Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Emballera vapen?

Featured Replies

Publicerat

Jag ska skicka vapen (vilket jag inte gjort tidigare). Jag har koll på transportsätt. Det är antingen Postens tjänst VÄRDE i separata kollin för huvuddel och vital del. Eller Bussgods, också i 2 kollin.

Det blir mest troligt Bussgods. Hur brukar ni förpacka/emballera vapen? Jag tänkte köpa en massa bubbelplast på Biltema, men det visar sig vara förbannat svårt att hitta en lång kartong! Funderade bla på att använda bubbelplast, en gammal matta, sopsäckar ytterst och en massa tejp på det. Men "hårt" ytteremballage skulle kännas aningen bättre än mjukt.

Finns säkert nån smart lösning som jag inte känner till eftersom jag aldrig gjort det förr?

Publicerat

Köp bubbelplast, sedan tejpa med hyffsat tjock kartong.

Bussgods får man väl bara skicka vapen med inom norrbotten?

Nåväl, prisskillnaden mellan bussgods och posten värde är så liten att postens värdetjänst är värt varenda krona för att slippa ev krångel.

Mvh

Publicerat
  • Författare

Köp bubbelplast, sedan tejpa med hyffsat tjock kartong.

Bussgods får man väl bara skicka vapen med inom norrbotten?

Nåväl, prisskillnaden mellan bussgods och posten värde är så liten att postens värdetjänst är värt varenda krona för att slippa ev krångel.

Mvh

Bussgods kör en bra bit söderut också, så jag har antagit att man då kan skicka med dem till alla orter de stannar i. Men jag måste kolla det förstås, det skiljer väl ett par hundra mellan Bussgods och Posten om jag kollat rätt.

Publicerat

Jag har skickat vapen med bussgods från Stockholm iaf, minns inte vart den skulle dock. Ringde innan och kollade så det var ok såklart. Använde sån här tjock plast man lägger under laminat-golv, finns på Ikea.

telefonskrivet

Publicerat

Ja det funkar men det säger inte att det är okej.

Ringde så sent som förra veckan och frågade och de sa att det endast var okej i norrbotten då godset i övriga sverige körs med linjetrafik. Då pratade jag med någon marknadschef.

Säger man inte vad som är i paketen så är det klart det bör funka. Men bristen ligger då hos dig om något går tokigt, om det försvinner etc.

Menar inte att stöta mig med någon, ville bara dela mina erfarenheter för att andra ska slippa ev problem. Ett steg tokigt kan dock leda till indragna licenser om polisen tycker man brustit i sitt ansvar som vapenägare.

Publicerat
  • Författare

Ja det funkar men det säger inte att det är okej.

Ringde så sent som förra veckan och frågade och de sa att det endast var okej i norrbotten då godset i övriga sverige körs med linjetrafik. Då pratade jag med någon marknadschef.

Säger man inte vad som är i paketen så är det klart det bör funka. Men bristen ligger då hos dig om något går tokigt, om det försvinner etc.

Menar inte att stöta mig med någon, ville bara dela mina erfarenheter för att andra ska slippa ev problem. Ett steg tokigt kan dock leda till indragna licenser om polisen tycker man brustit i sitt ansvar som vapenägare.

Åfan, det är klart jag ska skicka det på ett korrekt och godkänt sätt. Slarva kan man göra med annat men inte med vapen. Västerbotten är nog ok också enl uppgift jag fick från Bussgods tidigare i vinter. Det var i och för sig ingen chef som sa det utan en kille i terminalen.

Publicerat
  • Författare

Ang emballage verkar det på svaren som att folk snickrar ihop egna emballage med div metoder :)

Publicerat

Åfan, det är klart jag ska skicka det på ett korrekt och godkänt sätt. Slarva kan man göra med annat men inte med vapen. Västerbotten är nog ok också enl uppgift jag fick från Bussgods tidigare i vinter. Det var i och för sig ingen chef som sa det utan en kille i terminalen.

Låter bra! Tror prisskillnaden är ca 100kr så det är bara dumt att låta bli postens värdetjänst.

Glöm dock inte att du måste gå till ett företagscenter för att skicka paketen, de är de enda som är godkända att hantera värde.

