Publicerat Mars 23, 201412 yr I December skaffade jag min första 100% egna jakthund. Är inne på mitt 27:e år, barn, fru , villa på landet och fast arbete... Jag personligen hittade tiden, engagemanget och hjälpen från familj att skaffa hund NU. När jag var 17 och fram till nu så hade en hund för mig inneburit en dyr börda. Tid, lust och pengar finns sällan när man befinner sig i din period i livet. Livet tvärvänder på en vecka, du hittar kärleken, du får jobb i en annan stad, du tappar intresse för jakten för att sedan återfå det osv bla bla bla. TRO MIG jag VET! Vänta med hund, både för din och hundens skull!
Publicerat Mars 23, 201412 yr En spin-off effekt med att du inte är ute och festar utan jagar och hänger med hunden mestadels är ju att du inte heller träffar nån tjej som tar en massa tid! Och då har man skaffat sig en DYR hobby!!! [emoji6][emoji1][emoji2]Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk
Publicerat Mars 23, 201412 yr Om ni redan har en basset, hur gör ni med den på dagarna? Har själv mina hundar i hundgård på dagarna, och tycker inte det är något problem att ha relativt unga hundar i hundgård, så länge de har sällskap. mvh/Urban
Publicerat Mars 23, 201412 yr Författare Urban: Jag eller morsan går ut med Basseten på morgonen, ibland åker jag hem på lunchen, ibland åker hon hem på lunchen, sen har jag några dagar jag slutar tidigt så då klarar han sig tills jag kommer hem, Innan så var han en riktigt ligist som älskade o bita sönder madrasserna i fåtöljen så vi har "spärrat" in han på ett mindre område nu, ca 5 kvadratmeter utan några möbler. Där trivs han bra, hur lugn som helst när man går och när man kommer hem! Sen det som du säger håller jag helt med dig om, att det inte är några problem för dem att vara i hundgård, så länge de har sällskap, de mår nog ofta bättre utav det t.om, för då får de ju ändå vara "ute". bara de har nåt skydd om det blir pissväder!
Publicerat Mars 23, 201412 yr Du har faktiskt ett argument, att basseten skulle må bättre om den fick sällskap. Jag köpte min första hund när jag var 14. Känner igen mycket av det du beskriver. Förstår också mycket av den "kritik" som skrivs, då det är en turbulent tid just när man går det sista året på gymnasiet och ska ut i den "riktiga" världen. Vad gäller kostnader, så är det oftast inte så dyrt som alla vill göra gällande, om man inte har otur. Har man ett stort jaktintresse är det bara naturligt att lägga pengarna där ist för på en massa annat. Tänk dock igenom rasval noga då det är extremt överrepressenterat med spetsar i sydsverige. Funderade själv ganska mycket innan jag köpte gråhunden, och då har jag ändå jakt i jämtland. Löser det sig med mor är det bara att tuta och köra....lycka till! mvh/Urban
Publicerat Mars 23, 201412 yr Författare Joo det har du faktiskt rätt i, Jag har försökt använda det ett par gånger men hon vill inte lyssna :/ EXAKT! det där du skriver om pengar, man lägger ju det på nåt man älskar, så då är det absolut inget "slöseri". Man har olika intressen helt enkelt. Det med rasval har du nog helt rätt i, men just i vårt älglag finns bara en med ställande älg/ grishund, på 3000 hektar borde det knappast vara överrepresenterat? I vårt lag har vi sällan tagit in nån utomstående med hund till älgjakten, nån gång till grisjakten men det är ju mer för att en hundförare ofta är för lite. Men då min Fars gård inte på långa vägar är hela de 3000 hektaren så ska jag självklart också prata med de största markägarna där ute o se om det är okej, men tror inte heller det är något problem då jag är på ganska bra fot med de flesta. Lägger man dessutom fram det lite smart så säger man att man ska jaga gris så blir de flesta nog glada med det Grisen börjar nämligen bli ett problem för många, de "hatar" den nästan. En fråga till: Det börjar också komma Kronvilt på våra marker, har observerats ett par olika individer, både hind och Hjort, så förhoppningsvis så kan de dra hit fler! De flesta ställande hundar som Jämte, grå, laika jagar väl också oftast kron? Eller har jag fel?
Publicerat Mars 23, 201412 yr Kanske är det vettigt att du och far din lägger era gemensamma lediga dagar på att grundligen jaga in basseten tills han vet exakt vad det handlar om i skogen innan fler kreatur införskaffas.
Publicerat Mars 23, 201412 yr Med handen på hjärtat så vore ett helt år utan jobb o studier bra om man ska ta hand om och uppfostra den själv. Får du hjälp och vet ungefär hur dina närmsta 12år ser ut så fine. Det trodde jag att jag visste. Sedan kom jag på att pengar, hus och kvinnor var väldans trevligt så tänk efter en extra gång. Är dina föräldrar inte med till 100% så tycker jag du ska vänta.
Publicerat Mars 23, 201412 yr Dom ställande hundarna jagar som regel allt från hare till älg, det är upp till dig att styra så dom bara jagar det du vill...... Personligen skulle jag inte låta en spets jaga kron då det oftast bara är dom större hjortarna som står för hund. Dessa är som regel dessutom fredade enl kronskötselplanen. Varför använder ni inte basseten till kronen, hindar, kalvar och mindre hjortar brukar kunna bukta riktigt bra. mvh/Urban
Publicerat Mars 23, 201412 yr Med handen på hjärtat så vore ett helt år utan jobb o studier bra om man ska ta hand om och uppfostra den själv. Får du hjälp och vet ungefär hur dina närmsta 12år ser ut så fine. Det trodde jag att jag visste. Sedan kom jag på att pengar, hus och kvinnor var väldans trevligt så tänk efter en extra gång. Är dina föräldrar inte med till 100% så tycker jag du ska vänta. Det vore ju optimalt, men hur många av oss har den möjligheten. Tycker det är bra förutsättningar att kombinera studier och jakt/hunduppfostran. Jag känner ju inte ämnesskaparen, men tycker det är mycket negativa tongångar. Vore det så mycket problem och arbete i kombination med kostnader att ha hund, skulle jag nog vara utan.....>_> Det är dock viktigt som många skriver att kolla upp så förutsättningar finns att dels ha jakt/injagningsmöjligheter samt att den inte riskerar att stå ensam i en hundgård halva dygnet..... mvh/Urban
Publicerat Mars 23, 201412 yr Har inte läst hela tråden. Men känns det noga övervägt och väl genomfunderat och inte bara tonårsnaivt, så kör! Man lever bara en gång. Fundera igenom vad du vill ha ut av livet i framtiden och fatta beslut utifrån detta. Däremotanser jag att du bör ha dina föräldrars stöd i det hela då du fortfarande bor hos dem, och bör respektera deras önskan av den anledningen.
Publicerat Mars 23, 201412 yr Helt ärligt så lyser en naivitet igenom alla dina inlägg. Gör hunden en tjänst och vänta ett tag. Det är inte kritik, bara ett konstaterande: du har inte greppat vilket engagemang som krävs, såväl ekonomiskt som logistiskt och framför allt tidsmässigt. -- Mats FN du har nog rätt I, mats men vilka har inte gjort massa småfel i sitt liv och ändå mått bra av detta? Jag menar att du kan ha en miljon i plånboken , jobbar halva dagar, och ha 5000ha mark att jaga på och ändå blir allt fel. O sen kan du köpa en hund på avbetalning och endast ha en timme per dag till denna och kanske bara får släppa en gång i månaden och ändå mår husse och hund bra.