicerat Mars 13, 201412 yr Då har vi ju ganska viltfattigt också. Det är ju anledningen till att jag vill bli bjuden till skåne på grisjakt........ /Urban
Publicerat Mars 13, 201412 yr Som sagt så är nog priserna som högst närmast Stockholm! Jag jagar 2 timmar med bil från Stockholm och här betalar vi 125kr/ha vilket är rätt billigt för att vara i Sörmland! Jag skulle satsa på att hitta ett lag en bit utanför Stockholm för att få ner priset lite
Publicerat Mars 13, 201412 yr är också nybörjare utan mark... man vill ju kunna jaga när man känner för det tex fågel. ....och inte vill sitta flera timmar i bil för detta... så det är nästan som att bita sig själv i svansen....men jag tror att det dyker upp rätt erbjudande någongång om man rör sig i jakt kretsar som ovanstående dalmas påpekade.....
Publicerat Mars 13, 201412 yr Författare Det är svårt att jämföra "jaktlagsmedlemskapspriser" Då det skiljer väldigt beroende på hur många medlemmar/ha mm. Jämför ist pris/ha och titta sedan på om jaktlagets upplägg är något som passar dig. I mina krokar (SV sörmland) ligger priserna för lite större(>500ha) marker generellt på 200-250 kr ink moms idag. Givetvis finns det variarioner. Om man spånar ut ett upplägg: 10-15 medlemmar Gemensam drevjakt 2-4 ggr/ mån i 4 mån = 8- 16 jakttillfällen På dessa jakter skjuts kanske 20-30 vilt. Pursch/vakjakt för de intresserade Vanligt med 1 råbock, 1dov samt 2-3 grisar / medlem Detta nyttjas av halva laget varav huvuddelen oftast endast skjuter 1-2 vilt Antal jakttilfällen beroende på tur samt hårdtryckthet Totalt fälls ca 10-15 vilt. Övrig jakt fågel predatorer mm enskilt. I slutändan en kostnad på ca 17-25 kkr. Utbyte i kött ca 30-70 kg Antal jakttillfällen beroende på intresse. Skulle tro att detta speglar medeljaktlaget i mälardalen, men somsagt det finns stora avvikelser. Jag själv tittar främst efter hur många jaktdagar med rimlig kvalitet jag får ut, men även köttutbytet är viktigt. Söker du dig norr/väster om stockholm sjunker priserna rätt rejält med avståndet, men även möjlighet att skjuta klövvilt sjunker drastiskt. Beroende på vargläget påverkas även möjligheterna att jaga med hund. Hoppas mitt resongemang får det att klarna hur priserna sätts. /Urban Tack för förklaringen, och det var i princip det upplägg du beskriver jag sett, och till den kostnaden. Då vill det till att man är säker på att man kan/vill nyttja jakten innan man söker medlemskap mao. /S
Publicerat Mars 13, 201412 yr Författare Stifta jaktliga bekanta och låt de gro därifrån Mm, absolut det bästa måste ju iaf prova innan man gör ngt mer "permanent", däri ligger väll kruxet, får hoppa in i "Ungdomar/Nybörjare som önskar följa med ut på jakt" tråden låter det som (förövrigt ett otroligt trevligt initiativ) /S
Publicerat Mars 13, 201412 yr I Kusmark där jag bor o jagar så betalar jag 2000 kr per år då får jag jaga småvillt och Älg och det är 7500 hektar.
