Publicerat Mars 22, 201412 yr Hej! Jag är en kille på 17 år som bor i Småland. Hemma just nu har vi en Petit Basset Griffon som precis fyllt ett år, vi har tidigare haft en likadan som vi var tvugna att ta bort förra året. De senaste 2 åren har jag varit med en äldre jägare som har Västlaikor och en jämte och jagat gris / älg. Det har varit grymt spännande och jag har själv hela tiden velat skaffa en egen ställande hund till Älg / gris. Nu känner jag mig tillräckligt mogen för det plus att det känns som jag har tiden och engagemanget som behövs! De raser som jag snöat mig in på är Karelsk Björnhund eller Jämthund. Enda problemet just nu är att mina föräldrar tycker att jag är för ung, de säger hela tiden att "du vet inte hu framtiden ser ut" , "du vet inte vad du vill göra i framtiden " osv. Men om man ska tänka så så kan man ju aldrig göra något i livet, man kan aldrig skaffa hund, barn eller gifta sig. För man vet ju inte vad som händer i framtiden!? Ekonomin är det säkert en hel del av er som tänker på nu, förra sommaren så jobbade jag, då fick jag in ungefär 12 000 kr. Det räcker förmodligen för att kunna köpa själva hunden. sen har jag en del pengar kvar på banken + att jag jobbar 1-2 gånger i månaden, då drar jag in månadskostnaden! Så det jag egentligen vill veta är vad ni tycker? Tycker ni också att jag är för ung, eller har ni istället något tips för att jag ska kunna övertala mina föräldrar? Tack på förhand! //Jakob
Publicerat Mars 22, 201412 yr Jag skulle vilja skriva att du ska köpa hunden men dina föräldrar har en poäng i att du inte vet hur framtiden ser ut. Jag antar att du går i gymnasiet nu och säkert har möjlighet att smita hem på lunchrast och håltimmar och gå ut med hunden. Men vad gör du efter skolan? Ska du jobba? plugga? Var ska hunden vara då? Ska du bo kvar hemma och plugga i samma stad kan det ju lösa sig men om du ska plugga på annan ort så kanske du får lägenhet så långt från skolan att du inte hinner hem. Lika om du ska jobba, kommer du att kunna åka hem eller hur ska du lösa det så att hunden inte blir ensam längre än sex timmar? Så mitt tips är att du väntar tills du vet vad du ska göra efter skolan och köper hunden då. Det blir ju trist om du måste tacka nej till en drömutbildning eller ett drömjobb för att du inte får det att stämma med hunden.
Publicerat Mars 22, 201412 yr Jag skaffade min hund när jag var i samma sits som du, dina föräldrar har definitivt en poäng om tanken är att du ska sköta den själv. Min familj var med på det och jag hade inte fixat det utan deras hjälp.
Publicerat Mars 22, 201412 yr Det är ju ingen hundköpare som kan sia in i framtiden. Det som stämmer in i dag kanske inte stämmer nästa år. Känner du själv att du är redo för en egen hund så är det bara att slå till. Men glöm inte bort att det är DU som har skaffat hunden, inte dina föräldrar tex. Att be om lite hjälp med hundpassning då och då är helt normalt, det gör vi alla, men inte så det blir en (o)vana. Hund är under eget ansvar. Så ålder spelar ingen roll.
Publicerat Mars 22, 201412 yr Detta är en populär post. En sak som ofta glöms är om man har tillräckligt med jakt för en ställande hund. Här i Småland är rätt överetablerat med älg och grishundar på. många håll. Så ta en funderare på om du har mark och jakttillfällen för att hålla igång en spets.
Publicerat Mars 22, 201412 yr Kloka ord från flera ovan! Vill bara inflika att det inte bara är inköp av hund som kostar, försäkring,mat, veterinär besök kostar osv. Ska du jaga gris så är det ju inte helt riskfritt för hunden. Du bör köpa en pejl till hunden, mycket som kommer till.
Publicerat Mars 22, 201412 yr Författare joo klart jag tänkt på detta.. mark, älglagets mark är på ca 3000 hektar. tilldelningen ca 15 älgar. Jag har också en del kontakter som jag nog kan få släppa en framtida hund hos. Pengar har jag sparat sen innan. har nog ca 50 tusen. Plus att jag jobbar så det är inget problem! //Jakob
Publicerat Mars 22, 201412 yr 17år å ingen bil, man blir rätt upphängd på andra då. Även om nu bor på marken så kan det behövas snabba bud av olika orsaker, grissprättning bl.a å möjligheten att ta sig till andra marker. Ingen kritik utan bara nåt som man bör tänka på innan.
