Publicerat Mars 15, 201412 yr Hej! Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av denna bössan? Är det något att ha tro? Tror det var 2-3/4 borrning. Mvh
Publicerat Mars 15, 201412 yr Hej,hade en sån som första bössa. Köpte den hos en handlare för 1500kr. Ful o sliten,men funkade kanon. Har aldrig hört nåt ont om dom. Sköt ca 3500 smällar med min utan problem,sålde den sedan för 2500kr när garderoben blev för trång. /Lars.
Publicerat Mars 15, 201412 yr Är jag inte fel ute är dom japantillverkad. Pris och kvalitetsmässigt var dom jämförbara med beretta och mirouko. Kan väl säga att de hade den plats i konkurennsen som dagens x25 browning fyller. Har själv en nikko 5000, som jag tror är tillverkad i samma fabrik, och har inget negativt att säga om funktionen. Bra köp för rätt peng, ca 3000pix. mvh/Urban
Publicerat Mars 15, 201412 yr Författare 2x 3/4 borrning var det! Tack för infon, kanske blir ett köp i snaraste framtiden!
Publicerat Mars 15, 201412 yr Normalt är 2 3/4 inte borrningen, det är patronlägeslängden dvs 70mm. Kolla noga så står det 2 3/4" chambers, vilket på svenska betyder 2,75 tums patronläge. Gjord i Japan av Kodensha, dvs det är ingen Miroku, i ett samarbete mellan Winchester och Kodensha. De såldes även under namnet Nikko i europa. Det finns en koppling mellan Kodensha och Miroku men den är inte speciellt hård ( miroku ägde delar av Kodensha som ägde 49% av OK fire arms dvs OlinKodensha Fire Arms), lite som mellan Browning och Winchester. Men det var Olin som köpte konceptet på 101-serien från Browning, och som la ut produktionen i Japan från New Haven i USA. Olin är efternamnet på grundaren och ägaren av Winchester, numera har jag för mig att de heter Olin Corp och de har mig veterligen delvis sålt namnet Winchester till Liege Group ( tidigare Browning och FN). Personligen håller jag dem för att vara bättre än samtida Miroku/Browning, men det är väl hårfint. De kommer i en skrälldus olika utföranden, de billigaste hittar man för 2-3 000 kr. Högre grader kostar mer - en pigeon grade brukar kosta 9 - 10 000 i bra skick om säljaren vet vad han säljer. Springer ni på Nikkos toppmodeller så brukar de kosta bortåt 20..... T
Publicerat Mars 17, 201412 yr I såfall tror jag det är en mod 91 och inte en 101. Dom gjorde en budgetmodell i mitten på 80talet för att möta konkurensen från alla italienska lågprisvapen. mvh/Urban
Publicerat Mars 17, 201412 yr I såfall tror jag det är en mod 91 och inte en 101. Dom gjorde en budgetmodell i mitten på 80talet för att möta konkurensen från alla italienska lågprisvapen. mvh/Urban 91 till 99 om vi ska vara petiga, de gjordes ursprungligen av Kodensha de med men efter att de konkat gjorde Lanber dem i Spanien. De finns mao både japanska och spanska diton vilket mer än en amerikan bistert insett när det europeiska fyndet inte var ett fynd längre..... /T