Publicerat Mars 13, 201412 yr Tror du får riktigt bra uppbackning härifrån sidan att komma igång. Sen är det tyvärr, eller hur man nu uttrycker det, så att ju mer man jagar dessto fler kontakter/möjligheter får man. Känner du att du är intresserad av endast ett fåtal jakttillfällen/år, kan det till och med vara billigare att köpa varje jaktillfälle, jämfört med att vara med i ett jaktlag. /Urban
Publicerat Mars 13, 201412 yr Författare I Kusmark där jag bor o jagar så betalar jag 2000 kr per år då får jag jaga småvillt och Älg och det är 7500 hektar. Det gör det lite enklare att börja, 2000/mån, svider lite
Publicerat Mars 13, 201412 yr Författare Tror du får riktigt bra uppbackning härifrån sidan att komma igång. Sen är det tyvärr, eller hur man nu uttrycker det, så att ju mer man jagar dessto fler kontakter/möjligheter får man. Känner du att du är intresserad av endast ett fåtal jakttillfällen/år, kan det till och med vara billigare att köpa varje jaktillfälle, jämfört med att vara med i ett jaktlag. /Urban Ja, jägare (eller iaf de här) verkar var synnerligen trevliga och hjälpsamma. Absolut, men man måste ju börja någonstans, att köpa varje jakt skulle nog som nybörjare vara bra, iaf om man vet att man får jaga med någon erfaren, man vet ju inte jakt kanske inte alls passar mig (tvivlar, men man vet ju inte) och då känns det synd att lägga ner allt för mycket pengar direkt. /S
Publicerat Mars 13, 201412 yr Det gör det lite enklare att börja, 2000/mån, svider lite Jo det är det. Innan vi flyttade hit så jagade jag på statensmark ovan Odlingsgränsen i Norr och Västerbotten. är en bit att åka sen kostar dygnskortet 250 kr nu kan man lösa ett länskort för t.ex Västerbotten men resande o boendet tillkommer. Blev inte å mycket jakt då, men vill man jaga i områden där det finns gammskog och myrar då är 250 kr dygnet inte så farligt. På statens mark ovan odlingsgränsen kan du jaga i skogslandet eller på fjället man löser kortet för ett visst område. Länkar till två sidor du kan kolla upp om du skulle vilja jaga i Norrland men kring den 25 aug kan det vara kaos med många norrmän som löser jaktkort. Här är länken till Länstyrelsen i Västerbotten och info om småviltsjakten på statensmark http://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/Smaviltsjakt-pa-statens-mark/Pages/default.aspx Här är länken till Länstyrelsen i Norrbotten http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/smaviltjakt/Pages/default.aspx Lycka till att hitta jaktmark till rimligt pris men om du får chansen åk och testa jaga ripa eller skogsfågel i Västerbotten eller Norrbotten du får en härlig upplevelse och storslagen natur.
Publicerat Mars 14, 201412 yr Författare Jo det är det. Innan vi flyttade hit så jagade jag på statensmark ovan Odlingsgränsen i Norr och Västerbotten. är en bit att åka sen kostar dygnskortet 250 kr nu kan man lösa ett länskort för t.ex Västerbotten men resande o boendet tillkommer. Blev inte å mycket jakt då, men vill man jaga i områden där det finns gammskog och myrar då är 250 kr dygnet inte så farligt. På statens mark ovan odlingsgränsen kan du jaga i skogslandet eller på fjället man löser kortet för ett visst område. Länkar till två sidor du kan kolla upp om du skulle vilja jaga i Norrland men kring den 25 aug kan det vara kaos med många norrmän som löser jaktkort. Här är länken till Länstyrelsen i Västerbotten och info om småviltsjakten på statensmark http://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/Smaviltsjakt-pa-statens-mark/Pages/default.aspx Här är länken till Länstyrelsen i Norrbotten http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/smaviltjakt/Pages/default.aspx Lycka till att hitta jaktmark till rimligt pris men om du får chansen åk och testa jaga ripa eller skogsfågel i Västerbotten eller Norrbotten du får en härlig upplevelse och storslagen natur. Tack för länkarna och informationen. Rip och skogsfågel-jakt liggerpå min (utan att ha provat) topplista över jakter, verkar riktigt kul, det vill jag absolut prova. /S
Publicerat Mars 14, 201412 yr Tack för länkarna och informationen. Rip och skogsfågel-jakt liggerpå min (utan att ha provat) topplista över jakter, verkar riktigt kul, det vill jag absolut prova. /S trädskällarjakten är tokspännande kan jag lova iaf så det lät som en bra topplista :-) telefonskrivet
Publicerat Mars 14, 201412 yr Skulle nog säga att Sörmlandsnittet nu ligger runt 250 kr/ha. De finare markerna definitivt över 300 kr. Inkl moms. iPad Tapatalk HD
Publicerat Mars 14, 201412 yr Skulle nog säga att Sörmlandsnittet nu ligger runt 250 kr/ha. De finare markerna definitivt över 300 kr. Inkl moms. iPad Tapatalk HD Det beror ju på att du bara jagar på finmarker, samt ännu finare marker..., Tror att arrendenivåer från 100-250 ink moms är det medianspannet. Sen finns det allt från att jaga gratis ...., ...upp till 5-600 kr /ha mvh/Urban