Publicerat Mars 22, 201412 yr Författare Jag lär ju knappast jaga med den från början, eller hur? sen har jag inte tänkt skaffa den riktigt än.. men ÄVEN om jag skulle skaffa den nu skulle jag inte släppt den kommande säsong. och då jag fyller 18 nästa år i mars så skulle jag hinna ta körkort innan första riktiga jaktsäsongen börjar man släpper ju inte en 8 veckors valp...
Publicerat Mars 22, 201412 yr Du verkar ha koll på vad du behöver och vad hunden behöver för att må bra. Har du tillgång till hjälp, eller ska du sköta om hunden helt själv? Det kan vara rätt påfrestande att fostra en valp helt själv. Den kommer att vilja gå ut och kissa minst var annan timme i början. Sen måste du ha koll på valpen hela tiden när den är vaken, så att du kan fostra och förbjuda/tillåta olika beteenden mm. Sen när den är vuxen så är man fortfarande väldigt bunden när man har hund. Det är inte bara att hänga på polarna om dom vill ut och ta en öl. Än mindre kunna hänga på någon weekend tripp eller så. Först måste man se till att hunden kommer att kunna tas om hand. Är du medveten om alla sådana saker som följer med hundägandet. Och om du har möjlighet att få hjälp med passning ibland. Klart du ska ha dig en hund! Dock har jag sett/träffat rätt många ungdomar som har skaffat hund, men placerat om den/avlivat den efter 1-2 år. Då just dom inte riktigt insett vilket arbete det är att hålla en hund särskilt om det varit en lite mer krävande jakthund. Dom måste aktiveras både rent fysiskt och mentalt, oavsett hur trött/förkyld/bakfull du än är. Dom måste fostras så dom inte förstör/äter upp hemmet, blir aggressiva/vaktiga mot andra människor/djur. Osv osv. Missar man i fostran kan man få en riktigt jobbig hund som man inte har kontroll över. Så se till att gå på dressyrkurser mm. Det finns mycket bra att lära där, så man får en trivsam, lycklig och fungerande hund.
Publicerat Mars 22, 201412 yr Du verkar ju ha tänkt igenom detta noga så det är väl bara att slå till! Du verkar ju även uppväxt med hund så du vet ju ungefär vad som krävs. Det bästa vore ju om du kan få med föräldrarna på det här och att ni har den tillsammans men du tränar den. Jag antar att någon av dina föräldrar jagar med tanke på hunden ni har, kanske går det att övertyga dem att köpa en till hund som du får träna?
Publicerat Mars 22, 201412 yr Klart du ska köpa hund! Min erfarenhet är dessutom att den första hunden man skaffar brukar bli en av de bästa. ....helt enkelt därför att man kör allt från grunden, och inte tar några genvägar. Som tidigare sagts...se till att du har lite backup med hundvakt, och som musköt säger, se till att du har jakt för hunden. Tyvärr är det ruggigt överetablerat med ställande hundar i sydsverige. mvh/Urban
Publicerat Mars 22, 201412 yr Författare Joo jag tycker jag tänkt igenom det hyffsat väl, har tragglat med mina föräldrar för att försöka få över dem på min sida men de verkar inte riktigt vilja det. Som ni säger kommer jag ju förmodl
Publicerat Mars 22, 201412 yr Författare Joo jag tycker jag tänkt igenom det hyffsat väl, har tragglat med mina föräldrar för att försöka få över dem på min sida men de verkar inte riktigt vilja det. Som ni säger kommer jag ju förmodligen behöva hjälp nån gång (likadant som jag hjälpt till med basseten sen jag vet inte när) Farsan är ju jägare, men han jagar mest småvilt (rå,hare räv) med basseten. Tror dock han tycker det är okey att jag vill skaffa vovve men han vågar inte säga emot morsan (haha toffel) som en del av er skrivit, SJÄLVKLART måste hunden komma i första hand, det är jag helt på det klara med!!!
