Publicerat Mars 24, 201412 yr Har en startrevolver vars 5 åriga licens gick ut idag. När man nu får ny licens, är det fortfarande 5 års begränsning på startrevolvrar/pistoler eller har det ändrats? Någon som vet?
Publicerat Mars 24, 201412 yr Vadå "får ny licens"? Ska du inte söka ny licens i god tid innan den gamla går ut? Så funkar det för enhandsvapen och går licensen ut är du skyldig till olaga vapeninnehav.
Publicerat Mars 25, 201412 yr Författare Märker att jag varit något oklar i min förklaring. Min startrevolvers licens gick ut 2014-03-24. Jag har sökt om att få förnyad licens för ca 5 veckor sedan. Eftersom jag inte fått någon förnya licens åkte jag igår till tillståndsmyndigheten för att prata med dem eftersom jag inte vill göra mig skyldig till något brott. Det tog ca 15-20 minuter så hade jag fått förnya licens.Det jag inte kan se är att denna är begränsad till 5 år och därav min undran kring om reglerna har ändrats.
Publicerat Mars 26, 201412 yr En kamrat, som är skyddsjägare, berättade för ett tag sen att polisen inte längre skriver ut tid på licensen, men det finns i deras system. Skickat från min LT25i via Tapatalk
Publicerat Mars 26, 201412 yr Vissa har tur. Trots att jag jobbar proffisionellt med fågelhundar och verkligen behöver en startis så var det en jäkla procedur innan licensen var klar. Dom frågade tom om jag inte kunde låna en av en konkurrent. Helt galet. Svårare att få licens på en ofarlig startrevolver än en bössa.
Publicerat Mars 26, 201412 yr En kamrat, som är skyddsjägare, berättade för ett tag sen att polisen inte längre skriver ut tid på licensen, men det finns i deras system. Skickat från min LT25i via Tapatalk Hur skall man då kunna veta att den är tidsbegränsad? Om det är så tror jag att polisen får på fingrarna vid en ev juridisk prövning.
Publicerat Mars 26, 201412 yr Inte en aning. Det är isåfall askorkat. Så omöjligt att det stämmer är det ju inte Skickat från min LT25i via Tapatalk
Publicerat Mars 26, 201412 yr Författare Det finns en rad på licensen där det står "Giltighetstid t.o.m." vilket torde tyda på att man bör skriva det på licensen för hur skall jag ananrs ha koll på om den går ut. I vilket fall är där tomt så jag är nöjd och glad.
Publicerat Mars 26, 201412 yr Visst gör dom det... Det står "giltig tom:" , iaf på min men den är ju sen förra sommaren. Känns konstigt annars... Däremot så står det inte längre några särskilda villkor på mina licenser. Ex automaten, inget om antal skott...
Publicerat Mars 26, 201412 yr Författare Vissa har tur. Trots att jag jobbar proffisionellt med fågelhundar och verkligen behöver en startis så var det en jäkla procedur innan licensen var klar. Dom frågade tom om jag inte kunde låna en av en konkurrent. Helt galet. Svårare att få licens på en ofarlig startrevolver än en bössa. Det var inget större problem när jag sökte licens första gången 2009. Denna gång skrev jag bara att jag skulle ha den till hundträning, hundprov och då jag genomför utbildning till jaktprovsdomare för stående fågelhund även på prov. Däremot vet jag att man tidigare kunde få licens för en klubb på startrevolver men det är mycket mer struligt. Sökte du det personligen (startpistolen) eller i företagets namn?
Publicerat Mars 26, 201412 yr Visst gör dom det... Det står "giltig tom:" , iaf på min men den är ju sen förra sommaren. Känns konstigt annars... Däremot så står det inte längre några särskilda villkor på mina licenser. Ex automaten, inget om antal skott... Ah, så var det! Nåja. Kan ju inte lyssna på ALLT du blorrar om. Tar tillbaka det jag skrev tidigare. Skickat från min LT25i via Tapatalk
Publicerat Mars 26, 201412 yr Det var inget större problem när jag sökte licens första gången 2009. Denna gång skrev jag bara att jag skulle ha den till hundträning, hundprov och då jag genomför utbildning till jaktprovsdomare för stående fågelhund även på prov. Däremot vet jag att man tidigare kunde få licens för en klubb på startrevolver men det är mycket mer struligt. Sökte du det personligen (startpistolen) eller i företagets namn? Sökte personligen. Fick svara på frågor om hur krutgasen åkte ut och alla ställen jag skulle använda den på.
Publicerat Mars 26, 201412 yr Verkar variera mellan distrikten. Fick min licens år 2010 utan tidsbegränsning.