Publicerat Mars 19, 201412 yr Funderar på att testa att locka på vildsvin och har lite funderingar... Någon med erfarenheter som vet vad man bör tänka på? Det finns ju några pipor att välja bland. Funkar alla, låter de olika, osv. Vilka upplever ni som bra eller dåliga? Lockar man i sid, med eller motvind? Vilka tider på dygnet är bäst? När på säsongen är bäst? Hur är det mee väderpåverkan? Vilka vildsvin kommer? Mm mm vad som nu kan vara bra att tänka på innan man ger sig på ett första försök.
Publicerat Mars 19, 201412 yr Jeg tror ikke det funger, det som lokker bedst er TJÆRE OG FØDE !!!!! kalle dk.
Publicerat Mars 19, 201412 yr Jag har en Nordik boar och den har jag testat utan att få något direkt resultat. Om jag har uppfattat det hela rätt så är det inte för att locka till sig vildsvin utan mer få det att gå ut på åteln om det är osäkra och står och trycker i det täta. Att lura att det redan är andra grisar framme och att det säkert att gå fram och äta. Men jag har inte skrämt iväg någon med det ljudet.
Publicerat Mars 20, 201412 yr Författare Borde väl kunna gå med olika lockljud som vid bockjakt. Kontaktläte mm om man bara lär sig...
Publicerat Mars 20, 201412 yr Borde väl kunna gå med olika lockljud som vid bockjakt. Kontaktläte mm om man bara lär sig... Det är jag tveksam till, men har du erfarenhet så är det väl så. vilka kontaktläten funkar/vilka pipor?
Publicerat Mars 21, 201412 yr Lockpipa för vildsvin är som redan nämnt, ett sätt att få skygga vildsvin som inte vill fram på åteln att våga sig fram. Dock så lär det knappt funka att locka in vildsvinen som du kan göra med Råbocken/Älgen eller för den delen dovspetsar <--(Härma dovkalvens läte) under brunstperioden på långa håll. Då vildsvinen men även tamsvinen för den delen enbart har luktsinnet dem går efter vid brunsten. Testa att locka med typ sugguring från brunstig sugga ..då kan det gå, men tveksamt annars med en pipa.
Publicerat Mars 21, 201412 yr lokpipor til vilsvin er nok bara for at stjæle penge fra jægerene!!!! kalle.
Publicerat Mars 21, 201412 yr Författare Det är jag tveksam till, men har du erfarenhet så är det väl så. vilka kontaktläten funkar/vilka pipor? Du har säkert rätt. Jag har ingen erfarenhet av att locka vildsvin men funderar på att testa och därav startade jag tråden. Gissar att jag får googla amerikanska sidor...