Publicerat Mars 22, 201412 yr Ska du plugga vidare efter gymnasiet avråder jag, det kan funka men inte att rekommendera både ekonomiskt och sett till logistiken. Ska du jobba är det en helt annan sak.
Publicerat Mars 23, 201412 yr Författare Vet inte, hon ger inga bra argument, men jag tror såhär: 1: Hon tror inte att jag klarar det ( alltså gå ut med hunden x antal ggr om dagen, aktivera den (hjärnaktivitet) och ge den mat osv. varför vet jag inte då jag under långa tider tagit hand om vår basset helt själv utan några problem 2: Hon tror att jag kommer ångra mig i framtiden om jag ska plugga vidare eller ut o resa, men så går ju inte o tänka, gör man ett val så gör man o då får man anpassa sig efter det, gör jag valet att skaffa hund så får jag ju helt enkelt bara plugga om jag antingen kan ha hundgård ( inte så troligt vid lägenhet ^^ ) eller om jag kan få schemat att gå runt i vilket fall. Jag är helt säker på att jag skulle klara det, ingen av er förstår hur mycket det brinner inom mig för hund / jakt. Jag blir så besviken varje gång jag frågar och får ett nej (hänt ett antal ggr nu ) Som det är nu så bor vi i utkanten av stan, med tillgång till hundgård så det skulle inte vara några problem med hund just nu, det kan inte ens hon påstå, hunden kan vara ensam där nån timme ( inte som valp men efter någon månad), sen kan jag åka hem på håltimmar osv, Men det är just framtiden som hon är rädd för tror jag.. tyvärr, ingen som har något bra sätt att få henne att förstå att det inte går att tänka så hela tiden?
Publicerat Mars 23, 201412 yr Helt ärligt så lyser en naivitet igenom alla dina inlägg. Gör hunden en tjänst och vänta ett tag. Det är inte kritik, bara ett konstaterande: du har inte greppat vilket engagemang som krävs, såväl ekonomiskt som logistiskt och framför allt tidsmässigt. -- Mats
Publicerat Mars 23, 201412 yr Vänta åtminstone tills du gått ut gymnasiet, det är ju inte så värst länge kvar Den som väntar på något gott..
Publicerat Mars 23, 201412 yr Författare I-Mats: kan du utveckla det där lite tror du? Vi skaffade ju en valp för ca 1 år sedan och den tog jag hand om grymt mycket så jaa jag tror jag har ganska bra koll på vad som behövs (även om det kan skilja sig med ras o individ, och att jag kommer få göra mer själv nu) Bara lite nyfiken, om du faktiskt bara dömer mig för att jag är 17 ( finns enligt mig 17-åringar som är långt mer mogna än 25-30 åringar) Hälleforshunden: 2 år är en jäkligt lång tid att vänta... Dessutom är det väl knappast enklare att skaffa valp när man jobbar / studerar o har flyttat hemifrån (vilket man kanske gjort) ? Jag själv tänker att nästa sommar vore lagom, för då är jag 18 när vi isf hämtar valpen. Då kan jag åka bil (som någon ovanför skrev om körkort) till kenneln själv, lägga spår o sånt själv.
Publicerat Mars 23, 201412 yr Som vanligt här så vet ju alla bäst. Men den enda som kan ta beslutet är du. Känner du att du kan ge hunden den tid och det engagemang och jakttillfällen de närmaste åren som behövs för att få fram en bra jakthund så tycker jag du ska göra det.
