Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Knivlagen

Featured Replies

Publicerat

Med en flummig lag så blir svaren flummiga. Man får ha med sig kniv när det är "befogat". Vad det är avgörs från fall till fall. Denna lag kom 1988, vilket var före min tid.

Publicerat

Med en flummig lag så blir svaren flummiga. Man får ha med sig kniv när det är "befogat". Vad det är avgörs från fall till fall. Denna lag kom 1988, vilket var före min tid.

Minns jag fel, eller har inte Leif GW suttit i TV och mumlat något om att lagen har skärpts i en eller ett par omgångar (eller i vart fall tillämpningen) sedan den tillkom?

Hur definierar man förresten en kniv i lagens mening (tänkte att rent praktiskt borde man kunna orsamka en annan människa lika stor skada med en syl eller ett stämjärn om man har den föresatsen - men då kanske vederbörande ej bryter mot någon lag fram tills att denne attackerar någon med tillhygget ifråga)?

MVH

Alias

Publicerat

Lagen omfattar "knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv och hälsa". Någon närmare definition finns inte, lika lite som vapenlagen definierar kulgevär o.s.v. Och jo visst har lagen ändrats lite här och där under årens lopp.

Publicerat
  • Författare

OK

När rådmannen vid Borås tingsrätt inte vågade uttala sig om när var och hur man får bära kniv, var det kanske naivt av mig att hoppas på ett svar här.

Som förslag vore det kanske lämpligt att det Svenska Jägareförbundet tar upp frågan och får en nyansering  till stånd.  Vi borde i alla fall vara lika inför lagen oavsett var i Sverige vi bor. Om vi inte får bära kniv i skogen och

en vapenlicens tar 6-8 månader bara för att man bor i Västra Götaland känns det inte helt bra..

Publicerat

Om vi inte får bära kniv i skogen

Det finns de som tolkar lagen så att "skogen" inte är den allmänna plats det handlar om.

Läser man förarbetena till lagen så står där att det är viktigt att lagen inte på något sätt inskränker nyttig användning av knivar. När man dömer ska man ta hänsyn till förarbetena om innebörden behöver tolkas. Tingsrätten består av en majoritet amatördomare, så där kan det gå hur som helst, men en hovrätt bör komma ihåg detta, så därför ska vi inte övertolka just denna dom utan att veta vad som står i den. Det räcker ju med att man råkar formulera sig lite klumpigt när polisen frågar varför man har med sig kniv för att det ska vara kört!

Publicerat

Det är som sagt så lagen är formulerad och ett säkert svar på tolkningen får man endast efter ett avgörande från Högsta Domstolen. Allt annat är bara mer eller mindre kvalificerade gissningar, eftersom inga tydliga definitioner finns. Så är våra lagar uppbyggda och även om förarbeten till lagarna ger vis ledning så är det endast lagtexten som formellt gäller.

Publicerat

Det är som sagt så lagen är formulerad och ett säkert svar på tolkningen får man endast efter ett avgörande från Högsta Domstolen. Allt annat är bara mer eller mindre kvalificerade gissningar, eftersom inga tydliga definitioner finns. Så är våra lagar uppbyggda och även om förarbeten till lagarna ger vis ledning så är det endast lagtexten som formellt gäller.

Mao har vi ingen aning om när det kan vara befogat att medföra kniv, eller när vi hamna i sinkabirum för att medfört kniv där förra gången ansågs vara befogat!?!

Publicerat

Jo en aning kan man ha, men garantier i form av vetskap är ngt annat. Att åka till och från jaktmarken med kniv i bilen kan jag inte se problem med. Att alltid ha kniv i bilen däremot.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag har alltid 2 knivar i bilen. en morakniv i verktygslådan känns som en självklarhet, jag har också en kniv i handskfacket för att kunna kapa säkerhetsbältet om jag skulle sitta fast efter en olycka / brand eller hamnar i vattnet.  När vi diskuterat detta i jaktlaget visar det sig att alla har kniv i bilen, och många har även yxa och motorsåg..... vanligt folk på landet helt enkelt.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.