Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ökad risk för björnatacker på jägare med hund

Featured Replies

Publicerat

Enligt en forskare så är det stor risk att bli atackerad av Bjön om man jagar med hund. Står om det på jaktjournalens hemsida

http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=18674&avd1=0

Är detta ett nytt led att försöka stoppa jakt?

Publicerat

nje inte precis vissa "fega" hundar kan dra med sej björnen till föraren då den viker och sticker tillbaka till föraren när björnen blir grinig och börjar jaga hunden

Publicerat

tror inte hunden behöver vara så "feg" men ändå söker stöd hos husse!

Publicerat

Är detta ett nytt led att försöka stoppa jakt?

Knappast. Det har väl varit välkänt rätt länge att bärplockare, till skillnad mot jägare, inte behöver oroa sig för björnar. Och detta trots att vi nu vet att björnen flyttar på sig så lite som möjligt (<50m) när "bärplockare" närmar sig.

Publicerat
  • Författare

Knappast. Det har väl varit välkänt rätt länge att bärplockare, till skillnad mot jägare, inte behöver oroa sig för björnar. Och detta trots att vi nu vet att björnen flyttar på sig så lite som möjligt (<50m) när "bärplockare" närmar sig.

Så fort en fosrskare utalar sig om Löshundsjakt är jag mycket mistänksam. Sen så berättade denna forskare om detta på vargsymposiet i Vålådalen och sådant gör mig mycket tveksam och mistänktsam. Kom ihåg att det är många krafter som gör allt för att stoppa löshundsjakten. Framför allt så är djurensrätt,SNF Rovdjursföreningen inne på det då ivrigt påhejjade av V och Mp och vissa fp politiker.

Publicerat

Var det inte en joggare som råkade illa ut i finland för några år sedan? Kom mellan hona och unge eller liknande...?

Publicerat

Jag börjar bli gammal... det var visst 90 talet.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9806/19/nallle.html

Haha! Ja, Martin du börjar bli gammal nu. :thumbsup:

Jag ska be Björn sätta GPS-pejl på dig så att han hittar dig i skogen. :wink:  :tongue:

Du jagar väl ännu med honom?

Publicerat

Haha! Ja, Martin du börjar bli gammal nu. :thumbsup:

Jag ska be Björn sätta GPS-pejl på dig så att han hittar dig i skogen. :wink::tongue:

Du jagar väl ännu med honom?

Yes vi jagar älg ihop. Men tror nog inte gps behövs på mig än. Riktigt så gammal är jag inte än :-)

Publicerat

Yes vi jagar älg ihop. Men tror nog inte gps behövs på mig än. Riktigt så gammal är jag inte än :-)

Är det säkert Martin??? :thumbsup:

Publicerat

Nä, inget försök till att stoppa jakten utan ren fakta. Många älghundar tex "jobbar" även med björnar. Sedan att det kan bli

en överraskning när hunden söker sig tillbaka( efter att ha stått och skällt och "brusat" upp björnen) till husse/matte och har en lagom sur och vresig björn i släptåget.

Hundar i alla kategorier har en benägenhet att skälla på sådant ,den antingen känner igen eller finner nytt och spännande. 

Det känns som om vi går tillbaka många år genom denna artikel. :yes:

Publicerat

Jo gammal fakta att risken att skadas av Björn ökar med en hund. Inte helt ovanligt att hundar skäller och ägaren nyfiket ska kolla vad det är