Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket montage till M98?

Featured Replies

Publicerat

I väntan på licens sitter jag här och planerar min framtida älgklubba för fullt.. Nu var det dags för montage. Bössan i fråga är en oborrad HVA 640.

Vad kan ni rekommendera för montage till den? Två baser/skena? Finns det skenor/baser man kan använda utan att slipa ner laddramsbulan?

Publicerat

Skena är alltid stabilare än baser, även om baser egentligen är bra nog för de flesta. Det är lite lättare att vara flexibel i montaget med en skena. Med baser begränsas justermånen för ögonavstånd av mellantubens längd, ofta måste man ha extended-ringar. Med skena är du inte alls lika beroende av det. Det som kan vara irriterande med skena på ett vapen med fast magasin är att det blir trångt att ladda.

Det finns helt enkelt för och nackdelar :wink:

Publicerat

Precis som Marcus skriver beror det ju lite på. Hänger ju lite på vilken optik du ska ha sitta på, kolla så det funkar med ögonavstånd,längd på mellanrör osv.

Publicerat
  • Författare

Jag har inte bestämt vad det är för glasbit som ska pryda mästerverket än, velar mellan aimpoint och typ 1,5-6x42... Kommer köpa begagnat för att skona plånboken så man får väl se vad som dyker upp. Annars är ett alternativ att flytta över min Leupold 2-7x33 från andra bössan, och det är en kort jäkel...

Kanske ska satsa på en skena då så det blir lite mer flexibelt.

Publicerat

Den största skillnaden torde vara att skenan inte kan hamna på sniskan, vilket baser kan i allra högsta grad. Sendborrade och felborrade lådor har vi ju sett nog av alla till mans......

/T

Publicerat

Fördelen med baser borde vara att det är lättare att komma åt att ladda och plundra bössan ovanifrån.

Satte Warne:s stålbaser på min nya Mauser M12 med en extended-bas fram (904) , så den främre ringen hamnar ca en halv tum längre bak.

post-698-0-59694600-1395144416_thumb.jpg

/Må

Publicerat

Jag har precis borrat min nya 640. Jag hade redan köpt warnes stålklackar eftersom jag vill ha så lågt montage som möjligt när jag ska skjuta med öppna riktmedel. Nu hade jag sån tur att efter att lådan borrats rakt sitter baserna som ett smäck på lådan utan någon skillnad i höjd eller att de skulle va luft under baserna på grund av den handsmidda lådan. Detta gör, som det står ovan, att det blir lättare att ladda samt att en skena oftast bygger närmare 1cm på höjden. Är lådan ojämn, alltså du får spänningar trots rakt borrad låda, är bäddning av en skena att föredra enligt mig. En vapensmed kan iof slipa in baser åt dig om du vill ha tvådelat. 

Publicerat
  • Författare

Den största skillnaden torde vara att skenan inte kan hamna på sniskan, vilket baser kan i allra högsta grad. Sendborrade och felborrade lådor har vi ju sett nog av alla till mans......

/T

Ja jag tänkte göra mitt allra bästa för att inte lägga ytterligare en felborrad HVA till statistiken... ;)

Tack för alla tips och förslag, är lite inne på skena men vet inte riktigt vilken man ska välja. Vet att jag tidigare har sett en ganska smäcker sak för weaver-ringar men nu hittar jag den inte.

Publicerat

Finns en skena på vildsvinsbutiken