Publicerat
  • Författare

Låter bra! Tror prisskillnaden är ca 100kr så det är bara dumt att låta bli postens värdetjänst.

Glöm dock inte att du måste gå till ett företagscenter för att skicka paketen, de är de enda som är godkända att hantera värde.

Yes. Tycker det är rätt stökig och svårorienterad hantering för något som är så viktigt och reglerat. Rätt kasst faktiskt. Posten borde ordna en komplett lösning inkl emballage. Finns ju för andra sammanhang....

Publicerat

Hej.

1. Omslut bössan med bubbelplast(Finns på cheapy, ÖoB mfl för50-70 kr),

2. lägg den i en kartong. Tejpa väl.

3. Omslut kartongen med brunt papper och förslut den med ett par mindre tejpbitar. Inte mer än att dessa kan tas bort.

4. Åk sedan till postens företagscenter (Vanligtvis öppet 08.00-10.00 och 15.00-18.00.

5. Märk alla skarvar med din signatur. Tejpa efter detta igen alla skarvar med den röda värdetejpen och i samma stund tar du bort din egen tejp.

6. Skriv ett värde på försändelsen. OBS- Posten ersätter dig inte för mer än du angivit på paketet.

7. Betala och spara kvittot med kolli-id.

Tänk på att vissa saker (vid förlust eller skada) kan behöva åtgärdas av smed eller beställas och därför finns det ingen anledning att snåla med värdet på försändelsen.

Samma procedur med slutstycket.

Skulle nu paketet försvinna så kan du andas ut. Du har med detta följt alla de led lagstiftningen kräver.

Publicerat

Jag ska skicka vapen (vilket jag inte gjort tidigare). Jag har koll på transportsätt. Det är antingen Postens tjänst VÄRDE i separata kollin för huvuddel och vital del. Eller Bussgods, också i 2 kollin.

Det blir mest troligt Bussgods. Hur brukar ni förpacka/emballera vapen? Jag tänkte köpa en massa bubbelplast på Biltema, men det visar sig vara förbannat svårt att hitta en lång kartong! Funderade bla på att använda bubbelplast, en gammal matta, sopsäckar ytterst och en massa tejp på det. Men "hårt" ytteremballage skulle kännas aningen bättre än mjukt.

Finns säkert nån smart lösning som jag inte känner till eftersom jag aldrig gjort det förr?

Vapen i bussgods får du enbart skicka inom Norrlandslänen, enl. dom på bussgods Kalix.

Publicerat
  • Författare

Det verkar alltså som man kan få lite olika svar från Bussgods på den här frågan. Jag ringde Bussgods i Ske-å och Umeå. Båda svarar att det går bra att skicka vapen till alla orter i Sverige de kör till.

Så jag ringde polisen också och pratade med en vapenhandläggare. Hon sa att det finns inget som hindrar att man fraktar vapen från Haparanda till Ystad med Bussgods, förutsatt att vapnet sänds i 2 kollin på vanligt sätt. Man begår absolut inget fel.

Men, man får ju förutom transporten också trygghet och säkerhet med Postens värdetjänst!

Publicerat

Då har dom fel...

Publicerat

Det verkar alltså som man kan få lite olika svar från Bussgods på den här frågan. Jag ringde Bussgods i Ske-å och Umeå. Båda svarar att det går bra att skicka vapen till alla orter i Sverige de kör till.

Så jag ringde polisen också och pratade med en vapenhandläggare. Hon sa att det finns inget som hindrar att man fraktar vapen från Haparanda till Ystad med Bussgods, förutsatt att vapnet sänds i 2 kollin på vanligt sätt. Man begår absolut inget fel.

Men, man får ju förutom transporten också trygghet och säkerhet med Postens värdetjänst!

Hm! Konstigt!  :ohmy:

Publicerat

Då har dom fel...

Ja visst har dom det.

Publicerat

Ska bössan åka med bussgods får du packa dig själv i lådan, då är det helt ok!

Vad vapenhandläggarna säger vill jag nog starkt avråda att lita till 100% på.

Publicerat
  • Författare

Jahapp, jag tror er. Aldrig får man vara glad, vilken fantastisk tydlighet som råder hos de som hanterar dylikt dagligen :thumbsup:

Publicerat

Grejen med polisen är ju att de helst inte vill svara!