Publicerat Mars 23, 201412 yr Mycket klokt har ju redan skrivits här men jag skulle vilja lägga till att jag tror det kan vara en jättebra tid att skaffa hund när man pluggar. Själv skaffade min familj vår andra hund när jag var sjutton och bodde hemma. I praktiken var det dock min hund så när jag sedan flyttade långt för att fortsätta plugga så kom hunden med. Har nog aldrig haft en så vältränad hund som då. Pluggtiden innebar för mig en stor frihet och ganska mycket tid och ork till att hålla på. Visst, jag hade inte jättemycket pengar men nog gick det bra. Jag rekommenderar dock att ha bil (vilket inte är en direkt sparbössa). När jag sedan började jobba minskade tiden med hunden men då hade vi såpass starka band att det fungerade jättebra ändå. Senaste valpen jag tog var det däremot ett väldigt pysslande med. Semestern är ju inte jättelång. Dessutom ska den tajmas med en åttaveckors-dag. Sen beror det ju på hur man är som person. En del vill ju festa, resa och härja runt när man är i slutet på tonåren och några år till, andra växer aldrig upp och vissa är hellre i skogen tidiga morgnar. Själv hör jag till den sista kategorien. Därför har jag aldrig känt att jag försakat något, tvärtom har mina hundar gett mig så mycket livskvalitet. Hundras är också avgörande. Kan inte så mycket om älg/grishundar utan har bara haft apportörer och en apportör är ju kanske lite lättare att stimulera en ordinär veckodag. En älghund behöver få jaga. Men om du har jaktmark så att den kommer få jaga, du har tiden och mognaden (vilket bara du kan avgöra) så tycker jag gott du kan skaffa hund. Ett problem är dock att om dina föräldrar inte stöttar det utan du istället måste tjata dig till det så kan det kanske skapa en del slitningar och konflikter. Vilket kommer påverka dig och i så fall också hunden. Ett enkelt exempel; kommer du kunna be dem ta hand om hunden när du jobbar extra, eller sommarjobbar? Eller kommer det bli en issue? Men fundera ett par tusen varv till :-) och "prova" att ha en valp i huvudet undervardagen. Tänk på hur länge du blir borta, hur du känner för en entimmes promenad, säga nej till visst umgänge etc. Förstår att det är jakten du vill åt men de allra flesta hundar har inte så jättemånga jaktdagar per år, däremellan så är det en fantastiskt häftig varelse med rätt stora andra behov. Varmt lycka till!
Publicerat Mars 23, 201412 yr Författare Tack Pathag för ett riktigt bra svar!! Vet inte riktigt var jag ska börja i ditt inlägg men håller med i allt du skriver, dels att man har ganska mycket tid över när man pluggar, det där med festande har aldrig varit min grej, den här hösten var jag o jagade 14-16 lördagar i rad, då jag skulle kunnat gå på fester med kompisar, men man har ju olika intressen!! Föräldrarna vill jag ju som sagt få över på min sida, för jag vet att annars kommer det aldrig funka här hemma.. :/ som du skriver så är det nog så att många jakthundar står i hundgård 6-10 månader o sen ska jaga o fungera som en gud när det väl gäller, jag vill ha hunden som en "familjehund" inomhus, när vi är hemma. men om det blir mer än någon timme man är borta så är det ju praktiskt att ha tillgång till en hundgård i trädgården. Sen behöver man ju alltid träna lydnan med ställande hundar också, kan vara viktigt att kunna få in hunden från ett ståndskall, utöver alla de andra fördelarna med en hund som lyder husse / matte. Så det går nog hålla igång hunden under icke jaktsäsong också. Men som sagt, om mina föräldrar inte stöttar mig så kommer det inte heller bli nån hund, nån gång kommer jag ju behöva deras hjälp. Man tycker ju man kunde fått lite "hjälp" som tack för att man gått ut med "deras" hund i typ 10 år haha
Publicerat Mars 23, 201412 yr Detta är en populär post. En spin-off effekt med att du inte är ute och festar utan jagar och hänger med hunden mestadels är ju att du inte heller träffar nån tjej som tar en massa tid!
Publicerat Mars 23, 201412 yr Det jag menar är att du är naiv. Du vill ha en älghund. Nu är det ju bara så att du bor i Småland - ett län som har tio gånger fler älg/björnhundar än vad som behövs. Du är dessutom tonåring, vilket innebär att 99,7% av de öppningar som ändå finns inte är för dig - för vääääääääääääääääldigt få väljer nåt annat än det bästa och beprövade när urvalet är så stort. Du har tolv papp till att köpa en hund och kanske femtio på banken. Grattis - du klarar första halvåret, om inget oförutsett händer. Första grisen kan kosta femtitusen bara den, utöver lidandet för hunden när betarna snittat upp hela innanmätet. Sen är hela det här "mamma tycker inte men jag tycker faktiskt och man kan faktiskt och trettiåringar kan faktiskt inte"-snacket inte direkt ett tecken på mognad - tvärtom. Det kanske låter bryskt, men hellre trampar jag dig på alla tår du har två gånger om än att jag ser dig skaffa en hund som du inte klarar av. Det är en levande varelse vi pratar om. -- Mats